Budapesten többet kaptunk, mint egy világeseményt
A Nemzetközi Atlétikai Szövetség elnöke, Sebastian Coe elárulta, mivel nyűgözték le a magyarok.
Autós futárjainak többségét is bringásra cserélné a Hajtás Pajtás, hogy csökkentse a környezetterhelést. Eddig azonban a nagyobb távolságok esetében, illetve a számtalan emelkedővel tarkított budai oldalon ez nem volt versenyképes alternatíva. A most bemutatott elektromos rásegítéses teherszállító biciklijeik viszont megreformálhatják a belvárosi áruszállítást.
A biciklis futárok nagy előnye, hogy olyan helyekre is eljutnak, ahová autóval nem lehet. Jellemzően ilyen Budapest belvárosának egy jó része, ahová kocsival csak korlátozottan lehet bejutni. Rövid távon ráadásul sebesség tekintetében is versenyképes a kerékpár. Ezt használta ki az 1993-ban alakult Hajtás Pajtás kerékpáros futár cég. A nehéz és távoli küldeményekhez azonban ők is autós futárokat használnak, igaz 2010-től már teherszállító kerékpárjaik is vannak, ezekkel azonban eddig a távoli és hegyes városrészek megközelítése problémát jelentett.
Hogy ezt áthidalják, elektromos rásegítéseket tesztelnek a teherszállító kerékpárjaikon. A szerkezet lényege, hogy amikor a futár teker, akkor ez megkönnyít a kerékpározást, amely egy 150 kilós teherkapacitású bicikli esetében nagy segítség, pláne hegyen. A rásegítés erőssége állítható, de 25 km/óra sebesség felett mindenképpen megszűnik. A szerkezet környezetbarát, és rendkívül költséghatékony: egy feltöltéssel 80-100 kilométert lehet vele tekerni, amely nagyjából 50 forintnyi áramfogyasztást jelent csupán.
A Hajtás Pajtásnak jelenleg 4 teherbringája van, ezeket vásárolták. Jövőre ezt szeretnék 7-re bővíteni, de azokat már bérelnék. Az új flotta felállítását megelőzően háromféle elektromos rásegítőt tesztelnek, hogy kiderüljön, melyik szerkezet segít leginkább, melyik meddig és hogyan bírja a strapát. Az ezekkel felszerelt teherszállító bicikliket mutatták be csütörtökön a Várban, a Magyar Nemzeti Galéria előtt.
A teherszállító biciklik egyébként nem csak a futárok számára praktikusak, hanem nagyon jól használhatók nagybevásárlásokhoz, illetve speciális kialakítású változataikkal gyerekeket is lehet velük szállítani. Utóbbit a kicsik élvezik, ezt nem csak a Hajtás Pajtást vezető Kürti Gábor – aki maga is így hordja óvodába gyermekeit – szavai erősítették meg, hanem az a kisfiú és kislány is, akiket az apukájuk egy ilyen kerékpárral hozott a sajtóbemutatóra. Hozzá kell tenni azonban, hogy egy ilyen bicikli nem olcsó, elektromos rásegítés nélkül is több százezer forintba kerül.
Korábban egyébként csak külföldről behozott gyermek-, illetve teherszállító kerékpárokat lehetett kapni Magyarországon, ám tavaly egy egykori biciklis futár, Marosvölgyi Máté saját fejlesztésbe kezdett, így most már Hampi néven magyar teherszállító bringa is kapható.
A Hajtás Pajtás az elektromos rásegítésű szerkezeteket egy uniós programnak köszönhetően teszteli és építi majd be szolgáltatásába: a Cyclelogistics Ahead nevű, összesen 2,3 millió euró összköltségvetésű projektben hét európai nagyváros (Milánó, Berlin, Prága, Cambridge, Budapest, San Sebastian, Mechelen) ökologisztikai szolgáltatói és közlekedésfejlesztésért felelős hivatalai vesznek részt. A program fő célja a városközpontok lég- és zajszennyezésének csökkentése zéró kibocsátású közlekedési megoldásokkal. A Hajtás Pajtás 110 ezer eurós uniós támogatásából finanszírozzák majd egyebek mellett az új teherszállító járműveket, illetve a különféle szemléletformáló promóciókat.
A program résztvevői egyébként saját tapasztalataikat, módszereiket megosztják egymással, így segítve a jó megoldások terjedését. Hiszen éppen ez a cél: a létező példákat követendőként beállítani más városok, országok számára. Végső soron ugyanis azzal mindenki nyer, ha környezetbarátabb módszerek terjednek el nem csak a közlekedésben, hanem a szállításban is.