Ám ha csak az EAF-ekat nézzük: a magas energiaárak tovább rontják az EU acéliparának versenyképességét. A gyártás energiaigényes, és a globális piacokon dúló árverseny, valamint a túltermelés miatt a kevéssé feldolgozott áruk szállítása csak extrém túlkínálat esetén gazdaságos. Ez az EU gyártóit még inkább kiszoríthatja a világpiacról, miközben az indiai és a kínai importacél árnyomása tovább nőhet. Az EU ezért szigorú vámokkal és támogatásokkal védi saját acéliparát, miközben a zöldtechnológiák bevezetésére ösztönzi a gyártókat.
Régiós ellátási kockázatok
Hazánk számára az acélipar zöldátállása inkább kihívás, mint lehetőség. A Worldsteel és az Eurofer adatai szerint
Magyarország éves acélfelhasználása 1,1–1,3 millió tonna között mozog, ebből az építőipar 400–500 ezer, a gépipar 150–200 ezer tonnát igényel.
A hazai nyersacéltermelés egyetlen megmaradt kohója, a Liberty Dunaújváros (korábban ISD Dunafer) tavaly nyáron leállította a nyersacélgyártást, míg Diósgyőrben már 2009-ben megszűnt a termelés. Ez hosszú távon – különösen vámháborúk vagy ellátási láncok szakadozása esetén – nemzetbiztonsági kockázatot jelent. A magyar gazdaság, amely erősen függ az acélfelhasználó ágazatoktól – például az autó- és az építőipartól –, kiszolgáltatottá válhat az importfüggőség növekedésével.
A dunaújvárosi folyékony fázis, azaz a nyersacél-előállító a meleghengermű feltehetően nem indulhat már újra. Ám a hideghengermű, amelynek a kapacitása évi 450 ezer tonna, alapvető fontosságú lehet a hazai acélipar részleges megőrzésében. Bár ez a létesítmény nem az olvasztási fázisra fókuszál, a működése csökkenthetné az importfüggőséget és stabilizálná az ellátást. Ehhez azonban állami és uniós támogatások, valamint kétoldalú államközi acélellátási megállapodások vagy tartalékolás szükségesek. Jó hír, hogy az EU zöldacélirányelvei elvben lehetőséget adnak a magyar acélipar újjáélesztésére, mivel az elektromos ívkemencés technológia, amelyet a magyar üzemek részben már alkalmaznak, előnyt jelenthet a CBAM követelményeinek teljesítésében.