Sok játékot éri kritika, hogy erőszakosak, véresek. Van most erre valamilyen szabályozás?
Tisztában vagyunk vele, hogy vannak erőszakos tartalmak bizonyos videojátékokban. Erre van egy önszabályozó folyamata a videojáték-gyártóknak, feltüntetik a játék dobozán vagy a letöltő kód mellett, hogy milyen életkor számára ajánlottak. Például a Counter Strike ilyen szempontból egy idősebb korosztálynak ajánlott játék.
Az erőszakos tartalmaktól a gyermek- és fiatalkorúakat védeni kell.
Ezért például a rendezvényeink szervezésénél mi kiemelten figyelünk arra, hogy milyen életkorú játékosokat engedünk be a versenyekre. Így a V4 Future Sports Fesztivál esetében is, például az előbb említett akciójátékra 16 éven aluli játékos nem nevezhet. Ez egy teljesen önszabályozó folyamat.
Ez lehet, hogy a versenyeken működik, de otthon rengeteg szülőnek fogalma sincsen mi játszik, mivel játszhat a gyerek.
A szülők számára szerintem egy nagyon fontos üzenet lehet, ha megnéz egy ilyen versenyt, vagy utána olvas. Mi, ahol lehet, elmondjuk, előadásokat tartunk, pontosan azért, hogy tisztában legyenek azzal, hogy mi zajlik ott benn a „dobozban”. Európában a PEGI-osztályozás az, ami elterjedt, ezt használják a kiadók, ez meghatározza, hogy milyen életkorú játékosoknak ajánlott, és kis piktogramok mutatják a dobozon, hogy milyen tartalmak vannak a játékban. Például erőszakos vagy szexuális tartalom, krimi, valamilyen más jellegű bűncselekmény.
Akkor a szülők edukációja legalább olyan fontos?
Igen, legalább annyira, de mi inkább a játékosok edukációját tudjuk leginkább terelgetni szabályozással, versenykiírásokkal. Például a versenybírók odafigyelnek arra, hogy ne legyenek trágár szövegek, a játékosok pedig betartsák a fair play szabályait. Ha nem teszik, azért büntetések járnak, a nyereményből is le lehet vonni, de eltiltásokat is alkalmazunk olyanokkal szemben, akik kihágást követnek el. Igyekszünk ezeket szigorúan kezelni, minél jobban visszaszorítani, mert ami az interneten, az internetes kultúrában megjelenik, legyen az gyűlöletbeszéd, vagy bármi hasonló, az a videojátékos világban is jelen van. A szülőknek elmondjuk, hogy mire kell ügyelni, hogyha a gyereknek az ilyen jellegű tartalmait szeretné kontrollálni. Mindegyik oldalról fontos védeni a kiskorúakat, és azért kell rá felhívni a figyelmet, mert azt látjuk mi is, hogy a videójáték sok helyen „elektronikus bébiszitter”. Sok szülő hagyja a gyerekét játszani, mert addig „elvan csendben” és közben nem tudja, mi zajlik az online vagy offline térben. Mi, a szövetség, vagy a versenyszervezők, nem tudunk ott lenni minden otthonban, ahogy az állam sem tudja ezt megtenni. Aki még érintett lehet ebben a témában, azok a nevelésre szakosodott közintézmények, ahol jelenleg ha jól tudom, ez nincs napirendben, pedig tényleg rengeteg család életében jelen van. Valahogy egy kicsit sokszor úgy érezzük a szövetségnél, hogy ilyenfajta „nevelési pótlék” az, amit mi itt szabályozás szintjén próbálunk alkalmazni, merthogy erre nincsen olyan intézményesült rendszer idehaza.
A V4 Future Sports Festival Közép-Európa egyik legnagyobb e-sport versenye, amelyet budapesti helyszínnel az Egymillióan a Magyar Esportért Egyesület hívott életre. 2018-ban és 2019-ben több tízezer helyszíni és több millió online szurkoló követte a rendezvény versenyeit. 2020-ban a járványügyi helyzet miatt elhalasztották, 2021-ben, november 14-24. között azonban visegrádi országok (Lengyelország, Csehország, Szlovákia, Magyarország) és további régiós nemzetek részvételével, nemzetközi csapatokkal, továbbá világszínvonalú nyereményalappal és produkciókkal tér vissza. A 11 napos rendezvényen a játékosok két versenyszámban 125 millió forintos összdíjazásért szállnak virtuális ringbe. Az online selejtezősorozat október 31-ig bezárólag, 11 országban, Magyarországon, Csehországban, Szlovákiában, Lengyelországban, Szlovéniában, Horvátországban, Bosznia-Hercegovinában, Szerbiában, Romániában, Bulgáriában és Macedóniában zajlik.