Teslát vehetünk hamarosan egy Ford Focus árából

2023. március 18. 08:57

Elon Musk 2023 eleje óta drasztikusan csökkentette a Tesla bizonyos modelljeinek árát, nyomást gyakorolva ezzel nem csupán a többi elektromosautó-gyártóra, de a hagyományos autógyártókra is. 

2023. március 18. 08:57
null
Fekete Kíra

Ahogyan a Makronóm beszámolt róla, a Tesla január közepén árcsökkentésbe fogott, akkor 6,4 százalékkal csökkentette a Model 3 Sedan árát, ami  a népszerű vállalat legkelendőbb járműve.. A Model Y SUV alapmodell árát is csökkentették ekkor, nem kevesebb mint 20 százalékkal.

A Tesla januárban a Model S Sedan és a Model X SUV árát is csökkentette, majd március elején megismételte a dolgot: újra árat csökkentett. Az alap Model S most 89 990 dollárba (hozzávetőleg 33,7 millió forintba) kerül, ami 14 százalékos csökkenés az év elejéhez képest, míg az alap Model X 99 990 dollárba (mintegy 38 millió forintba) kerül – ez körülbelül 17 százalékos árcsökkentés.

A Ford az egyetlen hagyományos autógyártó, amely követte a Teslát az árcsökkentésben:  körülbelül 1 és 8,8 százalék közötti mértékben vitték le a  Mustang Mach-E modellcsalád árát. (Ezek nem teljesen elektromosak, hanem olyan úgynevezett plug-in hibrid autók, amelyek hálózatról is tölthetők.)

Mi Musk célja a jelentős árcsökkentéssel?

Az ilyen jelentős árcsökkentések célja általában az autóiparban is az, hogy egyes gyártók megelőzzék riválisaikat, illetve növeljék a piaci részesedésüket. Bár az árverseny nem szokatlan az autógyártók között, 

a Tesla árcsökkentésének mértéke arra utal, hogy a vállalat az egész iparágat – tehát nem csak az elektromos autók piacát – uralni akarja.

„A Tesla konkurenciája nem csupán a többi elektromosautó(EV)-gyártó, de a hagyományosak is” – mondta Seth Goldstein, a Morningstar elemzője az Insidernek. „Azért csökkentik az árakat, hogy a Model 3 végül versenyezhessen más szedánokkal, a Model Y pedig más SUV-okkal".

A drámai árcsökkentések felpörgetik a keresletet

Musk úgy véli, hogy a kedvezmények olyan új vásárlókat vonzanak majd, akik eddig nem engedhettek meg maguknak egy ilyen járművet. „Rengeteg olyan ember van, aki szeretne Teslát venni, de nem engedheti meg magának” – mondta a Tesla negyedik negyedéves eredménybeszámolóján januárban. „Ezek az árváltozások tehát valódi változást jelentenek az átlagos fogyasztóknak.” 

Jessica Caldwell, az Edmunds nevű autóvásárlási weboldal egyik ügyvezető igazgatója alátámasztotta az árcsökkentett modellek iránt megnövekedett keresletet. Azt is hozzátette, hogy a csökkentések viszonylag nagyobb érdeklődést váltottak ki a Model 3 és a Model Y  – a Tesla olcsóbb modelljei – iránt, mint a drágább Model S és Model X modellek iránt.Eközben a Model Y várakozási ideje január óta két és négy hét közé emelkedett – derült ki az AllianceBernstein kutatásából.

A Tesla sikerének kulcsa a jó kommunikáció

A Teslának árcsökkentésekkel sikerült leköröznie egyik versenytársát, a kínai BYD-t, az ország vezető elektromosautó-gyártóját. A kínai vállalat február 1. és március 3. között 18 milliárd dollárt veszített tőzsdei értékéből. Az elemzők szerint ez azért történt, mivel a BYD követte a Teslát,és csökkentette járműveinek árait, ám azzal nem számolt, hogy a Tesla igen megfontoltan döntött az árcsökkentés mellett, és fel is készült arra. 

