Jó hír: újraindult a Dunaferr acélmű Dunaújvárosban

2023. február 23. 08:20

A napokban megérkezett a vasérc, és elindult a nagyolvasztó Dunaújvárosban. A Dunaferr pár hónapos bizonytalanságot követően végre újra működhet az új tulajdonosjelölt, az egyelőre csak üzemeltetést végző Liberty Steel Group felügyelete mellett. A dolgozók sorsa is rendeződik, de azért maradtak még nyitott kérdések a jövőbeni tulajdonosváltás kapcsán.

2023. február 23. 08:20
null

Halaska Gábor írása a Makronómon.

írása a Makronómon.

A minap derült fény arra, hogy az angol Liberty Steel Group acélipari cégcsoport nem csak segít stabilizálni a vasmű működését, de igyekszik garantálni a dolgozók biztonságát is. Már tavaly nyersanyagot szállított a Dunaferr számára európai üzemeiből, pár hete pedig bérgyártási szerződés kötésével segítette elő a folyamatos üzletmenet fenntartását. Segítséget nyújtott a 2022 novemberében leállított kettes kohó újraindításában is, stabilizálta a kokszoló működését, és gondoskodott a fenntartható nyersanyagellátásról, ezzel pedig súlyos tízmilliárdos leállási költségektől óvta meg a korábban orosz-ukrán tulajdonosi viták miatt a csőd szélére került hazai acélgyártó nagyvállalatot.

A cég válságos helyzetéről a Makronóm hasábjain is több alkalommal írtunk, többek között arról, hogy a kormányzat is segítséget nyújtott a legnehezebb időkben, amikor már nemfizetés miatt egy rövid időre kikapcsolták az áramszolgáltatást a Dunaferr telephelyén, ami által veszélybe került két sokmilliárdos berendezés: a nagyolvasztó üzemszerű leállítása és a kokszoló minimálisan szükséges üzemeltetése.

a legnehezebb időkben, amikor már nemfizetés miatt egy rövid időre kikapcsolták az áramszolgáltatást a Dunaferr telephelyén, ami által veszélybe került két sokmilliárdos berendezés: a nagyolvasztó üzemszerű leállítása és a kokszoló minimálisan szükséges üzemeltetése.

Közvetlen prioritásunk, hogy a Dunaferr-rel együttműködve megvédjük a vasművet az esetleges károktól, és elősegítsük, hogy képzett és elkötelezett alkalmazottai biztonságos környezetben dolgozhassanak. Szakértői csapatot küldtünk a Dunaferr-rel való bértárgyalásra, és az újraindítás érdekében idővel véleményt nyilvánítunk arról, hogyan biztosítható hosszú távon a vállalat fenntartható működése” – közölte a Világgazdasággal Sanjeev Gupta, a Liberty Steel Group ügyvezető elnöke.

A Liberty Steel Group a felszámolás alá került, ám megfelelő kézben vélhetőleg gazdaságosan működtethető dunaújvárosi társaság további üzemeltetésére vállalkozna – erősítették meg a vg.hu portálnak adott interjúban a cég legfelső vezetői, azaz Ajay Aggarwal, a Liberty Steel Group európai elnöke és Sandip Biswas, a Liberty Primary Steel vezérigazgatója.
A vészhelyzet, úgy tűnik, elhárult
Elmondták a gazdasági portálnak többek közt, hogy felállítottak a Liberty csoporton belül egy szakértői csapatot, amely Ausztráliából, az Egyesült Arab Emírségekből, a Cseh Köztársaságból, Romániából, illetve az Egyesült Királyságból (a Liberty fontosabb gyártóbázisairól) érkező üzemeltetési és műszaki szakemberekből áll. 
Ennek tagjai szorosan együttműködtek a felszámolóval és a Dunaferr szakembereivel a legjobb és legbiztonságosabb műszaki megoldások megvalósítása érdekében. “Nagy benyomást tett ránk a cég vezetőségének és műszaki csapatának elkötelezettsége, lojalitása és képességei, akik nagyfokú professzionalizmusról és lelkesedésről tettek tanúbizonyságot az üzem újraindítása során” – húzták alá a Liberty vezetői. 

Igaz hozzátették: természetesen további intézkedésekre lesz szükség a vasmű hosszú távon fenntartható jövőjének biztosításához. Ezzel pedig

több ezer munkahelyet segítenek megmenteni az alkalmazottak és családjai, a helyi közösség és az egész régió érdekében, 

amelyek a Dunaferr fennmaradásától, működésétől függenek.

Az új partnerek pedig most joggal reménykednek abban, hogy mostantól folyamatos lesz a szállítás Ostravából és az ukrán határtól. (Ostrava Csehország (Morvaország) harmadik legnagyobb városa, hatalmas, évi 600 milliárdos árbevételű, közel 5000 fős kohászati művének a Liberty 1992 óta tulajdonosa –a szerk.) 

