Gyulay Zsolt elárulta, hogy spóroltak 101 milliárdot!
A sportvezető szerint jövőre is telt ház lesz a Forma–1-es Magyar Nagydíjon.
A 37. Magyar Nagydíjon végül nem avattunk új győztest, ám így is lesz miről emlékezni az idei hungaroringi versenyre, hiszen a Ferrari hatalmas lehetőséget szalasztott el arra, hogy faragjon a hátrányából a Red Bull-lal szemben, majd megmagyarázta a megmagyarázhatatlant.
Majer Dániel – a Racingline.hu szerzőjének írása a Mandiner Sporton
24 évvel ezelőtt, 1998. augusztus 16-án az F1 mezőnye úgy sorakozott fel a 14. Magyar Nagydíj rajtrácsára, hogy a harmadik helyről rajtoló Michael Schumachernek égető szüksége volt arra, hogy valamilyen módon a pole pozícióból rajtoló Mika Häkkinen előtt végezzen, lévén a hungaroringi versennyel együtt már csak öt futam volt hátra az az évi szezonból, a Ferrari német pilótájának pedig 16 pont volt a hátránya a McLaren finnjével szemben.
Ez mai szemmel nem tűnik soknak, az akkori pontrendszerben viszont (10 pont járt a győztesnek, 6 a másodiknak, 4 a harmadiknak) több mint másfél futamgyőzelemnyi fór volt, ami azért nem kevés. Schumachernek és a Ferrarinak azonban összejött a bravúr, mert Ross Brawn menet közben az akkoriban még szokatlannak számító három kiállásos taktikára állította át a németet, azt kérve tőle, hogy fusson egymás után 19 “időmérős” kört, azaz a lelkét is tapossa ki a Ferrarinak. Schumacher teljesítette a kérést, a jutalma pedig pályafutása egyik legnagyszerűbb győzelme lett, amit a mai napig a Hungaroring történetének egyik legnagyobb taktikai húzásaként tartanak számon.
24 évvel később,
Egy ideig úgy tűnt, a Ferrari hozza a kötelezőt
Az idei hungaroringi verseny előtt az tűnt a legnagyobb kérdésnek, hogy az előző nap élete első F1-es pole pozícióját megszerző George Russell valami csoda folytán képes lesz-e visszaverni a pénteki szabadedzéseken még verhetetlennek tűnő, a szombatra megérkező lehűléssel kissé visszaeső Ferrarik rohamait, vagy Charles Leclerc és Carlos Sainz fog megmérkőzni a győzelemért.
Féltáv utánig úgy nézett ki, hogy Russell-Leclerc csata dönt az első helyről, és a Mercedes pilótájának megelőzésével a monacói versenyző tökéletes helyzetbe hozta magát a verseny megnyeréséhez. A 39. körben azonban a Ferrari elkövette idei egyik, ha nem a legnagyobb taktikai baklövését, és kihívta a versenyben vezető Leclerc-t kemény gumikért. A bokszkiállást azért hajtották végre, mert egy körrel korábban Max Verstappen is meglátogatta a szerelőit, a maranellóiak pedig erre reagáltak, hogy az új közepes gumikat kapó címvédő ne előzze meg a pilótájukat.
Csakhogy Leclerc hiába jött vissza Verstappen elé, a kemény keveréken menthetetlenül lassú volt, így a holland a 41. kör elején nagyon simán elment mellette,
majd még az is belefért neki, hogy ugyanannak a körnek a végén megpördüljön, és a 45. körben ismét kikerülje riválisát, aki végül nem is ment végig ezen a keveréken, hanem az 54. körben ismét meglátogatta a szerelőit (amivel további két helyet veszített), hogy kapjon egy szett lágy gumit.
Ha van valami, ami a lehető legnyíltabb beismerése annak, hogy egy csapat csúnyán elbaltázta a stratégiát, az pont az, hogy nem tart ki mellette, hanem menet közben inkább harmadszor is kihívja a versenyzőjét, holott mindenki más két kiállásos taktikát követ.
Eközben a 11. helyről kezdő Pérez az ötödik helyen ért célba, azaz nemcsak a pilóták, hanem a konstruktőrök pontversenyében is pontokat veszítettek. Egy olyan versenyen, amelyről előzetesen mindenki (még a Red Bull is, hiszen Helmut Marko már az ötödik hellyel is elégedett lett volna) úgy vélte, hogy legfeljebb a kármentés lehet Verstappen célja.
Leclerc sem értette, hogy mi történik
A Ferrari közepes-közepes-kemény stratégiája olyannyira váratlan volt, hogy sehol nem szerepelt a Pirelli előzetesen kiadott ajánlásai között, és még csak alternatívaként sem tüntették fel az általuk leggyorsabbnak tartott taktikák között. Mindez nem csoda, hiszen a versenyt 18,6 fokos levegő, és ami ennél fontosabb, 26,5 fokos aszfalthőmérséklet mellett kezdték, ami köszönőviszonyban sem volt a pénteken tapasztalt, 50 fok feletti értékekkel.
Hogy a Red Bullnak és a Mercedesnek esze ágában sem volt használni ezt a keveréket, azt jól jelzi, hogy a pódiumceremónia előtt a Verstappen, Hamilton, Russell hármas a hétszeres világbajnok kérdésére („A kemény gumikon voltak?”) szó szerint kiröhögte a maranellóiakat az érthetetlen döntés miatt.
„Kicsit furcsa döntés volt a Ferraritól a kemény gumira váltás ilyen körülmények között, hiszen kizárt dolog volt, hogy ez a keverék működőképes legyen. Együttérzek Charles-lal, mert egész évben remek munkát végez” – nyilatkozta George Russell.
A versenyt a harmadik helyen befejező brit Verstappennel meg is beszélte, hogy Leclerc-nek meglett volna a tempója, ha nem kell kemény gumikon is versenyeznie. „Elég gyors volt a közepeseken” – mondta a holland az eredményhirdetésre várva, mire Russell ezt felelte: „Igen, igazán jó, de aztán a kemény keveréken nem volt sehol.”
És valóban, a monacói körönként egy másodperccel volt lassabb a közvetlen ellenfeleinél egy olyan gumin, amit a verseny korábbi részében a két Alpine, a két Haas és a két Alfa Romeo is kipróbált, és mindegyikük csak szenvedett vele.
A döntést pedig tetézi az, hogy Leclerc a rádióban közölte a csapattal, hogy nem kér a kemény gumikból. „Ez egy katasztrófa volt – mondta a televíziós stáboknak felállított interjúzónában. – A második etapnak hosszabbnak kellett volna lennie. Az első kiállást a megfelelő időpontban hajtottuk végre, azzal jó döntést hoztunk. De a másodiknál nem igazán értem, hogy miért álltunk ki olyan korán.
Világossá tettem, hogy a lehető legtovább akarok menni a közepes gumikkal, de nagyon korán kiálltunk a keményekért.
Meg kell értenünk, hogy miért történt ez. Ezután ismét kereket kellett cserélnünk, mert a kemény gumikon elképesztően nehéz volt vezetni” – nyilatkozta a futam után Leclerc, akin a csalódottság mellett leginkább az volt érezhető, hogy már dühöngeni sincs kedve, és nem igazán találja a megfelelő szavakat a csapata újabb baklövésére. A rádióban az utolsó 20 kör során például már egy szót sem szólt…
A monacói ezután elmondta, hogy csapata vélhetően Verstappen kiállására reagált, amivel a Red Bull csak nyomás alá akarta helyezni őket, nekik viszont nem lett volna szabad bedőlniük ennek, mert így sokkal több időt veszítettek, mintha kint maradtak volna, és az utolsó etapra felteszik a lágy keveréket.
Binotto megmagyarázta, majd a Ferrari stratégáit dicsérte
A vörösök már önmagában azzal nevetség tárgyává tették magukat, hogy újabb ordító stratégiai hibát követtek el, de a helyzetet még groteszkebbé és szürreálisabbá varázsolták Mattia Binotto verseny utáni nyilatkozatai. „Nem csak Inaki (Rueda, a Ferrari vezető stratégája – a szerk.), hanem az egész stratégiai csapat nagyszerű. Nem követtünk el olyan sok hibát a szezon során, így természetes, hogy a teljes támogatásomat élvezik” – nyilatkozta a Sky Sportsnak.
Persze, nem elvárható a Ferrari csapatfőnökétől, hogy nyilvánosan keresztre feszítse az embereit, de talán az igen, hogy ilyen esetekben feltegye a kezét és azt mondja: ezt elrontottuk, vállaljuk a felelősséget.
A svájci olasz ehelyett viszont inkább az autót, pontosabban annak lassúságát emelte ki. „Fontos hangsúlyozni, hogy az autó ma nem a vártak szerint működött, és nem volt meg az a tempónk, amiben reménykedtünk, és amire a pénteki versenyszimulációk során képesek voltunk. Ma másak voltak a körülmények, sokkal hűvösebb volt, és összességében nem volt elég jó a tempónk, bármilyen gumit is használtunk.
