Most akár öné is lehet Michael Schumacher utolsó Ferrarija
A hétszeres világbajnok német autóversenyző ezzel a kocsival nyerte utolsó Forma–1-es futamát, amit most a Sotheby’s elárverez.
Max Verstappen nyerte az Azeri Nagydíjat, miután Charles Leclerc az idén másodszor esett ki az élről műszaki hiba miatt. A világbajnoki címvédő mögött csapattársa végzett, míg a dobogó legalsó fokára George Russell állhatott fel.
Majer Dániel – a Racingline.hu szerzőjének írása a Mandiner Sporton
Szikrázó napsütésben, közel 26 fokos levegő és 48.6 fokos aszfalthőmérséklet mellett várhatták az Azeri Nagydíj rajtját a versenyzők. Az élről Charles Leclerc, mellőle Sergio Pérez indult, míg a második sorban Max Verstappen és Carlos Sainz várta a piros lámpák kialvását. Daniel Ricciardo (12), Esteban Ocon (13), Valtteri Bottas (15), Lance Stroll (19) és Mick Schumacher (20) kemény keverékű abroncsokon kezdett, míg a többiek a közepes Pirellikre szavaztak.
Leclerc rögtön hibázott
Az élmezőnyből a rajtot Sergio Pérez kapta el a legjobban, és már az első kanyarig tartó rövid sprint alatt Charles Leclerc mellé ért, majd kifékezte a füstölő jobb első kerékkel lassító Ferrarit, aki mögött Max Verstappen nézelődött, de ő már nem tudott elmenni a vörös autó mellett. Az első tízben még egy helycsere történt: Sebastian Vettel előzte meg Cunoda Jukit, és feljött a nyolcadik helyre.
Verstappen azonban beakasztotta a kampót a monacói Ferrarijába, és a 4. kör végén már támadási közelségbe ért.
Hiába volt azonban jó 20 km/h-val gyorsabb a célegyenesben, előzni nem tudott, a 9. kör után pedig nem is próbálkozhatott tovább, Carlos Sainz alatt ugyanis a négyes kanyar előtt megállt a Ferrari, és miután a bukótérbe parkoló kocsi miatt virtuális biztonsági autós fázis lépett életbe, a Scuderia kihívta Leclerc-t kerékcserére.
Noha elrontották a kiállását (több mint 5 másodpercet állt), a monacói így is nyert egy “ingyen” cserét, a két Red Bull ugyanis kint maradt, és mire ismét a bokszbejárathoz értek, véget ért a VSC-fázis, ezért nem reagáltak a harmadik helyre visszaálló Leclerc lassú cseréjére, különben biztosan pozíciót veszítenek.
Hátrébb Russell, Hamilton, Gasly, Vettel (akinek sikerült megelőznie a bokszban Hamiltont), Cunoda, Csou, Magnussen, Albon és Schumacher is cserélt, utóbbit kivéve Leclerc-hez hasonlóan mindenki kemény gumit tett fel.
Helycsere az élen
A folytatásban az élen Pérez és Verstappen kéz a kézben haladt, miközben Leclerc szórta mögöttük a leggyorsabb köröket, és folyamatosan csökkentette a hátrányát az új gumikon.
Az események akkor indultak be ismét, amikor Vettel megpróbálta a hármas kanyarban kívülről körbeautózni a kilencedik helyen autózó Ocont, de elmérte a féktávot, és a bukótérből kellett visszajönnie, amivel két helyet veszített.
A mexikói pilóta RB18-asán ekkorra amúgy is teljesen elfogytak a gumik, a 16. kör végén ezért ki is ment kerékcserére, a Red Bull pedig a Ferrarihoz hasonlóan betlizett, és közel 6 másodpercen át tartotta bent Pérezt.
A 18. kör végén jött Verstappen is – ő 3.5 másodperc alatt végzett –, majd 13.7 másodperccel Leclerc mögé jött vissza a második helyre, kilenc körrel frissebb kemény gumikon. A harmadik helyen Pérez további 3.8 másodperccel lemaradva haladt.
Megint jött a dráma
Az 51 körös futam 19. körétől kezdve az élmezőnyben az volt a legnagyobb kérdés, hogy Leclerc és a két Red Bull képes-e egyetlen cserével végigmenni, és ha igen, kinek a gumijai fogynak el a vége előtt. Viszont mielőtt erre választ kaphattunk volna, a 20. körben okafogyottá vált ez a fejtegetés, Leclerc alatt ugyanis a célegyenesre fordulva elfüstölt a Ferrari-motor.
A monacói pilóta lendületből még kiment a bokszba, de ez már mit sem segített rajta.
Mattia Binotto arca a bokszfalon igen árulkodó volt.
A Red Bullok számára ezzel megbízhatósági futammá változott a verseny – hamár ezekben a percekben zajlott a Le Mans-i 24 órás hajrája –, miután George Russell 11 másodperccel követte Verstappent, és Péreztől is 5 másodperccel le volt maradva.
