A szegényeknek is lakniuk kell valahol
Svájcban a lakosságnak 57, Németországban 53, Szlovéniában 23, Csehországban 22 százaléka lakik bérlakásban, nálunk 9,9.
Svájc „forradalminak” titulált újítással készül a megújuló energia terén. Egy ottani startup kísérleti projektjében eltávolítható napelemeket telepít a vasúti sínek közti kihasználatlan területre. Az ötlet csak elsőre tűnik jónak, mert már most rengeteg kérdést vet fel a hatékonyság és a megvalósíthatóság terén.
Svájc egy „forradalmi” újítás jegyében eltávolítható napelemeket tervez telepíteni a vasúti sínek közti kihasználatlan területre. A projektet a Sun-Ways nevű startup
indította el, amely egy 18 kW-os kísérleti fotovoltaikus rendszert kíván bevezetni egy 100 méteres szakaszon Neuchâtel közelében. Bár a kezdeményezést áttörésként ünneplik a megújuló energiaforrások és a vasúti közlekedés terén, nem árt néhány kérdést feltenni a megvalósíthatóság és a hatékonyság kapcsán, még akkor is, ha első pillantásra az ötlet jónak tűnik.
A Svájci Szövetségi Közlekedési Hivatal (Bundesamt für Verkehr, BAV) nemrég jóváhagyta a projektet, amely az első ilyen jellegű kezdeményezés az országban. A kísérleti rendszer mindössze 48 napelemből fog állni, amelyek egyenként 380 watt energiát termelnek, és a helyi hálózatba táplálják az áramot. Azonban a projekt ára körülbelül 622 ezer euróra (mintegy 250 millió forintra) rúg, felvetve a kérdést, hogy vajon a befektetett pénz arányban van-e a várható eredményekkel.
Kezdetben a BAV egyébként el is utasította a javaslatot, mert hiányoztak a Sun-Ways technológiai újítására vonatkozó műszaki referenciák. Hosszas egyeztetések, továbbá a Vaud kanton Mérnöki és Vezetési Főiskolájának professzoraival folytatott további értékelések után a projekt végül zöld utat kapott. Felmerül azonban a kérdés, hogy vajon ez a jóváhagyás inkább csak egyfajta műszaki látványosság, mint valódi technológiai felkészültség eredménye.
A fejlesztők a napelemek eltávolítható kialakítását nagy előnyként hirdetik, mivel lehetővé teszi a könnyű sínkarbantartást anélkül, hogy a vonatközlekedésben fennakadásokat okozna. Egy speciális vasúti gép naponta akár 1000 négyzetméter napelemet is képes telepíteni, illetve visszahelyezni. Ám kérdés, hogy valóban olyan gyakran és hatékonyan végzik-e majd a karbantartást, ahogy azt ígérik, különösen a vonatmenetrendek érdemi felborítása nélkül.
Továbbá, bár a Sun-Ways azt állítja, hogy technológiájuk hatékonyan hasznosítja a kihasználatlan területeket, aggodalmak merülnek fel az esetleges zavarok, illetve áramütésveszély miatt a telepítés és a karbantartás során. A projektnek szigorú biztonsági teszteken is át kell esnie, amelyeket a vasúti anyagok biztonságáért felelős Répartition des Matériaux voie ferrée nevű szerv felügyel, ami tovább bonyolítja az amúgy is ambiciózus tervet.
Svájcban, a festői Alpokban egyre hevesebb viták folynak a napenergia-telepítések környezeti lábnyomáról, így az ötlet akár még népszerű is lehet, hiszen nem rombolja a táj képét. Csakhogy egyelőre kérdéses, hogy ez a kísérleti projekt mire lesz jó a jelenlegi magas költségek, az áramütés veszélye és a körülményes karbantartás okán. Nem lenne olcsóbb mondjuk zúzott köves vagy füves vasúti töltések oldalába, hagyományos vázszerkezetre felrakni a paneleket?
Az eltávolítható napelemek vasúti sínekre történő telepítése egy érdekes ötlet, amely az innováció jegyében született, de szerintünk érdemes azt egy egészséges adag szkepticizmussal kezelni.
(Forrás: Interesting Engineering)
Kapcsolódó:
Címlapfotó: Flickr
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.