Kína újenergia-boomja nemcsak az ország zöldfejlesztési céljainak megvalósítását támogatja, hanem minőségi és megfizethető termékek, valamint kínai technológiák és megoldások kínálásával hozzájárul a globális zöldátmenethez is – vontak konklúziót a vendégelőadók a Hszinhua hírügynökség által május 20-án ötödik alkalommal megszervezett Kína Gazdasági Kerekasztal (China Economic Roundtable) című konferencia alkalmával.
Az előadók felidézték, hogy 2020-ban az ázsiai nagyhatalom ígéretet tett a világnak arra, hogy az ország 2030 előtt eléri a szén-dioxid-kibocsátási csúcsát, továbbá 2060 előtt meglesz a szén-dioxid-semlegesség, azaz a nettó zéró kibocsátás.
Azóta az ország „gyorsított pályára lépett” ezen célok elérése érdekében, különösen figyelemreméltó területeken, mint a megújulóenergia-kapacitás, az ipari fejlesztések, valamint a világelső pozíciója a nem hagyományos meghajtású járművek (NEV), a napelemek és lítium energiatároló rendszerek gyártásában is. A NEV egy átfogó kifejezés minden olyan elektromos meghajtású járműre, amely nem (csak) robbanómotoros. Beleértve a hagyományos, konnektorról nem tölthető hibrid (HEV), a hálózatról tölthető hibrid (PHEV), a tisztán elektromos (EV), valamint a hidrogén üzemanyagcellás elektromos járműveket (FCEV).
Kína NEV-flottája 2020 óta több mint négyszeresére nőtt, 2023 végére meghaladva a 20 millió darabot, így az ázsiai ország a világ legnagyobb NEV-gyártója és felvevőpiaca. Sőt, az általuk telepített megújuló energia kapacitása tavaly először haladta meg az ország hőerőműveinek összesített kapacitását.
Ezzel pedig 2023-ban a világ megújulóenergia-kapacitás bővítésének körülbelül felét Kína adta – állította a konferencián Huo Fupeng, a Nemzeti Fejlesztési és Reform Bizottság tisztviselője.
Magyarország kiemelt helyen a kínai fejekben
Érdekesség, hogy a Chinadaily.com a friss, e konferenciával kapcsolatos írását egy magyar–kínai vonatkozású képpel illusztrálta. Az ominózus fotó 2021. május 27-én készült, és a kaposvári naperőművet mutatja, amelyet a China National Machinery Import and Export Corporation (CMC) épített, és ez a vezető nemzeti hírügynökség, a Hszinhua képe.
Itt érdemes újra megjegyezni, hogy nemcsak a napelemek és az energiatároló rendszerek, de mindinkább az elektromos autók egy érdemi része sem európai, hanem a kínai tömeggyártásból származik. Lényeges ezért a magyar gazdaság jövője szempontjából, hogy ne csak a nyugati narratíva mentén gondolkodjunk, amikor a következő évek, évtizedek gazdasági stabilitását és fenntartható fejlődését kell itthon megalapoznunk.
A közeljövő pedig főképp a zöldátállásról szól, és ebben Kínának nemcsak európai, de óriási globális szerepe is van. Az ázsiai ország pedig most partnereket keres Európában, amit a kínai államfő közelmúltbeli európai látogatása is megmutatott. Kína első számú vezetője lényeges üzenetet küldött azzal, hogy mely országokba látogatott el. Mint tudjuk, Franciaország az unión belüli meghatározó hatalomként próbál Kína felé nyitni; továbbá Szerbia és Magyarország régóta erős kelet-közép-európai partnere a távol-keleti nagyhatalomnak. Nem véletlen tehát, hogy Hszi Csin-ping kínai elnök éppen e három európai országba látogatott idén, május második hetében.
A világ megújulóenergia-nagyhatalma
A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) az ázsiai országot a világ megújulóenergia-nagyhatalmának nevezte. Előrejelzésük szerint
Kína 2028-ra a globálisan üzembe helyezett új megújulóenergia-kapacitások majdnem 60 százalékát adja.
A konferencián felszólaló elemzők az új energiák felépülését az ország zöldnövekedést támogató politikáinak, hatalmas hazai piacának, teljes ipari és ellátási láncainak, valamint gazdag tehetségbázisának tulajdonították.