Bajban Brüsszel: 3000 ember kerülhet az utcára – egy világhírű cég is érintett
Kínai segítség érkezhet.
Az Audi és a Porsche nemrég jelentette be, hogy csatlakoznak a Forma-1 mezőnyéhez, azonban kérdéses, hogy lesz-e német pilóta, aki vezesse majd ezeket a modelleket?
Jámbor Máté írása a Mandiner online autó-motor sport mellékletében
Több évtizedes, folyamatos híresztelés után nemrég eldőlt, a Volkswagen-csoport két márkája is csatlakozik a Forma-1 jelenlegi négy motorgyártójához, amire a 2026-os új szabályok nyújtanak nekik lehetőséget.
Az ezredforduló után mind az Audi, mind a Porsche a Le Mans-i 24 órás versenyen aratta a legnagyobb sikereit, azonban előbb az ingolstadti, majd a stuttgarti márka is kénytelen volt búcsút inteni a hosszútávú versenyzés világának.
A Porsche ezután is folytatta a fejlesztéseket, több híres helyszínen, többek között a Nürburgring-Nordschleifén is megdöntötték a körrekordot. Miután Spa-Francorchamps-ban átmenetileg a királykategóriánál is gyorsabbak voltak,
ez az egyezség végül mégsem valósult meg.
A következő nagyobb kihívást mindkét gyárnak a Formula E jelentette, az Audi már 2014-től jelen volt a sorozatban, a Porsche csak öt évvel később követte testvérmárka példáját. A 2015-ben kirobbant dízelbotrány után az elektromos terjeszkedés mozdította mindkét cég hírnevét a környezettudatos irányba.
Az elmúlt két évben azonban a német autóipar nagy része otthagyta ezt a sorozatot is, és új kihívások után néznek. A BMW esetében Le Mans lett a válasz erre a kérdésre, de a Porsche is arra készül, hogy visszatérjen a legendás helyszínre, 2023-ban már sor is került majd az összecsapásra, először a tengerentúlon, a Daytonai 24 órás keretein belül.
Az F1 eközben a hibrid éra kezdete óta szenved azzal, hogy újabb gyártókat vonzzon a sorozatba, de egyedül a Honda érkezett egy évvel később a mezőnybe. Bár 2021-re a japánok Max Verstappen révén elérték a hőn áhított világbajnoki címet, már korábban eldőlt, hogy visszavonják a gyári támogatásukat a Red Bull mögül.
A 2014 óta eltelt időszakban végig a gyári csapatok domináltak, és nagyobb kapacitás nélküli csapatok is igyekeztek keresni maguknak egy-egy motorbeszállítót, így jöhetett létre a McLaren-Honda házasság is.
A négy jelenlegi motorbeszállító gyári csapatai mellett több istálló is szívesen dolgozna gyári partnerrel, a Red Bull várhatóan a Porsche partnere lesz, míg az Audi várhatóan felvásárolja a mezőny egyik meglévő tagját. Egy ilyen volumenű sportprogram esetén jellemző, hogy legalább egy hazai pilóta is a csomag része, a jelenlegi mezőnyben Sebastian Vettel és Mick Schumacher képviseli a német színeket, így ők az elsődleges jelöltek erre.Vettel, habár az új kihívás valószínűleg vonzaná, éppen most kezdett egyet az Aston Martinnal. A 2026-os szezon kezdetén 38 éves lesz, de Michael Schumacher példájából kiindulva – aki 43 évesen kezdte el utolsó szezonját – még a mezőnyben lehet addig.
Figyelmét azonban sok más, pályán kívüli téma is leköti, főképp a környezetvédelem.
Bár az új generációt képviseli,
A német pilóta a dzsiddai versenyen nagy sebességgel csapódott a falnak, míg a városállamban kisebb lendülettel ütközött, de így is kettétörte az autóját.
Az amerikai csapat már így is a legkevesebb pénzből gazdálkodik a mezőnyben, de a költségvetési korlát miatt amúgy sem költhetnének többet, így az ilyen - elkerülhető – kiadások kétszer is büntetnek mindenkit a mezőnyben.
Schumacher egyelőre a Ferrari támogatását élvezi, így a merészebb híresztelések ellenére valószínűleg nem válnak meg tőle a 2022-es szezon közben. Bár az olaszok nem bánnak el olyan hirtelenséggel a juniorjaikkal, mint – az ilyen szempontból híresen szigorú - Red Bullnál, ha nem tud évről évre fejlődni, a hosszabb távú jövője kérdéses lehet a Forma-1-ben.
Már csak azért is, mert jelenleg a Ferrari elégedett mindkét pilótájával, mind Carlos Sainzt, mind Charles Leclerct legalább 2024-ig szerződés köti a tűzpirosakhoz. Így nem biztos, hogy az olaszok kötelékében lenne lehetősége Mick Schumachernek az előrelépésre.
Amennyiben a Porsche feláldozza a Formula E csapatát a motorprogramért, akadna még egy versenyző, aki a kötelékükben van, munka nélkül állna, így a német autóipar visszatérésének arca lehetne. Nem másról van szó, mint Pascal Wehrleinról, aki csak kis híján maradt alul Esteban Oconnal szemben, és maradt királykategóriás ülés nélkül 2017 végén.
Azóta a DTM-bajnok a Mercedes után a Ferrarinál is gyűjtött tapasztalatot, mielőtt elkötelezte magát a Porsche Formula E programja iránt. Amennyiben jól teljesít a sorozatban, újra megszerezheti az F1-es induláshoz szükséges licenszpontokat is, így elméletileg nem lenne akadálya az indulásának.
Az azonban tény, hogy már 5 éve nem vezetett F1-es autót, és azóta történt egy nagyobb szabályváltozás is. Az új motorok mindenkinek tiszta lapot jelentenek majd, így nem biztos, hogy akkora hátrányban lenne, mint egyéb esetben.
Mindegyik nagycsapat üdvözölte az új márkák csatlakozását, és már Stefano Domenicali is a Német Nagydíj újraélesztésével kapcsolatban nyilatkozott. Az ország visszatérése könnyen lehet, hogy hazai pilóta nélkül valósül majd meg.
A nyitóképen: Mick Schumacher ütközése után. Fotó: Steven Tee/LAT Images/Haas F1 Team