Már nem csak készen vehetünk elektromos autót (EV-t), de a régi, akár veterán belső égésű motoros autónkat is átalakíthatják nekünk. Ha ki tudjuk várni a sort.
Az elektromos járművek iránti érdeklődés soha nem volt még ilyen magas, az új EV-k értékesítése 2022-ben 55 százalékkal nőtt az előző évhez képest. Ám ma még mindig sok benzines autó közlekedik az utakon, és ez valószínűleg sokáig így is marad.
„Ez egy 1976-os BMW 2002 — igazán szórakoztató autó, de alulmotorizált – mutatott rá Michael Bream, az EV West alapítója és vezérigazgatója a CNBC-nek egy minapi, igen érdekes videóinterjúban. – Ügyfelünk úgy döntött, hogy egy 550 lóerős Tesla-meghajtást szeretne bele.” Bream EV West nevű kisvállalata a veterán és a modern e-autók átépítési, összeházasítási ötletével olyan népszerűvé vált, hogy szolgáltatásaikra négy-öt éves várakozási idővel kell számolni.
Azt akarjuk, hogy a fenntartható üzemanyagokra való átállás szórakoztató és izgalmas legyen az autókultúra és az autórajongók számára”
– Bream ezzel fején találta a szöget. Lehet hallani, hogy néhányan azért nem szeretnének EV-re váltani, mert a belső égésű motoros autók sokkal szebbek, míg az elektromosak túl modernek. Ezzel viszont népszerűbbé tehetik az EV-ket azok körében, akik ragaszkodnak a régebbi kivitelezéshez.
Az átalakító műhelyek mellett az olyan otthoni barkácsolókból is egyre több van, akik maguk is vállalják e projektek kivitelezését. Az elektromos járművek összetettsége elsőre ijesztő lehet, ám ez nem akadályozta meg a 14 éves Frances Farnamot, aki egy 1976-os Porsche 914-es átalakításán dolgozik. (A léghűtéses boxermotorral szerelt 914-es modellből – az 1969 őszétől 1976-ig tartó gyártás alatt – mintegy 120 ezer gördült le a futószalagról. A különleges 914-es volt az első nagy szériában gyártott középmotoros sportautó – a szerk.)
Az EV-gyártók sem állnak az átalakítás útjába. A Ford és a GM kifejezetten kínál is alkatrészeket az ilyesfajta átalakításokhoz, sőt számos más vállalat is így döntött. A Specialty Equipment Market Association (SEMA), az autógyártókat és viszonteladókat képviselő kereskedelmi szervezet szerint exponenciálisan nőtt az ilyen átalakításokhoz szükséges alkatrészek száma a piacon.
„Két évvel ezelőtt kezdtük el a munkát: egy EV-szekciót hoztunk létre a kiállításon –mondta Mike Spagnola, a SEMA elnök-vezérigazgatója. – Kétezer négyzetméterrel kezdtük, tavaly pedig már 22 ezer négyzetméternyi kiállítótérre volt szükségünk. Biztos vagyok benne, hogy a következő öt évben ennél is nagyobb terület kell majd.”
Címlapfotó:123rf.com