Széthúzás, ellenségeskedés és önös érdekek érvényesítése jellemzi a mai magyar autósportot – legalábbis Szujó Zoltán sportújságíró szerint, aki azért pályázik a Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) elnöki posztjára, mert összefogást, megújulást és transzparenciát ígér cserébe. A változások szerinte nem halogathatók tovább. Választás december 1-én.
Évek óta ismerjük és kollégaként még váltjuk is egymást a Sportrádióban, mégis megleptél a döntéseddel. Honnan az elhatározás, hogy elindulsz az MNASZ elnöki tisztségéért?
Ha gyermek- és fiatalkorom szurkolói éveit is beleszámítom, akkor közel 40 éve követem a hazai és nemzetközi autósport eseményeit. A 80-as évekből a Salgó Rali szervizparkja, illetve a túrkevei autocross-verseny az első élő emlékem erről a világról – bevallom mindez azonnal beszippantott.
Ülhettem teszten Herczig mellett, átélhettem, milyen az, amikor több lelátónyi szurkoló élteti Micheliszt – hogy csak néhány meghatározó élményt emeljek ki. Látva, hogy ma a széthúzás, az ellenségeskedés, az önös érdekek érvényesítése jellemzi és rombolja le a magyar autósportot, rádöbbentem, hogy ezt a közösséget újra kell építeni. Az autósport már legalább két évtizede meghatározó eleme az életemnek, rengeteget kaptam ettől a világtól. Ezért ajánlottam fel a segítségemet. Úgy érzem eljött az idő, hogy visszaadjak valamit a sportágnak.
Gyakori, hogy elnökjelöltek a pályázatuk fő elemének tekintik az adott szervezet megújítását. Nem túl régiek a sérelmek, nem túl megkövesedettek a viszonyok ahhoz, hogy érdemi megújulást hozhass? Te mindezt hogyan tervezed?
Nyugodt, viszályoktól mentes, alkotó közösséget szeretnék kialakítani, amelynek tagjai – ha nem is értenek mindenben egyet, de – kulturált formában ütköztetni tudják a véleményüket, amelyek adott esetben több évtizednyi szakmai – versenyzői, szervezői, promóteri – tapasztalaton alapulnak. Ehhez
Ez egy nagyon bátor vállalás, nem gondolod?
Nincs más út. Biztos vagyok abban, hogy csak így kezdhetjük el visszanyerni a tagság és a magyar autósport szereplőinek bizalmát. Az én elképzeléseim szerint egy sportági szakszövetség koordinál és főként szolgáltat: minden segítséget, tanácsot, iránymutatást megad azoknak, akiknek erre szükségük van. A terveim szerint ebben a szellemben dolgozó, képzett munkatársak tevékenykednek majd a szövetségben. A másik fontos lépés egy hatékony, a hazai autósportot és annak tágabb környezetét leképező, erős érdekérvényesítő képességekkel bíró elnökség felállítása.
Ha már a transzparenciát szóba hoztad, fontos az átlátható működés, de legalább ennyire, hogy legyenek források, amiket szét lehet osztani, amellyel lendületet lehet adni az egyes területeknek az utánpótlásképzéstől a hazai autóversenyek biztonságos lebonyolításán át akár a szakember-képzésig. Úgy érzed, hogy meg tudod majd mozdítani az ehhez szükséges erőforrásokat és lehetnek új források akár a piaci szereplőktől is?
Hiszek ebben, de nagyon fontos a helyes sorrend. Vagyis,
Óriásiak a hiányosságok: egészen hihetetlen számomra, hogy a legnépszerűbb hazai szakág élvonalbeli bajnokságának, a magyar ralibajnokságnak még mindig nincs egy olyan promótere, amely fizetne a szövetségnek, amiért cserébe persze garantált megjelenést, médiafelületet, tervezhető bevételi lehetőségeket kapna. Fontos, hogy a nemzetközi szervezetek, elsősorban a Nemzetközi Automobil Szövetség, az FIA pályázatain is elinduljunk a jövőben - ehhez olyan munkatársak kellenek, akik figyelik a lehetőségeket, és azonnal lecsapnak ezekre a megfelelő pályázati anyagokkal.
