Újabb Ferrari-dráma: Leclerc az élről esett ki, Verstappen nyert Bakuban
2022. június 12. 19:10
Max Verstappen nyerte az Azeri Nagydíjat, miután Charles Leclerc az idén másodszor esett ki az élről műszaki hiba miatt. A világbajnoki címvédő mögött csapattársa végzett, míg a dobogó legalsó fokára George Russell állhatott fel.
2022. június 12. 19:10
p
2
2
9
Mentés
Majer Dániel – a Racingline.hu szerzőjének írása a Mandiner Sporton
Szikrázó napsütésben, közel 26 fokos levegő és 48.6 fokos aszfalthőmérséklet mellett várhatták az Azeri Nagydíj rajtját a versenyzők. Az élről Charles Leclerc, mellőle Sergio Pérez indult, míg a második sorban Max Verstappen és Carlos Sainz várta a piros lámpák kialvását. Daniel Ricciardo (12), Esteban Ocon (13), Valtteri Bottas (15), Lance Stroll (19) és Mick Schumacher (20) kemény keverékű abroncsokon kezdett, míg a többiek a közepes Pirellikre szavaztak.
Leclerc rögtön hibázott
Az élmezőnyből a rajtot Sergio Pérez kapta el a legjobban, és már az első kanyarig tartó rövid sprint alatt Charles Leclerc mellé ért, majd kifékezte a füstölő jobb első kerékkel lassító Ferrarit, aki mögött Max Verstappen nézelődött, de ő már nem tudott elmenni a vörös autó mellett. Az első tízben még egy helycsere történt: Sebastian Vettel előzte meg Cunoda Jukit, és feljött a nyolcadik helyre.
Pérez az élen hamar leszakította magáról Leclerc-t, aki már bőven egy másodpercen kívül volt a Red Bullhoz képest, mire engedélyezték a DRS nyitását.
Verstappen azonban beakasztotta a kampót a monacói Ferrarijába, és a 4. kör végén már támadási közelségbe ért.
Hiába volt azonban jó 20 km/h-val gyorsabb a célegyenesben, előzni nem tudott, a 9. kör után pedig nem is próbálkozhatott tovább, Carlos Sainz alatt ugyanis a négyes kanyar előtt megállt a Ferrari, és miután a bukótérbe parkoló kocsi miatt virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe, a Scuderia kihívta Leclerc-t kerékcserére.
Charles Leclerc az Azeri Nagydíjon. Fotó: Scuderia Ferrari Press Office
Noha elrontották a kiállását (több mint 5 másodpercet állt), a monacói így is nyert egy “ingyen” cserét, a két Red Bull ugyanis kint maradt, és mire ismét a bokszbejárathoz értek, véget ért a VSC-fázis, ezért nem reagáltak a harmadik helyre visszaálló Leclerc lassú cseréjére, különben biztosan pozíciót veszítenek.
Hátrébb Russell, Hamilton, Gasly, Vettel (akinek sikerült megelőznie a bokszban Hamiltont), Cunoda, Csou, Magnussen, Albon és Schumacher is cserélt, utóbbit kivéve Leclerc-hez hasonlóan mindenki kemény gumit tett fel.
Helycsere az élen
A folytatásban az élen Pérez és Verstappen kéz a kézben haladt, miközben Leclerc szórta mögöttük a leggyorsabb köröket, és folyamatosan csökkentette a hátrányát az új gumikon.
Az események akkor indultak be ismét, amikor Vettel megpróbálta a hármas kanyarban kívülről körbeautózni a kilencedik helyen autózó Ocont, de elmérte a féktávot, és a bukótérből kellett visszajönnie, amivel két helyet veszített.
A 15. kör elején pedig jött a két Red Bull, pontosabban Verstappen, és a célegyenes végén kifékezte Pérezt, aki egyáltalán nem védekezett, miután mérnöke rászólt, hogy ne tegye.
A mexikói pilóta RB18-asán ekkorra amúgy is teljesen elfogytak a gumik, a 16. kör végén ezért ki is ment kerékcserére, a Red Bull pedig a Ferrarihoz hasonlóan betlizett, és közel 6 másodpercen át tartotta bent Pérezt.