Hullottak a Ferrari-motoros autók
Még ha a győzelem sorsa – már ha semmi rendkívüli nem történik – Leclerc kiesésével el is dőlt, hátrébb azért bőven volt mit nézni. Elsősorban azt, hogy Vettel ismét utolérte a még kerékcsere előtt álló Ocont, majd újra megkísérelte az Alpine megelőzését ugyanott, ahol korábban kiszaladt a bukótérbe, ám ezúttal sikerült neki, amivel feljött a nyolcadik helyre.
Nemcsak Vettel előzött, hanem mások is javítottak egy-egy helyet, többnyire olyankor, amikor valamelyik, a versenyt kemény gumin kezdő, és még kiállás előtt álló pilótát érték utol.
Erre készült Kevin Magnussen is, aki Ocont igyekezett levadászni, viszont mielőtt ezt megtehette volna, a 32. körben ő is rágyújtott a Ferrari-motorra. Mivel korábban Csou Kuan-jü is kénytelen volt a garázsba parkolni az Alfa Romeóját,
A 15-ös kanyar előtt leparkoló Haas miatt újabb VSC-fázis következett, amit kihasználva az élen álló hármas és Hamilton is kiállt egy friss kemény szettért. A hétszeres világbajnoknak ezután vissza kellett előznie Cunodát a hatodik helyért, majd 23 körrel frissebb gumikon eredhetett az ötödik pozícióban haladó Gasly után.
A Red Bull egyébként ismét elrontotta Pérez kerékcseréjét, Verstappen így nagyon meglógott, Russell pedig 5 másodperc körüli távolságból követte a mexikóit, de nem tudott közelebb kerülni hozzá.
A Mercedes azonban ezzel együtt elégedett lehetett, mert Hamilton a 43. körre felzárkózott Gasly mögé, majd a 44. körben a hármas kanyar előtt kifékezte a franciát, és ezzel feljött a negyedik helyre.
A hajrára mindössze az csempészett némi izgalmat az ellaposodó körözgetésbe, hogy a két McLarennek sikerül-e utolérnie Alonsót a hetedik helyen. Végül ez nem jött össze, ami kissé felzaklatta Lando Norrist, mert a mérnöke arra utasította őt, hogy ne támadja meg az előtte autózó ausztrált. Azért megpróbálta, de csak közel tudott kerülni hozzá, így meg kellett elégednie a kilencedik hellyel.
A mexikóinak némi vigaszt jelenthetett, hogy bezsebelte a leggyorsabb körért járó extra pontot. Russell a harmadik helyen 25 másodpercet kapott tőle, ám ismét dobogóra állhatott.
A további sorrend: Hamilton, Gasly, Vettel, Alonso, Ricciardo, Norris, Ocon, Bottas, Albon, Cunoda, Schumacher, Latifi.
Az Azeri Nagydíj végeredménye
Helyezés |
Pilóta |
Csapat |
Lemaradás |
1. |
Max Verstappen |
Red Bull |
|
2. |
Sergio Perez |
Red Bull |
20.823 |
3. |
George Russell |
Mercedes |
45.995 |
4. |
Lewis Hamilton |
Mercedes |
1:11.679 |
5. |
Pierre Gasly |
AlphaTauri |
1:17.299 |
6. |
Sebastian Vettel |
Aston Martin |
1:24.099 |
7. |
Fernando Alonso |
Alpine |
1:28.596 |
8. |
Daniel Ricciardo |
McLaren |
1:32.207 |
9. |
Lando Norris |
McLaren |
1:32.556 |
10. |
Esteban Ocon |
Alpine |
1:48.184 |
11. |
Valtteri Bottas |
Alfa Romeo |
1 kör |
12. |
Alex Albon |
Williams |
1 kör |
13. |
Juki Cunoda |
AlphaTauri |
1 kör |
14. |
Mick Schumacher |
Haas |
1 kör |
15. |
Nicholas Latifi |
Williams |
1 kör |
16. |
Lance Stroll |
Aston Martin |
kiesett |
17. |
Kevin Magnussen |
Haas |
kiesett |
18. |
Csou Kuan-jü |
Alfa Romeo |
kiesett |
19. |
Charles Leclerc |
Ferrari |
kiesett |
20. |
Carlos Sainz |
Ferrari |
kiesett |
A pilóták pontversenyének állása
Helyezés |
Pilóta |
Pontszám |
1. |
Max Verstappen |
150 pont |
2. |
Sergio Pérez |
129 pont |
3. |
Charles Leclerc |
116 pont |
4. |
George Russell |
99 pont |
5. |
Carlos Sainz |
83 pont |
6. |
Lewis Hamilton |
62 pont |
7. |
Lando Norris |
50 pont |
8. |
Valtteri Bottas |
40 pont |
9. |
Esteban Ocon |
31 pont |
10. |
Pierre Gasly |
16 pont |
A konstruktőri pontverseny állása
Helyezés |
Csapat |
Pontszám |
1. |
Red Bull |
279 pont |
2. |
Ferrari |
199 pont |
3. |
Mercedes |
161 pont |
4. |
McLaren |
65 pont |
5. |
Alpine |
47 pont |
6. |
Alfa Romeo |
41 pont |
7. |
Alpha Tauri |
27 pont |
8. |
Haas |
15 pont |
9. |
Aston Martin |
15 pont |
10. |
Williams |
3 pont |
Nyitókép: Rajt az Azeri Nagydíjon. Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool