A dunaújvárosi vasmű helyzete
A Dunaferrt 2022-ben a csődtől megmentő, brit–indiai Liberty Steel (Liberty Dunaújváros) a korábbi tervekhez képest nem is egy, hanem két – fent már szóba került modern, ún. zöldacél termelésére is alkalmas – elektromos ívkemencét telepítene a dunaújvárosi gyárba, ezzel csaknem megduplázva annak kapacitását és radikálisan csökkentve a szén-dioxid-kibocsátást. A tavaly ősszel nyilvánosságra hozott óriásberuházás tervei szerint ehhez a kínai állami CISDI lehet a technológiai partner, amely már előzetes pénzügyi támogatást is kapott a kínai Sinosure-tól az 1,3 milliárd euróra tervezett beruházáshoz.
A két EAF évente egyenként 1,5-1,5 millió tonna kapacitású, amelyek a régi széntüzelésű kohókat váltanák ki, és akár 80 százalékkal is csökkenthetik a CO₂-kibocsátást. A termelés hulladékvas és DRI, azaz direkt redukált vas újrahasznosításával történhet majd, az acéltömbökből pedig melegen hengerelt tekercseket állítanának elő.
A direkt redukált vas (DRI) egy olyan kohászati alapanyag, amely a vasérc közvetlen redukciójával készül, szén vagy más redukálószerek (például hidrogén vagy földgáz) felhasználásával. Ilyenkor a vasércből oxigént vonnak el (redukció), hogy szilárd állapotú vasat állítsanak elő anélkül, hogy az anyag megolvadna. Ez az eljárás tehát fenntartható módon előállított zöldacélt eredményez, mert alternatívát kínál a hagyományos nagyolvasztós nyersvasgyártással szemben, mivel alacsonyabb hőmérsékleten történik a folyamat.
A tervezett dunaújvárosi beruházás része a meleghengermű és a horganyozó részleg korszerűsítése, valamint új gyártósorok telepítése. Ugyanakkor a gyár jelenleg csak a hengerlő részlegeket működteti, mivel tavaly nyáron leállították a veszteséges, még az ötvenes évek közepén épített kokszolókat és a kohókat, amelyek teljes kapacitása 1,6 millió tonna volt.