Ne csodálkozzunk ezen a „savanyú a szőlő” véleményen, hiszen a sanghajiak tevékenysége teljesen szembemegy az amerikai érdekekkel. Mackinder szívföld (heartland)-elmélete szerint a szárazföldi összeköttetések teszik lehetővé a heartland uralását és védelmét a tengeri hatalommal szemben. A heartland ugyanis elérhetetlen a tengeri hajók számára, de könnyen megközelíthető a szárazföldi nomádok, a vasúti és az egyéb közlekedés által.
Persze mindig meg lehet említeni, hogy amiképp a Covid után a kínai gazdaság lelassult, úgy a BRI is lassulóban van. De az ambíciói még mindig megzavarják a washingtoni és brüsszeli döntéshozókat, akiket nemcsak a kínai beruházások, hanem a megfelelő feltételrendszer hiánya is háttérbe szorított. Például az amerikai és európai cégek hátrányba kerülnek a kötelezően betartandó építési és munkaügyi előírások hiánya miatt. Talán ezért is vonzó a BRI a szegényebb és kevésbé elszámoltatható kormányok számára.
Az amerikai portál természetesen arról is ír, hogy
a kínaiak igyekeznek az Egyesült Államok által dominált multilaterális hitelintézetek, mint például a Nemzetközi Valutaalap és a Világbank alternatíváját kialakítani.
Ezért az SCO-t kiegészíti az úgynevezett BRICS-országokkal – Brazília, Oroszország, India, Kína és Dél-Afrika –, valamint összekapcsolja a 2016-ban Pekingben létrehozott Ázsiai Infrastrukturális Beruházási Bankkal, amely folyamatosan növelte fejlesztési finanszírozását, bár még mindig elhalványul a hagyományos kínai állami tulajdonú hitelintézetekhez, például a Kínai Export-Import Bankhoz képest. A Financial Times nemrég arról számolt be, hogy a BRI-hitelezés teljes nagyságrendje az elmúlt évtizedben ezer milliárd dollár körül lehet, de senki sem tudja biztosan. Azon sem csodálkozunk, ahogy a globális dél bírálja az IMF hitelezési gyakorlatát, mint ahogy az amerikaiak is a kínaiakét, mondván adósrabszolgaságba veri a szegény országokat.