Ha jót akar magának, ne kattintson ide: elszabadult a horvát hadsereg vezetője, nekiment Magyarországnak
Féltik a területeiket.
A horvát KONČAR Csoport áttörést ért el az európai közlekedési piacon új akkumulátoros és dízel-elektromos hibrid vonataival. Az innovatív technológia nemcsak a vasúti közlekedés költségeit csökkenti, hanem jelentős lépést jelent a zöldközlekedés és a fenntarthatóság felé is.
A szerző a Makronóm újságírója.
Akkumulátoros motorvonatot, illetve egy dízel-elektromos hibridet mutatott be a horvát KONČAR vállalat szeptember 24-én Berlinben, a világ legnagyobb közlekedésipari rendezvényén, az InnoTrans vásáron. A zágrábi székhelyű vállalat kulcsszerepet játszik a fenntartható, környezetbarát tömegközlekedési megoldások előmozdításában, miközben csúcstechnológiás termékeivel hozzájárul Horvátország gazdasági fejlődéséhez is. A KONČAR célja, hogy Horvátország számára stratégiai pozíciót biztosítson az európai csúcstechnológiák iparában és erősítse az ágazat versenyképességét.
A vállalat először mutatta be nagy nyilvánosság előtt két új vonatát, amelyek eddig a legösszetettebb high-tech termékeik. A KONČAR messze súlycsoportja feletti szinten teljesít a tudás, a technológiai képességek és az innováció tekintetében, hiszen elmondhatja, hogy Európában az elsők között képes ilyen járművek gyártására.
Ha a két modellt kereskedelmi forgalomba helyezik, az nagyban hozzájárul majd a tömegközlekedés elektromos átállása iránti növekvő igények kielégítéséhez és a fenntarthatóbb városi közlekedési célok megvalósításához.
„Büszkén mutatjuk be legújabb technológiai újításunkat, amely vitathatatlanul formálni fogja a közlekedésipart Horvátországban és azon kívül egyaránt. Ezek a fejlesztések független kutatások és szakértőink elkötelezett munkájának eredményei” – mondta Josip Ninić, a KONČAR Electric Vehicles igazgatótanácsának elnöke.
„Különösen büszkék vagyunk akkumulátoros motorvonatunkra (Battery Motor Unit, BMU), egy modern vasúti fejlesztésre, amely a KONČAR-csoport kiterjedt tapasztalatát igazolja a csúcstechnológiás termékek terén, különösen a városi közlekedéssel kapcsolatosan. Ezek a vonatok nem villamosított vasútvonalakon szállítják majd utasaikat, kizárólag stabil töltőpontokon keresztül. Arról is gondoskodunk, hogy a vállalatunk által létesített támogató infrastruktúra kész legyen ellátni feladatát.”
A bemutatott BMU csúcssebessége 120 km/h és 216 fő szállítására alkalmas. A tetőn elhelyezett lítium-nikkel-mangán-mangán-kobalt-oxid (NMC) energiatárolók teljes kapacitása 736 kWh és teljesen megfelelnek a legszigorúbb uniós előírásoknak.
Az ilyen élvonalbeli, környezetbarát technológia csendesebb és hatékonyabb működést, valamint nagyobb rugalmasságot biztosít a különböző útvonalakon.
A másik modell, az önjáró „mérővonat” feladata a pályaállapotok magas pontosságú felmérése és ellenőrzése lesz. A KONČAR már meglévő elektromos és dízel-elektromos hibridvonatainak jól bevált platformjára épített, dízelmotorral hajtott, magaspadlós vasúti jármű akár 140 km/h sebességet is képes elérni villamosított és nem villamosított pályákon is.
„Mindkét típus a helyi szakértők és a horvát ipar figyelemreméltó tudását, innovációs képességeit, technológiai fejlettségét és kompetenciáit bizonyítja. Horvátország így felkerülhet az európai közlekedési ipar nagyobb és elismert gyártói közé” – mondta Gordan Kolak, az KONČAR igazgatótanácsának elnöke.
„Hálásak vagyunk kitartó partnerünknek, a HŽ Passenger Transportnak kifogástalan együttműködésükért, amelynek eredményeként hamarosan elkezdhetjük leszállítani a bemutatott új akkumulátoros vonatokat.