Összességében elgondolkodtál azon, hogy most, az energiaválság kellős közepén, az elektro-mobilitás térnyerése mellett, mekkora jövője lehet az autó- és motorsportnak egyáltalán? Milyen fenntarthatósági szempontok jelenhetnek meg ebben a műfajban?
Teljesen jogos a felvetés. Én is
Ez azonban csak a látszat, hiszen éppen az autósport az a terület, ahol az újfajta mérnöki megoldások először a versenypályán próbálhatóak ki és így mindennek nagy szerepe van abban, hogy formálja a világ mobilitását, alakítsa annak irányait.
Miközben mindenki, aki valaha is közel került ehhez a világhoz, a benzingőzbe szeretett bele eredendően. Persze látunk már olyan verseny-sorozatokat, ahol a bio-üzemanyagok térnyerése egyértelműn látszik, mégis mintha két ellentétes erő feszülne egymásnak...
Én inkább úgy mondanám, hogy miközben tiszteljük a technológiai hagyományokat (azaz szeretjük a belsőégésű motorokat, egyszerűbben a benzingőzt...), nyitottak vagyunk az újra is. A környezetvédelmi fenntarthatóság mellett aztán persze ott van a gazdasági, társadalmi fenntarthatóság is.
Arról hallottam, hogy nyitnál a női versenyzők felé...
Alapvetően a FIA olyan kezdeményezéseihez szeretnénk csatlakozni, mint például a “Girls on Track”, amely program azért jött létre, hogy fiatal lányokat nyerjen meg az autósportnak és ezáltal akár a mérnöki hivatásnak.
A hazai szövetség vezetése persze nem korlátozódik majd csupán országhatáron belülre abban az értelemben, hogy a jól működő nemzetközi kapcsolatrendszer erős támasz lehet. Hogy állsz ezen a területen?
Nem szégyen tanulni mondjuk a brit, német, francia, olasz szövetségtől - ha felmerül bennünk egy ötlet, megkérdezzük, hogy ezt mások hogyan csinálják, aztán vagy átvesszük, vagy csavarunk rajta egyet. Közelről néztem végig, ahogyan például a Red Bull globális marketinggépezete kitalál és felépít egy sportágat, a Red Bull Air Race-t, aztán sajnos láttam a hibákat és a hanyatlását, majd kimúlását is. Ez mind-mind értékes tapasztalat.
Oláh Gyárfás, az eddigi MNASZ elnök újra ringbe száll, és a regnáló elnököknek többnyire nagyobb a helyzeti előnye a tagság ismeretét illetően. Milyen stratégiával készülsz a december 1-i választásra?
Ami a tagságot illeti, nos nem tudjuk pontosan, hogy kik a tagok, mert nem átlátható a tagság összetétele. A jó hír, hogy a stratégia mindenki számára elérhető, a Facebookon létrehoztuk az elnökjelölti oldalamat, amelyen megtalálható az anyag. A december 1-jén esedékes közgyűlésig több helyszínen személyesen találkoztam a magyar autósport szereplőivel, alakítóival és az érdeklődőkkel. Nagyon szerencsésnek mondhatom magam, mert úgy érzékelem, hogy óriási az autósportos közösség támogatása. A kampánykörúton érződik, hogy nagyon sokan szeretnének változást.
Én nagyon bízom abban, hogy a bemutatott stratégia a párbeszédre, a közös gondolkodásra sarkallja azokat, akiknek fontos, hogy egy átlátható, tiszta rendszerben, mindannyiunk számára vállalható értékek mentén szervezzük az óriási hagyományokkal rendelkező hazai autósportot.
Nyitókép: MTVA Fotó: Zih Zsolt