A gazdaság átpolitizálása öngyilkosság lenne

2023. június 27. 14:30

Szijjártó Péter a kínai Világgazdasági Fórumon ismét leszögezte: Magyarország Kínában nem kockázatot, hanem óriási haszonnal járó együttműködési lehetőséget lát. Mindeközben a kínai miniszterelnök óva intette a Nyugatot, hogy a gazdaságot ideológiai fegyverként kezdje el használni.

2023. június 27. 14:30
null
Révész Béla

Megkezdődött Kínában a Világgazdasági Fórum (WEF). A nyári Davosként is emlegetett esemény megnyitóján Li Csiang miniszterelnök ismét felhívta az Egyesült Államok és az Európai Unió figyelmét, hogy az átpolitizált gazdaság az ellátási láncok végzetes meggyengüléséhez, a világ blokkosodásához fog vezetni. 

A kínai miniszterelnök utalt azokra az amerikai szándékokra, amelyek az USA vállalatainak kínai befektetéseit próbálják megakadályozni, valamint arra a nyugati tendenciára, ami a „kockázatmentesítés” kifejezéssel Kína globális kereskedelmi pozícióját igyekszik gyengíteni. Peking változatlanul nem tudja elfogadni a „kockázatmentesítés” mögött rejlő tartalmat, és útja során arra buzdította a német vállalatok vezetőit, hogy az ellátási láncok megóvása érdekében a kormányuk helyett ők döntsék el, mi számít kockázatnak és mi nem.  Azt is hangsúlyozta, hogy 

ha a kockázat fogalmát ideológiai fegyverként kezdi használni a Nyugat, az ismét beláthatatlan gazdasági következményekkel járhat 

– nem csak Kínára, de az USA-ra és az Európai Unióra nézve is.

Hiába játszik a Nyugat a szavakkal, a mögöttes jelentés ugyanaz

Peking szerint mindegy, hogyan nevezik, „kockázatmentesítésnek" vagy „függetlenedésnek", a Nyugat csak játszik a szavakkal, a mögöttes jelentés azonban ugyanaz: kivéreztetni Kínát.

Szijjártó: ez gazdasági öngyilkosság

A Világgazdasági Fórumon jelen volt Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is, aki egy panelbeszélgetésen szintén a blokkosodás veszélyeiről beszélt. Mint mondta, a jelenlegi nyugati trendnek megfelelően több tagállam kockázatként és fenyegetésként tekint Kínára, Magyarország azonban a lehetőséget és az együttműködésből származó hasznot látja benne. 

A tárcavezető azt is kifejtette, hogy miután a szankciós politikának és az energiaválságnak köszönhetően Európa versenyképessége rohamosan romlik, az úgynevezett „kockázatmentesítés”, amely a Kínától való függetlenedést próbálja megcélozni, felér az EU-s gazdaság „brutális öngyilkosságával”.

Mint mondta, évtizedeken át működött a fejlett nyugati technológián és a könnyen elérhető, olcsó keleti nyersanyagon, energiahordozókon alapuló biztonságos gazdasági növekedés, ennek azonban – köszönhetően a szankciós politikának – vége. „Amennyiben még az európai–kínai kötelékeket is elvágnánk, az kiütné az európai gazdaságot” – mondta a miniszter, utalva rá, hogy az éves 865 milliárd eurós kereskedelmet semmi nem tudná pótolni.

Azt is kiemelte, hogy Kína mára 18 százalékban részesedik a világ GDP-jéből, ezzel pedig maga mögé utasítja az egész Európai Uniót, ennek fényében pedig különösen visszás, amikor Brüsszel arra érez késztetést, hogy másokat kioktasson. „A kapcsolatok a kölcsönös tiszteleten is alapulhatnak, amit a keleti és nyugati beruházások találkozási pontjává vált Magyarország példája is jól mutat” – mondta, rámutatva az európai autóipar legsúlyosabb hiányosságára, az akkumulátorgyárak kérdésére, az elektromos átállás alappilléreinek számító termékeket ugyanis csak Kína tudja jelenleg gyors ütemben felépíteni, ellátni és üzemeltetni Európában. „Ha Kínára riválisként tekintünk, nem pedig együttműködési partnerként, azon Európa rajta veszít.”

A miniszter úgy vélekedett, hogy a kétoldalú kapcsolatok jövője attól függ, hogy Európa készen áll-e a visszatérésre a racionalitáshoz és a józan észhez. 

Fotó: Li Csiang kínai miniszterelnök megnyitja a Világgazdasági Fórumot
MTI/AP/Andy Wong

Összesen 2 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
MaBaker
2023. július 06. 14:48
"rámutatva az európai autóipar legsúlyosabb hiányosságára, az akkumulátorgyárak kérdésére, az elektromos átállás alappilléreinek számító termékeket ugyanis csak Kína tudja jelenleg gyors ütemben felépíteni, ellátni és üzemeltetni Európában" Szíjjártó is beszopja az "elektromos átállást". Azért "zöld" átállást nem mert emlegetni. Érdekes módon ez a fogalom kezd kikopni... Szóval nem lesz itt gond az akkumulátorokkal, mert egyrészt eleve az a cél, hogy Kínának adják át a világ koronáját az agyatlan elektromosítással, a másik sarokpillér pedig az, hogy mire odaérünk (és már Kína a világ ura az akksik által, mitn eddig az USA volt a petrodollárral) kurvára nem lesz már kereslet annyi akksira, mert a jelenlegi autós társadalom 3/4-e ki fog árazódni az autó piacról és röghöz kötött földönfutó lesz.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!