Az olasz kormányfő jelezte az Egyesült Államoknak, hogy kész kiszállni a Kínával 2019-ben megkötött gazdasági megállapodásból. Az akkori kabinet Giuseppe Conte miniszterelnök vezetésével azért csatlakozott az Egy övezet – Egy út (Belt and Road) kezdeményezéshez, hogy a gazdasági-infrastrukturális gigaprogram révén szélesebbre tárhassa az olasz vállalatok előtt a kínai piac kapuját.
Bár Európában akkor már tizenhárom állam, köztük Magyarország is részese volt a kínai Belt and Roadnak, Olaszország lett az első G7-es ország, amely csatlakozott a kínai globális programhoz. Conte miniszterelnök már akkor hangsúlyozta, hogy a megállapodás átlátható és nem kötelező érvényű, ám ez sem az Egyesült Államokat, sem az Európai Uniót nem nyugtatta meg túlzottan. Brüsszel azonnal felszólította Rómát, hogy ne folytasson az EU-tól eltérő, különutas politikát, míg az USA Kína geopolitikai befolyásának növekedése miatt nyomta meg a vészcsengőt, és arra kérte az olasz kormányt, hogy technológiai együttműködésekbe ne menjen bele Kínával.
Az aláírt szerződés szerint a megállapodás 2023 végéig marad érvényben, de automatikusan megújul 2024-ben, amennyiben az olasz kabinet nem tesz ellenkező irányú lépéseket. Giorgia Meloni most éppen megtette, amikor biztosította a napokban Rómába érkező amerikai képviselőházi elnököt, Kevin McCarthy-t arról, hogy országának határozott szándéka hátat fordítani Kínának, és kilépni a Belt and Roadból.
A panda nem játék
Olaszország a geopolitikai átrendeződés káoszában nem tudta megtartani egyensúlyát a szuperhatalmak között. Az USA minden nyomásgyakorló képességét felhasználja arra, hogy szövetségeseit eltérítse a kínai kereskedelemtől, ezzel is csökkentve Peking globális és kereskedelmének szerinte egészségtelen befolyását. Mindezt biztonsági kérdésként tálalja, nehéz helyzetbe hozva azokat az országokat, amelyek azonban gazdasági és nem politikai lehetőségként tekintenek a kínai kezdeményezésekre.
Az olasz kihátrálás hátterében az amerikai nyomásgyakorlás mellett ott áll az a Meloni számára kicsit sem kellemes tény, hogy a kínai Sinochem a Pirelli legnagyobb részvényesévé vált, ezzel pedig jelentős befolyásra tett szert az olasz gazdaságban. Az még kérdéses, hogy Róma mikor dönt véglegesen az ügyben, a történetre rálátó források szerint a részleteken és a végső bejelentés időpontján még megy a vita az olasz kabinetben.