A 18. kör végén jött Verstappen is – ő 3.5 másodperc alatt végzett –, majd 13.7 másodperccel Leclerc mögé jött vissza a második helyre, kilenc körrel frissebb kemény gumikon. A harmadik helyen Pérez további 3.8 másodperccel lemaradva haladt.
Verstappen előzi Pérezt az Azeri Nagydíjon. Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool
Megint jött a dráma
Az 51 körös futam 19. körétől kezdve az élmezőnyben az volt a legnagyobb kérdés, hogy Leclerc és a két Red Bull képes-e egyetlen cserével végigmenni, és ha igen, kinek a gumijai fogynak el a vége előtt. Viszont mielőtt erre választ kaphattunk volna, a 20. körben okafogyottá vált ez a fejtegetés, Leclerc alatt ugyanis a célegyenesre fordulva elfüstölt a Ferrari-motor.
A monacói pilóta lendületből még kiment a bokszba, de ez már mit sem segített rajta.
Barcelona után ismét az élen haladva adta meg magát Leclerc autója, és ha a monacói baklövést is beleszámítjuk, zsinórban a harmadik potenciális győzelemtől esett el.
Mattia Binotto arca a bokszfalon igen árulkodó volt.
A Red Bullok számára ezzel megbízhatósági futammá változott a verseny – hamár ezekben a percekben zajlott a Le Mans-i 24 órás hajrája –, miután George Russell 11 másodperccel követte Verstappent, és Péreztől is 5 másodperccel le volt maradva.
Lewis Hamilton a negyedik helyen végzett az Azeri Nagydíjon. Fotó: Carl Bingham/LAT Images/Pirelli
Hullottak a Ferrari-motoros autók
Még ha a győzelem sorsa – már ha semmi rendkívüli nem történik – Leclerc kiesésével el is dőlt, hátrébb azért bőven volt mit nézni. Elsősorban azt, hogy Vettel ismét utolérte a még kerékcsere előtt álló Ocont, majd újra megkísérelte az Alpine megelőzését ugyanott, ahol korábban kiszaladt a bukótérbe, ám ezúttal sikerült neki, amivel feljött a nyolcadik helyre.
Nemcsak Vettel előzött, hanem mások is javítottak egy-egy helyet, többnyire olyankor, amikor valamelyik, a versenyt kemény gumin kezdő, és még kiállás előtt álló pilótát érték utol.
Erre készült Kevin Magnussen is, aki Ocont igyekezett levadászni, viszont mielőtt ezt megtehette volna, a 32. körben ő is rágyújtott a Ferrari-motorra. Mivel korábban Csou Kuan-jü is kénytelen volt a garázsba parkolni az Alfa Romeóját,
ez már a negyedik Ferrari-motoros autó volt, amely feladta a versenyt.
A 15-ös kanyar előtt leparkoló Haas miatt újabb VSC-fázis következett, amit kihasználva az élen álló hármas és Hamilton is kiállt egy friss kemény szettért. A hétszeres világbajnoknak ezután vissza kellett előznie Cunodát a hatodik helyért, majd 23 körrel frissebb gumikon eredhetett az ötödik pozícióban haladó Gasly után.
A Red Bull egyébként ismét elrontotta Pérez kerékcseréjét, Verstappen így nagyon meglógott, Russell pedig 5 másodperc körüli távolságból követte a mexikóit, de nem tudott közelebb kerülni hozzá.
A Mercedes azonban ezzel együtt elégedett lehetett, mert Hamilton a 43. körre felzárkózott Gasly mögé, majd a 44. körben a hármas kanyar előtt kifékezte a franciát, és ezzel feljött a negyedik helyre.
Dobogó az Azeri Nagydíjon. Fotó: Dan Mullan/Getty Images/Red Bull Content Pool
A hajrára mindössze az csempészett némi izgalmat az ellaposodó körözgetésbe, hogy a két McLarennek sikerül-e utolérnie Alonsót a hetedik helyen. Végül ez nem jött össze, ami kissé felzaklatta Lando Norrist, mert a mérnöke arra utasította őt, hogy ne támadja meg az előtte autózó ausztrált. Azért megpróbálta, de csak közel tudott kerülni hozzá, így meg kellett elégednie a kilencedik hellyel.
