Nincs összefüggés a kettő között. Nem alakul ki ADHD a gyorsabb információáramlás miatt.
Azért merült fel bennem ez a kérdés, mivel én magam is azt tapasztaltam, hogy akár pár perc játék után is nehéz koncentrálnom bármire, ami kevésbé impulzív.
Ez gyakori jelenség, hiszen játék közben az ember egy olyan világba kerül, ahol jól érzi magát, boldogsághormonok szabadulnak fel. Természetesen egy ilyen boldogság-löket után senki nem foglalkozik szívesen a kötelességeivel. Ez azonban nem függ össze a figyelemzavarral, mint betegséggel.
Sokszor hallani, hogy a fiatalok elpocsékolják az idejüket a számítógép előtt. Ez igaz, vagy előnyük is származik ebből?
Én azt gondolom, hogy sok esetben a mai fiataloknak jobb a problémamegoldó-készségük, tehát hamarabb feltalálják magukat, mint a korábbi generációk.
A modern technológiai eszközök leegyszerűsítik az életünket, ők pedig ebben nőttek fel, így ők is a gyorsaságra, egyszerűségre törekednek, és a problémáikat is így oldják meg. Tudják, hogyan használják a technológiát és fel is használják arra, hogy megkönnyítsék a saját életüket. Így előnyben vannak azokhoz képest, akik inkább ódzkodnak a technológiától. Van esély arra, hogy a későbbiekben lemaradnak azok az emberek, akik nem képesek haladni a korral.
Azonban azt is érdemes újra kihangsúlyozni: fontos a mértékletesség. Bármennyire is előnyökkel indulnak a modern technológia világában felnövő generációk, meg kell tanítani nekik ugyanazt, mint a korábbiaknak: legyenek kötelességtudóak. Alapvetően nincs probléma azzal, ha a fiatal szeret játszani, de ez nem mehet a tanulás rovására. Ezt a szülőnek kell még fiatal korban megtanítania, gátat kell szabnia az ösztönszerű működésnek, az azonnali vágy-beteljesítésnek a technológia világában is.
Tehát mindez a fejlődő technológiának köszönhető?
A fiatalok előnyös képességei nem feltétlenül a digitalizációnak tudhatók be, inkább az oktatás változása okozza. Már nem az a legfontosabb, hogy tudjuk, mikor született Karinthy Frigyes, inkább az, hogy megtanuljunk gondolkodni. Úgy érzem, hogy e felé halad az oktatás is, a tényanyag mellett – ami persze szintén fontos – sok más képességüket is fejleszthetik a mai diákok.