Eltávolítható panelek, de vajon megéri?
A fejlesztők a napelemek eltávolítható kialakítását nagy előnyként hirdetik, mivel lehetővé teszi a könnyű sínkarbantartást anélkül, hogy a vonatközlekedésben fennakadásokat okozna. Egy speciális vasúti gép naponta akár 1000 négyzetméter napelemet is képes telepíteni, illetve visszahelyezni. Ám kérdés, hogy valóban olyan gyakran és hatékonyan végzik-e majd a karbantartást, ahogy azt ígérik, különösen a vonatmenetrendek érdemi felborítása nélkül.
Továbbá, bár a Sun-Ways azt állítja, hogy technológiájuk hatékonyan hasznosítja a kihasználatlan területeket, aggodalmak merülnek fel az esetleges zavarok, illetve áramütésveszély miatt a telepítés és a karbantartás során. A projektnek szigorú biztonsági teszteken is át kell esnie, amelyeket a vasúti anyagok biztonságáért felelős Répartition des Matériaux voie ferrée nevű szerv felügyel, ami tovább bonyolítja az amúgy is ambiciózus tervet.
Svájcban, a festői Alpokban egyre hevesebb viták folynak a napenergia-telepítések környezeti lábnyomáról, így az ötlet akár még népszerű is lehet, hiszen nem rombolja a táj képét. Csakhogy egyelőre kérdéses, hogy ez a kísérleti projekt mire lesz jó a jelenlegi magas költségek, az áramütés veszélye és a körülményes karbantartás okán. Nem lenne olcsóbb mondjuk zúzott köves vagy füves vasúti töltések oldalába, hagyományos vázszerkezetre felrakni a paneleket?
Az eltávolítható napelemek vasúti sínekre történő telepítése egy érdekes ötlet, amely az innováció jegyében született, de szerintünk érdemes azt egy egészséges adag szkepticizmussal kezelni.