Eközben a messzi keleten…
Míg az Egyesült Államok egy düledező épületet próbál összeabroncsozni, Kína a legfelső emeleteket építi. A hátránya egyben az előnye: a múlt században Washington szabályai szerint folyt a globális politika, Peking pedig inkább a belső rendszer megszilárdításával és a gazdaság fejlesztésével volt elfoglalva. A Teng Hsziao-ping által elindított modell az 1970-es évektől gyakorlatilag megszüntette a mélyszegénységet, a GDP pedig olyan ütemben kezdett emelkedni, ami miatt a globális Dél országai a mai napig példaértékűnek tekintik a kínai építkezést.
A Hszi Csin-ping vezetése alatt a világ második legnagyobb gazdaságává váló Kína immár a globális politika megváltoztatására törekszik, fennhangon hirdetve a multipolaritást. Peking a világ legnagyobb exportőre, több mint százhúsz ország legfőbb kereskedelmi partnere és a globális ellátási láncok kikerülhetetlen központja. A gazdaság lassulása, hibrid, átláthatatlan modellje, valamint a külpolitikai izmozás miatt azonban Kína nemzetközi hitelessége még nincs azon a szinten, hogy az ország globális vezetői státuszt szerezzen. Bár Latin-Amerika és Afrika számos országa Peking mellett teszi le a voksát, az, hogy Kína lehet-e az USA utódja egy új globális rendben, a következő években fog kiderülni.
Mivel a két nagyhatalom közül pillanatnyilag egyik sincs nyerő helyzetben, a zűrzavar azoknak a kisebb kezdeményezéseknek és csoportoknak kedvez, amelyek a hitelességi rendszer romlását meglátva a lehető legpragmatikusabban, Washingtonnal és Pekinggel egyszerre vagy éppen tőlük függetlenül igyekeznek az érdekeiket érvényesíteni. Az ingaállamok geopolitikai szerepe globálisan egyre nő – legyen szó Brazíliáról, Szaúd-Arábiáról vagy éppen Indiáról –, ahogyan a saját fejlődésüket egyszerre tudják definiálni a két nagyhatalom kapcsolati rendszerén belül és azon kívül is.
Idővel éppen ez a képességük, a blokkosodást mereven elutasító és a multipolaritásra fogadó politikájuk lesz az, amivel előnyre tesznek szert. Annyira, hogy képesek lesznek méretüktől vagy népességüktől függetlenül is beleszólni a geopolitikai kérdésekbe és a világgazdaságba. Jelenlétük kínzó probléma mind az USA, mind Kína számára, hiszen nekik a céljaik eléréséhez minél több szövetségesre van szükségük, a hitelességük azonban nem áll azon a szinten, hogy könnyedén összehozzák a számukra legelőnyösebb partnerségeket. Ellenkezőleg: jelenleg az ingaállamok döntenek, hogy kivel szeretnének szövetséget kötni valamely területen. A nagyok pedig beadják a derekukat, és elfogadják lassan a tényt, hogy a jövőben az óriástömbök mellett a főszerep már a kisebb, regionális és érdekalapú szövetségeké.