A világ leggazdagabb emberének vállalata, a Tesla nagy hangsúlyt fektet a közvetlen, weboldalon keresztül történő értékesítésre, ahol könnyen reklámozhatja a csökkentett árú modelljeit. Ezzel szemben a legtöbb autógyártó elsősorban márkakereskedésekben értékesít, így kisebb körben éri el a poteciális vásárlókat – állítja az Insider. 

Caldwell szerint az árcsökkentés sokkal bonyolultabb a hagyományos autógyártók esetében, mivel a kereskedők is beleszólnak árképzésbe. A Teslánál viszont ennél sokkal egyszerűbb a képlet.

Az egyszerűség ellenére a Tesla számára is van hátulütője a drámai árcsökkentésnek: a közelmúltbeli Tesla-vásárlókat felbosszantotta, hogy magasabb áron vásárolták autóikat, és értékük egyik napról a másikra a mélybe zuhant.

„Az árcsökkentések a vásárlókat is bosszantják” – mondta az Insidernek Caspar Rawles, a Benchmark Mineral Intelligence árjelentést készítő ügynökség vezető adatfelelőse. Azt is hozzátette, hogy

Pénztárcabarát autón dolgozik a Tesla

A Tesla valóban komolyan gondolja az autópiac uralását: állítólag egy új, megfizethetőbb járművön dolgozik, amely várhatóan 25 000 dollár (mintegy 9,4 millió forint) körüli összegbe fog kerülni.

Néhány Tesla-részvényes ennek kapcsán azt hangoztatja, hogy csalódott, amiért a vállalat nem mutatta be az úgynevezett Model 2-t a legutóbbi befektetői napon. Emellett egyes elemzők úgy vélik, hogy az új jármű 2025-ig nem is kerülhet piacra.

Azt azonban kijelenthetjük, hogy

egy olyan Tesla piacra dobása, amelynek ára megegyezik egy Chevy Trax vagy Ford Focus árával, bénító csapást mérhet a hagyományos autógyártókra,

mondta Dan Ives, a Wedbush elemzője az Insidernek.

Összességében még túl korai lenne győztesnek nyilvánítani a Teslát az árháborúban, de úgy tűnik, minden esélye megvan a győzelemre. Még akkor is, ha Musk megint csak nagy ígéretekkel és agresszív árazással próbál befektetőket és vevőket toborozni.

Összesen 48 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
igen de nem
2023. március 20. 15:08
Ez a hulladék ford,opel,dacia stb már rég eltűnt volna, ha az ilyen orbán-féle diktátorok nem közpénzből tartanák lélegeztetőgépen, átbaszva a saját birka híveit... sufningolják a furgonokat össze-vissza...
westend
2023. március 20. 15:08
Maradok a Focusnál.
szalkai
2023. március 20. 15:07
A Tesla árcsökkentése nem az árháború kezdete volt, csupán válasz arra, hogy az olcsóbb kínai vetélytársak miatt a Giga Shanghai kapacitásának töredékét tudta kihasználni. Az évi egymilliós kapacitású gyár 300-400 ezer autót tud eladni Kínában, a többit- nagyrészben Európába- exportálták. A berlini gyár indulásával kínai Model Y-t nem, vagy sokkal kevesebbet hoznak, csak a Model 3 érkezik onnan. Az árháború nem csak az elektromos konkurenciát, hanem főleg a Kínában 15 milliós benzines autó gyártására alkalmas kapacitással rendelkező multinacionális cégeket érinti. 2023 első két hónapjában a Honda eladásai Kínában 49%-kal csökkentek, a VW -27%, Nissan -52 %, Toyota -20%. Eközben a BYD +63%, Nio +31%, Li Auto +54%.
Vasalo
2023. március 19. 14:19
Csak ugye azt nem irták hozzá, hogy a Ford Fokuszt még 7-10 év után is el fogod tudni adni, a Teslát meg nem, legfeljebb a bontoban fogsz még fizetni is, hogy elvigyék.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!