Amikor feltettük a kemény keveréket, a szimulációink azt mutatták, hogy az első néhány kör nehéz lehet a felmelegítésük miatt, és 10-11 körön át lassabbak leszünk, mint a közepes keveréken, de utána a gumik életre kelnek, és 30 körös etap végén már gyorsabbak lesznek. A gumik viszont nem működtek, és tudom, hogy más autókon is ez volt a helyzet. Az elemzést a rendelkezésre álló adatok alapján végeztük el,
a fő okot azonban nem a stratégiában, hanem az autóban kell keresni, hogy miért volt lassabb, mint amit reméltünk.
A szezonban most először fordult elő, hogy a kocsi nem volt olyan versenyképes, mint szokott.”
Binotto egyébként azzal támasztotta alá az érveit, hogy Lewis Hamilton a lágy keveréken képes volt ledolgozni 10 másodpercet az utolsó etapban ugyanilyen gumin autózó Carlos Sainzhoz képest, majd megelőzni a spanyolt. Sainz pedig elmondta, hogy pénteken még képes volt a határon autózni úgy, hogy közben alig koptatta az abroncsait, vasárnap viszont már hiányzott a kellő önbizalma.
„A pénteki fél másodperces tempóelőnyünkből vasárnapra fél másodperces hátrány lett. Ha Verstappen a 10. helyről meg tud verni minket, az nem csak a stratégia miatt van, abban a tempó is szerepet játszik. Egyértelmű, hogy ilyen hőmérsékletek között valami nem működött a kocsin. Ha a pénteki tempóból indulok ki, könnyed kettős győzelmet kellett volna aratnunk, ehelyett minden kör küzdelem volt. Az autónak nem volt egyensúlya, és nem tudtam nyomni neki, mert akkor elkezdtek elfogyni az első gumik” – nyilatkozta Sainz.
Binotto érvelését ugyanakkor némileg gyengíti, hogy a közepes keveréken Leclerc jó tempót autózott, amit a 26. körben az F1 TV adásába bejelentkező csapatfőnök is megerősített, amikor arról kérdezték, hogy aggódik-e a holland pilóta tempója miatt. „Nem, mert a tempója pont olyan jó, mint a miénk” – felelte.
Azért így is lehetett volna többet tenni
Noha a Ferrarik valóban nem voltak annyira gyorsak, mint pénteken, melegebb időjárási viszonyok között, akkor sem lehet kijelenteni, hogy nem hibáztak Leclerc stratégiájával. Egy dolog, hogy a szimulációik mást mutattak, de egy F1-es csapat – pláne egy olyan, amelyik a világbajnoki címért akar küzdeni – taktikai repertoárjának az is része, hogy nem mindig bízik meg vakon a szimulációban, hanem adott esetben reagál a kialakult helyzetre, és figyelembe veszi a pilótája visszajelzéseit.
A Red Bull pontosan ezt tette, amikor a futam előtt egyik pillanatról a másikra úgy döntött, hogy lágy gumikon rajtol. Előzetesen ugyanis ők is a kemény gumira szavaztak, és azon akarták kezdeni a versenyt,
„A lágy gumikon mentem a rajtrácsra, és már azokon is küszködtem a tapadással, ezért úgy voltam vele, »kizárt dolog, hogy a keményeken rajtoljunk« – nyilatkozta a verseny után Verstappen. – A csapat érdeme is, mert természetesen a kemény gumi köré tervezték a stratégiát, ekkor viszont úgy döntöttünk, hogy lágyra váltunk. Örülök, hogy ezt tettük, a keményeken nagyon nehéz lett volna, amit láttunk Charles esetében is, aki rengeteget csúszkált.”
Verstappen ezután a piros oldalfalú Pirellik extra tapadása kihasználva az első etapban a 10. helyről az ötödikre jött előre, majd az első kiállás során elévágott Hamiltonnak, a másodiknál pedig a Sainz, Russell duónak, hogy végül a pályán vadássza le a gumikkal szenvedő Leclerc-t.
A Red Bull és a Ferrari stratégái közötti különbséget zongorázni lehetett volna vasárnap, hiszen míg utóbbiak ismét elszúrták, addig előbbiek mesterkurzust tartottak arról, hogy miként kell minden dominót tökéletesen a helyére illesztve a maximumot kihozni egy adott helyzetből.
És persze simán lehet, hogy Leclerc a lágy-közepes-közepes stratégiával sem nyeri meg a Magyar Nagydíjat, mert Verstappen az autója tempóját kihasználva úgy is elkapja, de legalább nem magatehetetlenül kellett volna nézze, hogy riválisa kétszer is kikerüli a pályán, hanem talán harcolhatott volna ellene. A hatodik helynél pedig biztosan előrébb végzett volna.
Nyitókép: Magyar Nagydíj. Makai Gergely Photography