Nagy bajban a Dunaferr: már az állam fizeti a dolgozók bérét

2024. november 15. 15:54

A dunai vasmű tulajdonosa, a Lyberty Steel nem fizetett, így az államnak kellett mentőövet dobnia: 2 milliárdból fizették ki 3500 dolgozó októberi bérét a Bérgarancia Alapból.

2024. november 15. 15:54

A Lyberty Steel acélipari vállalat többszöri felszólításra sem tett eleget a törvényi kötelezettségének, ezért a kormány Mészáros Lajos, a térség országgyűlési képviselőjének kérésére a Bérgarancia Alapból fizette ki a Dunaferr cégcsoport 3500 dolgozójának októberi bérét, amelyre a kabinet mintegy 2 milliárd forintot különített el, biztosítva ezzel a családok megélhetését – áll a Nemzetgazdasági Minisztérium friss közleményében. 

A tájékoztató szerint a brit–indiai cégcsoport továbbra sem tartja be a kötelezettségeit, ahogy a vasmű fejlesztésével kapcsolatos ígéreteit, illetve a termelés újraindítására vonatkozó elvárásokat sem. A kormány, látva a vállalat utóbbi időszakban mutatott hozzáállását, már korábban megteremtette a bérek kifizetésének jogi lehetőségét, amivel gyorsított intézkedést biztosított a fizetések előteremtésére. A kabinet a Bérgarancia Alap adta lehetőség szerint – Mészáros Lajos, a térség országgyűlési képviselőjének kérésére – átmenetileg vállalja, hogy a Dunaferr kritikus helyzete miatt finanszírozza a dolgozók bérét. 
A cégcsoport – amelynek tagjai a Duna Furnace Dunai Vasmű Kft., a Duna Rolling Dunai Vasmű Kft., valamint a Dunaferr Labor Nonprofit Kft. –  tavaly június végéig összesen 17,6 milliárd forint kormányzati támogatást kapott, amellyel sikerült megőrizni a vállalat munkahelyeit, így az érintett családok megélhetését is. 

Kapcsolódó:

Címlapfotó: vasasdunaferr.hu

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.  

Összesen 28 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Welszibard
2024. november 17. 09:52
Így ment tönkre rögtön a rendszerváltás után az Óbudai és a az angyalföldi Ganz Danubius Hajó- és Darugyár is. Megszűnt a KGST-s acéllemez és egyéb acéláru, a saját öntödék vasérc ellátása. 3000 + 6000 munkás került az utcára. A Meder utcánál most az izraeli "Duna Plaza" pöffeszkedik, ahol azelőtt a magyar ipar büszkesége állt. Trianon előtt Erdélyből és a Felvidékről hozták a vasércet, a Weiss-Manfréd, a kispesti Hofher traktorgyár saját alapanyagból öntött és húzott vasat és acélt, világszínvonalon gyártották a gépeket, vonatokat, hajókat, idomacélokat, öntvénydíszeket, korlátokat, kályhákat, stb. Trianon után a Felvidéki mezőgazd. gépgyártást szándékosan leépítették a csehek. Csoda, hogy még a lefasisztázott Horthy rendszerben is tudott működni a magyar vas-és acélipar, majd a kommunista KGST felbomlása juttatta a tönk szélére. A Dunafer esetében én az indiai beavatkozástól nem sok jövőt remélek. Honnan jönne a vasérc?
wadcutter
2024. november 16. 07:26
Hát akkor "Rajta Újváros!", a szabadság városa, oldjátok meg a saját problémátokat. Remélem nem az én adómból fogják kihúzni a szarból őket. Így is túl sok állami pénzt kaptak, innentől kérjenek Dzsordzsi bácsitól.
Obsitos Technikus
2024. november 16. 06:10
Hanyadszor már??? Tíz malévnyit beleöltek a sztálin vasműbe 30 év alatt..
nokedlihokedli
2024. november 15. 18:17 Szerkesztve
Széchenyi óta ugyanaz a probléma. Nem lehet modern vasművet létrehozni és működtetni vasércbánya nélkül. Legközelebb Romániában található ilyen bánya, de onnan sem gazdaságos beszerezni a nyersanyagot. Svédországban vannak olyan bányák ahol a vasérc vastagsága a száz métert is eléri, ergo kiszámíthatóan sokáig képes még működni, de vasérc szempontjából már az is messze van. Nem véletlen hogy több mint száz évig vajúdtak egy ilyen üzem létrehozásán. A szocializmusban végül meglépték, azonban a rendszer bukása magával rántotta az ilyen önmagában életképtelen ipari üzemeket. Hiába a sok német és kínai gyár, az acélt nem innen fogják beszerezni, nem itt fogják legyártatni. Nekik jobban megéri otthonról leszállítani az acél termékeket. Hozzánk képest gigászi mennyiséget gyártanak, így az ő termékük még szállítással együtt is gazdaságosabb. Ezért "buktak" az amerikaiak is, illetve nagyon is tudtak számolni. Jó előre bebiztosították magukat az állami támogatással. Végül piacot vettek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!