A Liberty és a Dunaferr munkatársai bíznak abban, hogy hamarosan az 1-es kohó is elindulhat, bár azt egyelőre nem hozták nyilvánosságra, hogy e tekintetben milyen megállapodás áll a háttérben.

 

Az európai acélipar kilátásai a Liberty szemszögéből 
A Liberty minap nyilatkozó vezetői szerint az európai acélpiac az elmúlt 12 hónapban nagy kihívást jelentett a magas energiaárak, az ellátási lánc megszakadása és az ukrajnai háború okozta magasabb kamatlábak miatt, amit tovább súlyosbított az EU-ba irányuló olcsó import folyamatos áradata. 
Hosszú távon azonban Európának nagy növekedési lehetőségei vannak, figyelembe véve, hogy a becslések szerint az acélfelhasználás megduplázódik a következő harminc évben. Előre látható az is, hogy a kereslet növekedésének nagy része Közép- és Kelet-Európából fog származni (a régiós ipar, járműipar továbbá az építőipar a legnagyobb felvevőpiacok).
A Dunaferr kapcsán lényeges a munkahelyekre gyakorolt magas multiplikátor hatás – minden egyes közvetlen munkahely az üzemben hat-hét további munkahelyet eredményez annak tágabb környezetében.

A Liberty minap nyilatkozó vezetői szerint az európai acélpiac az elmúlt 12 hónapban nagy kihívást jelentett a magas energiaárak, az ellátási lánc megszakadása és az ukrajnai háború okozta magasabb kamatlábak miatt, amit tovább súlyosbított az EU-ba irányuló olcsó import folyamatos áradata.  Hosszú távon azonban Európának nagy növekedési lehetőségei vannak, figyelembe véve, hogy a becslések szerint az acélfelhasználás megduplázódik a következő harminc évben. Előre látható az is, hogy a kereslet növekedésének nagy része Közép- és Kelet-Európából fog származni (a régiós ipar, járműipar továbbá az építőipar a legnagyobb felvevőpiacok). A Dunaferr kapcsán lényeges a munkahelyekre gyakorolt magas multiplikátor hatás – minden egyes közvetlen munkahely az üzemben hat-hét további munkahelyet eredményez annak tágabb környezetében.

Makronóm vélemény: ne felejtsük el a Dunaferr szerencsésnek ígérkező újraindulása kapcsán azt sem, hogy a mai világban felértékelődik egy-egy helyi, nemzeti gyártási képesség is. Különösen az olyan kulcsfontosságú ágazatokban, mint az acél alapanyagok helyi gyártása, amely nélkül a hazai ipar, benne a gép- és járműipar, és kiváltképp az építőipar igen sérülékeny. Mert hiszen túlzott mértékben függ az import alapanyagoktól. 
A járvány, az azt követő részleges áruhiány, és a háború, benne a fegyverkezés újraindulása is, megmutatta, hogy stratégiai fontosságú lehet az, ha egy országnak bizonyos fontos alapanyagokból van saját gyártóhelye, még akkor is, ha a teljes hazai szükségletet nem fedi le egészében. A Dunaferr pedig éppen ilyen kiemelt gyártó. A dunaújvárosi vasművön kívül pedig az 1997-től a német Max Aicher GmbH & Co. által sikeresen felvásárolt, majd 2001-ben egy zöldmezősen épült, modern kapacitásokkal rendelkező ÓAM Ózdi Acélművek az egyetlen magyar acéltermelő vállalat.

(Címlapfotó:MTI)

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
konfucius
2023. március 01. 18:24
Igaz! Én még megkérdezném, hogy stratégiai cég lévén miért nem vettük állami tulajdonba?
Tomica8
2023. március 01. 18:24
Szépen leírtad, hogy kellett volna. Azok, akik a privatizációt intézték, mérhetetlen károkat okoztak, mindenféle felelősségre vonás nélkül. De örömteli, hogy van remény a vasmű megmentésére! És igen, kellene, hogy az idetelepült autóipari és egyéb vállalkozások a vasműből vásároljanak anyagot. Egy érdekes dolog, nemrég hallottam, hogy itthon nem gyártanak kerti szerszámokat, kapát pl. Ausztriából vásárolunk, mert ott készül, mivel akkora mezőgazdasági ország! Ezen furcsa helyzeten is elgondolkozhatnának az illetékesek.
ellenforradalmár
2023. február 27. 10:14
Ehhez képest maradt a komcsik kezében Dunaújváros 2006 után is. Érti ezt valaki?
Potymog
2023. február 26. 11:42
Meg a betongerendába való vas, a mosogatógép .... stb ... stb Az országnak nagyon jó, hogy van egy ilyenünk. Talán jobb is lenne, ha állami vállalat lenne
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!