A brand-nacionalizmus, ami segíti a kínai márkák terjeszkedését

2025. július 04. 05:50

A kínai fogyasztók körében hatalmas lojalitás épült ki a hazai márkák iránt, például mióta a Huaweit amerikai szankciók sújtják, sok vásárló hazafias gesztusként a cég termékeit választotta az Apple helyett.

2025. július 04. 05:50
null

A kuocsao (guochao – 国潮, jelentése: „nemzeti hullám”) felerősítette a brand-nacionalizmust, egy viszonylag új fogyasztói trendet Kínában, amely során főleg a fiatalabb generációk egyre erősebb preferenciát mutatnak a hazai márkák iránt. Mindez a nemzeti büszkeség és a kulturális örökség felértékelődésével jár együtt, új piaci dinamikát hozva létre. A vállalatok pedig erre reagálva kínai szimbólumokat, hagyományos motívumokat és esztétikai megoldásokat építenek be a termékeikbe, hogy ezzel még inkább megszólítsák a lokálpatrióta fogyasztókat.  

A jelenség annyira felerősödött, hogy még a külföldi cégek is igyekeznek hozzá alkalmazkodni azzal, hogy kínai motívumokkal gazdagított limitált szériákat dobnak az ottani piacra. Míg korábban sok kínai fogyasztó a nyugati márkákat tekintette státuszszimbólumnak, mára egyre többen fordulnak a minőségi és trendi kínai termékek felé, amelyek a saját kultúrájukat tükrözik. 

A márkák sikeréhez hozzátartozik a kulturális elemek integrálása, a digitális marketing (pl. influenszerek, live streaming, WeChat/TikTok jelenlét), valamint a valóban versenyképes minőség és ár kombinációja. Ezáltal a kínai vállalatok nemcsak felzárkóztak a nyugati riválisaik mögé, hanem sok területen le is hagyták őket a kínai piacon. 

A versenyterületek 

A szépségiparban a „C-beauty” márkák, azaz a kínai kozmetikai cégek is egyre versenyképesebbek, és az elmúlt öt évben a kínai kozmetikumok exportja éves szinten átlagosan több mint 8,3 százalékkal, az értéke pedig tavaly 8,38 milliárd dollárra emelkedett, bár ebbe beletartoznak azok a külföldi cégek is, amik Kínában exportra gyártanak. A hazai márkák, mint a Perfect Diary vagy a Proya piaci részesedést vonnak el az olyan nyugati nagyvállalatoktól, mint a L’Oréal vagy az Estée Lauder nyugati nagyvállalatoktól. A szektor az e-kereskedelemnek és a közösségimédia-marketingnek köszönhetően gyors innovációra képes, megelőzve sok nyugati versenytársát a helyi igények kiszolgálásában, ennek eredményeképp 2021 óta a szegmens növekedés szinte teljes egészében a hazai cégektől származik. 

A kávé- és teapiacon a technológiavezérelt, csak mobilappos rendelési lehetőséget kínáló Luckin Coffee a helyi ízléshez igazított termékeivel 2022-re az üzletszámot tekintve megelőzte a Starbucksot, és tavaly év végére már háromszor több kávézója volt Kínában, mint seattlei versenytársának. Tavaly 4,7 milliárd dolláros bevételt ért el, szemben a Starbucks 3,16 milliárdos kínai forgalmával, ennek következtében az utóbbi részesedése a kínai piacon a 2019-es 34 százalékról 2024-re 14-re zuhant, pedig egy év alatt több száz új üzletet nyitott. Ennek ellenére egyes elemzők azt sem tartják kizártnak, hogy a Starbucks néhány éven belül teljesen kiszorul a kínai piacról. Ugyanez a trend látható a teázóknál is. A 2017-ben alapított Chagee 2019-ben nyitotta első tengerentúli üzletét (Malajziában), majd 2024 végére világszerte már 6440 teaházra bővült a hálózata, az árbevétele pedig elérte a 12,41 milliárd jüant (~1,7 milliárd dollárt). A cég az idén már a Nasdaqon is megjelent, és bejelentette, hogy az év végéig további 1000–1500 üzletet tervez nyitni világszerte a lassuló hazai piac ellensúlyozására. 

A bubble tea is kínai és tajvani márkákon keresztül terjedt el világszerte. A fent említett Chagee az idén Los Angelesben és New Yorkban is nyitott üzletet, ezzel párhuzamosan Szingapúrban, Dél-Koreában, Thaiföldön és Spanyolországban is terjeszkedik. Hozzá hasonlóan a Haidilao, egy kínai hotpot étteremlánc, New Yorktól Londonig nyitott éttermeket az elmúlt években. Ezek a példák jól mutatják, hogy a kínai fogyasztási trendek (mint a teázás vagy a hotpot) exportcikké váltak, és a nemzetközi piacon is egyre vonzóbbak.  

A teljes cikk a makronom.eu oldalon olvasható.

Címlapfotó: MTI/EPA/Kim Ludbrook

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.eu oldalon.

 

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
contractor-2
2025. július 04. 07:49
A németek is pont így emelkedtek fel a VH. után. Akkor is a VW bogarat vették amikor már nagyon nem volt praktikus.
hakapeszim
2025. július 04. 06:44 Szerkesztve
Én pont Sanghajban vagyok, első ízben, turistaként. Tanulságos. Az utcán jól öltözött fiatalok, csinos csajok. Ültem metrón, vonaton. A városban hatalmas forgalom, suhannak az elektromos autók. A rengeteg kínai brand mellett Audi, Mercedes, Porsche, tegnap egy Ferrarit is láttam. Kínában nagyon jó a közbiztonság, a drogosokat kényszer - gyógykezelik, a drogkereskedőket kivégzik. Sokat beszélgettem egy angolul jól beszélő túravezetővel. Persze, értem én, ez egy Magyarországnál 103x nagyobb kolosszus, bizonyára vannak lepukkant környékek is. Miért, az USA - ban nincsenek? De én nagyvárost hasonlítok nagyvároshoz, hiszen a legtöbb nyugati metropoliszban is jártam. Itt nincs a falakon fırka, nincs szemét, mossák a járdát, nincsenek hajléktalanok, koldusok, kéregetők. Azt kell mondjam, ezek jól elhúztak.
ergo07-2
2025. július 04. 06:33
Mindent feladott a nyugat, én már akkor mondtam, hogy mi lesz, ha majdnem akarnak nekünk gyártani?? A nyugati sötétség a zeniten
Tasi János
2025. július 04. 06:05
Vajon mi lenne, ha Kína és a többi beszállító ország úgy döntene, hogy lehúzzák a vasfüggönyt, a "nyugat" meg varrja meg a MAGA koszos alsógatyáját? Csak azért kérdem, mert hamarosan ez jön!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!