Verstappen eközben gond nélkül hozta be az első helyen a Red Bullt, majd jött Pérez 20 másodperces hátrányban a második helyen.
A mexikóinak némi vigaszt jelenthetett, hogy bezsebelte a leggyorsabb körért járó extra pontot. Russell a harmadik helyen 25 másodpercet kapott tőle, ám ismét dobogóra állhatott.
A további sorrend: Hamilton, Gasly, Vettel, Alonso, Ricciardo, Norris, Ocon, Bottas, Albon, Cunoda, Schumacher, Latifi.
Az Azeri Nagydíj végeredménye
Helyezés
Pilóta
Csapat
Lemaradás
1.
Max Verstappen
Red Bull
2.
Sergio Perez
Red Bull
20.823
3.
George Russell
Mercedes
45.995
4.
Lewis Hamilton
Mercedes
1:11.679
5.
Pierre Gasly
AlphaTauri
1:17.299
6.
Sebastian Vettel
Aston Martin
1:24.099
7.
Fernando Alonso
Alpine
1:28.596
8.
Daniel Ricciardo
McLaren
1:32.207
9.
Lando Norris
McLaren
1:32.556
10.
Esteban Ocon
Alpine
1:48.184
11.
Valtteri Bottas
Alfa Romeo
1 kör
12.
Alex Albon
Williams
1 kör
13.
Juki Cunoda
AlphaTauri
1 kör
14.
Mick Schumacher
Haas
1 kör
15.
Nicholas Latifi
Williams
1 kör
16.
Lance Stroll
Aston Martin
kiesett
17.
Kevin Magnussen
Haas
kiesett
18.
Csou Kuan-jü
Alfa Romeo
kiesett
19.
Charles Leclerc
Ferrari
kiesett
20.
Carlos Sainz
Ferrari
kiesett
A pilóták pontversenyének állása
Helyezés
Pilóta
Pontszám
1.
Max Verstappen
150 pont
2.
Sergio Pérez
129 pont
3.
Charles Leclerc
116 pont
4.
George Russell
99 pont
5.
Carlos Sainz
83 pont
6.
Lewis Hamilton
62 pont
7.
Lando Norris
50 pont
8.
Valtteri Bottas
40 pont
9.
Esteban Ocon
31 pont
10.
Pierre Gasly
16 pont
A konstruktőri pontverseny állása
Helyezés
Csapat
Pontszám
1.
Red Bull
279 pont
2.
Ferrari
199 pont
3.
Mercedes
161 pont
4.
McLaren
65 pont
5.
Alpine
47 pont
6.
Alfa Romeo
41 pont
7.
Alpha Tauri
27 pont
8.
Haas
15 pont
9.
Aston Martin
15 pont
10.
Williams
3 pont
Nyitókép: Rajt az Azeri Nagydíjon. Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool
Nagyszabású show kerekedett a történelmi bemutatóból. Az F1-autók idei dizájnját egyszerre mutatták be a csapatok Londonban, a világbajnokot kifütyülte a 25 ezres közönség.
Neparáczki Endre genetikus szerint a tudományos kérdés sosem az volt, hogy az európai hunok és a honfoglaló magyarok között van-e közvetlen genetikai kontinuitás, hanem az, hogy van-e a két etnikumnak közös őse.
Nehéz éveken van túl Olaf Scholz kancellár. Németország gazdasága történelmi mértékű recesszióban van, szétesett az egyébként is gyenge lábakon álló koalíció, és év végén még legnagyobb nemzetközi szövetségesét, az USA-t is elveszítette Biden bukásával. Vajon van-e még számára kiút, vagy egy politikai karrier csúfos kudarcának lehetünk épp tanúi?
p
0
0
11
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.
Összesen 9 komment
A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
misi53
2022. június 16. 15:57
Svindli az egész ! Nem igaz, hogy egy két hónap alatt szar lett a merci ! Ugyan ez volt a Ferrari 7 éve ,vagy a wliams jó pár évig !