Az, hogy a KONČAR-t innovatív partnerként ismerik el a fejlett zöldátállási megoldások terén, különösen fontos számunkra, mivel sikeresen szeretnénk kiterjeszkedni az EU teljes piacára”
– zárta gondolatait Kolak.
Európában legelőször a Hitachi jelent meg a technológia egy korábbi fázisával, amikor 20 darab hibrid vonatot szállított Olaszország számára 2023 nyarán, amelyek 50 százalékkal kevesebb dízelt fogyasztanak, köszönhetően a bennük található energiatárolónak. A tervek szerint ezek számát 2025-re 135-re emelik egy 1,23 milliárd eurós projekt keretében.
A technológia fejlettebb változatának alkalmazásában az első Németország volt, ahol a Siemens 2024. április 8-án bocsájtotta sínre Mireo Plus B nevet viselő teljesen elektromos, akkumulátorról működő modelljét. A Mireo Plus B hatótávja 120 kilométer, és képes a felsővezetékről és a fékenergia felhasználásával is feltölteni energiatárolóit. Az első ilyen flotta Ortenau régióban állt szolgálatba, de az illetékes szervek már dolgoznak azon, hogy teljesen lecseréljék a németországi dízelvonatokat. Amennyiben ez sikerül,
a Siemens számításai szerint évente 1,8 millió liter dízelt tudnának spórolni a vasúti közlekedésben.
A német vállalat idén júniusban azt is bejelentette, hogy a Nagy-Britanniában található yorkeshire-i Golle városában üzemelő gyárában megkezdi az akkumulátoros motorvonatok gyártását. A vállalat Egyesült királyságbeli és írországi vezérigazgatója szerint, a dízelvonatok lecserélésével 35 év alatt 3,5 milliárd fontot (azaz 4,2 milliárd eurót) és 12 millió tonna szén-dioxid-kibocsátást lehetne megspórolni, ami olyan mintha 80 ezer autót vonnának ki a forgalomból. Ehhez az is hozzájárul, hogy így nem lenne szükség a vezetékrendszer átalakítására vagy lecserélésére.
A KONČAR, a horvát ipar zászlóshajója közben szorgalmasan segíti szomszédunk városi közlekedésének zöldítését is. 2027 szeptemberéig 40 darab új, alacsonypadlós, teljesen akadálymentesített utasterű villamost helyeznek üzembe Zágrábban, míg Eszékre 2025 szeptemberéig 10 ilyet szállítanak. Ezek mind a cég által gyártott villamosok legújabb generációjához tartoznak, így jelentős technológiai újítások is fellelhetők rajtuk. A szerelvények olyan energiatároló rendszerekkel vannak felszerelve, amelyek lehetővé teszik a közlekedést áramkimaradás esetén is, ezzel erősítve az energiahatékonyságot és csökkentve a fogyasztást. Ezenkívül új videómegfigyelési- és audiorendszerk és olyan utasbarát berendezések, mint például USB-töltőportok is helyet kaptak a villamosokon.
Az elektromos, hibrid és akkumulátoros járművek, valamint az ezeket támogató infrastruktúra fejlesztése terén tett folyamatos erőfeszítései révén a KONČAR a zöldátállásban előremutató partnerként szilárdítja meg szerepét Horvátországban és a nemzetközi színtéren egyaránt.
„Amellett, hogy nemzetünk megbecsülését és versenyképességét szeretnénk fokozni, az ilyen technológiai trendek bevezetésének hosszú távú hatásaira is összpontosítunk.
Az olyan vasúti megoldások, mint az elektromos villamosok, a hibrid- és az akkumulátoros vonatok, valamint az ezekhez kapcsolódó töltőinfrastruktúra folyamatos fejlesztésével egy fenntarthatóbb, zöldebb, biztonságosabb, sokkal kényelmesebb és összességében magasabb minőségű jövőt építünk a tömegközlekedésben”
– osztotta meg az igazgatótanács elnöke.
(Források: Croatiaweek; Railway Gazette; Siemens; Siemens; Smithsonian Magazine)
Kapcsolódó:
Címlapfotó: Flickr
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.