Nagy bajban a Dunaferr: már az állam fizeti a dolgozók bérét

2024. november 15. 15:54

A dunai vasmű tulajdonosa, a Lyberty Steel nem fizetett, így az államnak kellett mentőövet dobnia: 2 milliárdból fizették ki 3500 dolgozó októberi bérét a Bérgarancia Alapból.

2024. november 15. 15:54

A Lyberty Steel acélipari vállalat többszöri felszólításra sem tett eleget a törvényi kötelezettségének, ezért a kormány Mészáros Lajos, a térség országgyűlési képviselőjének kérésére a Bérgarancia Alapból fizette ki a Dunaferr cégcsoport 3500 dolgozójának októberi bérét, amelyre a kabinet mintegy 2 milliárd forintot különített el, biztosítva ezzel a családok megélhetését – áll a Nemzetgazdasági Minisztérium friss közleményében. 

A tájékoztató szerint a brit–indiai cégcsoport továbbra sem tartja be a kötelezettségeit, ahogy a vasmű fejlesztésével kapcsolatos ígéreteit, illetve a termelés újraindítására vonatkozó elvárásokat sem. A kormány, látva a vállalat utóbbi időszakban mutatott hozzáállását, már korábban megteremtette a bérek kifizetésének jogi lehetőségét, amivel gyorsított intézkedést biztosított a fizetések előteremtésére. A kabinet a Bérgarancia Alap adta lehetőség szerint – Mészáros Lajos, a térség országgyűlési képviselőjének kérésére – átmenetileg vállalja, hogy a Dunaferr kritikus helyzete miatt finanszírozza a dolgozók bérét. 
A cégcsoport – amelynek tagjai a Duna Furnace Dunai Vasmű Kft., a Duna Rolling Dunai Vasmű Kft., valamint a Dunaferr Labor Nonprofit Kft. –  tavaly június végéig összesen 17,6 milliárd forint kormányzati támogatást kapott, amellyel sikerült megőrizni a vállalat munkahelyeit, így az érintett családok megélhetését is. 

Kapcsolódó:

Címlapfotó: vasasdunaferr.hu

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.  

Összesen 12 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
nokedlihokedli
2024. november 15. 18:17 Szerkesztve
Széchenyi óta ugyanaz a probléma. Nem lehet modern vasművet létrehozni és működtetni vasércbánya nélkül. Legközelebb Romániában található ilyen bánya, de onnan sem gazdaságos beszerezni a nyersanyagot. Svédországban vannak olyan bányák ahol a vasérc vastagsága a száz métert is eléri, ergo kiszámíthatóan sokáig képes még működni, de vasérc szempontjából már az is messze van. Nem véletlen hogy több mint száz évig vajúdtak egy ilyen üzem létrehozásán. A szocializmusban végül meglépték, azonban a rendszer bukása magával rántotta az ilyen önmagában életképtelen ipari üzemeket. Hiába a sok német és kínai gyár, az acélt nem innen fogják beszerezni, nem itt fogják legyártatni. Nekik jobban megéri otthonról leszállítani az acél termékeket. Hozzánk képest gigászi mennyiséget gyártanak, így az ő termékük még szállítással együtt is gazdaságosabb. Ezért "buktak" az amerikaiak is, illetve nagyon is tudtak számolni. Jó előre bebiztosították magukat az állami támogatással. Végül piacot vettek.
gilou-au-clavier
2024. november 15. 18:01
Strukturálisan és fundamentálisan versenyképtelen, mint a szocialista nehézipar. Se olcsó koksz, se olcsó áram, se olcsó munkaerő. Így versenyképesen termelni nem egyszerű.
rockercicc
2024. november 15. 17:34
Nem kellett volna eladni a gangeszparti cigányoknak, meg előtte ruszkiknak, ukránoknak,azok szépen haza is vágták. Nem is értem, hogy az ilyen stratégiai jelentőségű cégeket miért kell elkótyavetyélni, ezeknek állami kézben kéne maradni, minden körülmények között!
Menhetten
2024. november 15. 17:23
Az összes ner-tákolmány és akksigyár is ugyanígy fog bedőlni!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!