Trump kivonulási fenyegetéseinek egyik fő, ha nem a legfontosabb oka éppen az, hogy szerinte az európai szárny az amerikai védelem árnyékában elkényelmesedett, a tagországok a jóléti államok kiépítésével voltak elfoglalva, gyakorlatilag semmit nem áldozva a védelemre. Márpedig – véli az elnök – például az ukrajnai háború kizárólag európai probléma, amihez az Egyesült Államoknak semmi köze. Sok európai politikus szerint ezzel a logikával és az amerikai hadsereg kivonulásának belengetésével az elnök hátba támadta nemcsak a transzatlanti kapcsolatokat, hanem a szövetséges katonai tömböt is. Ugyanakkor az elnöki fenyegetések nélkül Európa valószínűleg változatlanul az amerikai védőernyő alatt üldögélt volna, és semmi nem kényszerítené arra, amit éppen most tesz: egységes kontinentális védelmi stratégia és az annak végrehajtásához szükséges fegyverkezési program kidolgozására és végrehajtására.
Más kérdés, hogy az IISS-tanulmányban szereplő óriási összeget a tagállami politikai és gazdasági széttöredezettség miatt mely országok és milyen részesedéssel tudják majd előteremteni. Az Európai Bizottság által a védelmi források előteremtésére kidolgozott tervek (különösen annak közös hitelfelvételre vonatkozó szegmense) máris egyes finanszírozási nehézséggel küzdő államok, mint Spanyolország vagy Olaszország ellenállásába ütköznek. Az államadósságok fékezése egyelőre sokkal nagyobb prioritást élvez, mint a védelmi kiadások drasztikus emelése – különösen igaz ez azokban az országokban, amelyek földrajzilag távolabb fekszenek az ukrajnai konfliktustól és Oroszországtól, így biztonsági kihívásként is teljesen mást jelölnek meg, mint például a balti államok. A több országban akadályt jelentő korlátozott fiskális mozgástér azt az alapkérdést veti fel, amely eleve megkérdőjelezi a jelentésben szereplő összegek előteremtésének lehetőségeit: az egységes politikai akarat meglétét vagy hiányát. Az Európai Unió helyzetét tekintve még hosszú ideig inkább az utóbbi fog dominálni.
***
Kapcsolódó: