Törökország – Erdogan ráfanyalodik a kurdok segítségére?

2023. január 22. 15:51

Recep Tayyip Erdogan török elnök 2002-ben győzött a választásokon, 2003-ban miniszterelnök lett, és azóta is ő Ankarában a legfőbb ember. Erdogan fennmaradása az elmúlt két évtizedben saját reformjainak köszönhető.

2023. január 22. 15:51
null

Amikor Erdogan hivatalba lépett, Törökország parlamentáris demokrácia volt egy miniszterelnökkel, aki a kormányfő szerepét töltötte be, és egy parlament által kinevezett elnökkel, aki ceremoniális államfőként szolgált. De 2007-ben Erdogan népszavazáson fogadtatta el, hogy az elnökről a nép döntsön. Így 2014-ben ő lett Törökország első, nép által megválasztott elnöke. Ez a lépés lett a 2016-ban bekövetkezett hatalomkonszolidáció alappillére, amikor a kormánya elleni sikertelen puccskísérletet követően szuperelnöki rendszerré alakította át Törökországot.

Erdogan első évtizedének nagy részében a világ minden táján nagy népszerűségnek örvendett.

Populista, de mérsékelt iszlamista erőként tekintettek rá, aki sok tekintetben igazságosabbá tette a török társadalmat – például azzal, hogy eltörölte a hidzsáb tilalmát az állami intézményekben (így nevezik a nők haját eltakaró fátylat, amit a muszlim nők és lányok hordanak kamaszkortól fogva), továbbá engedélyezte a kurd nyelv oktatását az iskolákban. Emellett a magas GDP-növekedés a szegénység csökkentésével is járt, ezzel Törökország a felső-középső jövedelmű gazdaságok közé emelkedett a korábbi évek során.

A nyugati fővárosokban Erdogant úttörő vezetőként üdvözölték, aki képes volt a nyugati és az iszlám kontextus közötti finom retorikai és diplomáciai határvonalakon mozogni. Bizonyította a világ közvéleményének, hogy a nyílt iszlám társadalmak ugyanolyan modernek, dinamikusak és innovatívak lehetnek, mint nyugati társaik. Törökország elkötelezett tagja volt a NATO-nak, és az Európai Unióhoz való csatlakozásra is készen állt.

Nyíltan vallásos kormányfőként Erdogan ingoványos területen mozgott. Bár Törökországnak már korábban is voltak iszlamista vezetői, mindegyiket gyorsan eltávolította a kemalizmus őrének tekintett hadsereg. Állítólag Erdogan miniszterelnöksége elején számos puccsfenyegetéssel vagy katonai összeesküvéssel szembesült, és mindegyikre a hadsereg hatalmának csökkentésével válaszolt, arra hivatkozva, hogy ez az EU-csatlakozás feltétele.

Törökország 2000-es évek eleji gazdasági csodáját a 2008-as recesszió megállította, és a figyelem inkább az Erdogan által vezetett Igazság és Fejlődés Pártján (AKP) belüli visszaélésekre irányult.

A dolgok 2016. július 15. után eszkalálódtak, amikor Erdogan és támogatói meghiúsították az uralma elleni eddigi legsikeresebb puccskísérletet. Válaszul Erdogan kétéves szükségállapotot hirdetett ki, amely felfüggesztette a jogállamiságot, és átfogó tisztogatást indított.

A Human Rights Watch becslése szerint 130 000 közszférában dolgozó tisztviselőt rúgtak ki állásából, közel 80 000 embert pedig letartóztatták a terrorizmussal való állítólagos kapcsolat miatt. A puccskísérletet követően és az azt követő tisztogatás során Erdogan népszerűségi mutatói az egekbe szöktek.

A rendkívüli állapot 2018. júliusi megszűnése óta Erdogan politikai élete kaotikus maradt. A korai miniszterelnöki időszakával ellentétben hírhedtté vált a török gazdaság rossz irányításáról és a kamatemelésekkel szembeni különös ellenszenvéről. (A török választók túlnyomó többségében a gazdaságot jelölik meg legfőbb aggodalmuknak.) Emellett agresszívan beavatkozott a regionális katonai konfliktusokba, és felvette a harcot a Földközi-tengeri határokért, amit egyesek revizionista, neo-oszmán külpolitikának minősítenek.

Függetlenül attól, hogy személye mennyire kellemetlen,

Erdogan képes volt  megmutatni a vonakodó nyugati vezetőknek, hogy Törökország szerepe nélkülözhetetlen például a migránsválság kezelésében,

illetve Erdogan kritikus közvetítő erőnek bizonyult Oroszország és Ukrajna között, lehetővé téve az ukrán gabonaexportot a Fekete-tengeren keresztül. Erdogan a NATO-n belül is megmozgatta az izmait, mivel engedményeket akar kicsikarni a leendő tagok közül Finnországtól és Svédországtól, amelyek szerinte a Kurdisztáni Munkáspárthoz (PKK) köthető fegyvereseket rejtegetnek.

Amúgy a kurdok támadása - akár retorikailag, akár katonailag - mindig is megbízható választási stratégia volt Törökországban.

Viszont a legújabb közvélemény-kutatások szerint Erdogan politikai karrierje hamarosan véget érhet. Saját 2017-es reformja szerint egy török elnök legfeljebb két ötéves ciklusban tölthet be tisztséget, amelyből az elsőt Erdogan már majdnem kitöltötte. Ahhoz, hogy újraválasszák, egyértelmű többséget kell szereznie - ha nem is június 18-án, de a július 2-i második fordulóban.

Az Al-Monitor és a Premise 2022 augusztusa és novembere közötti felmérése szerint a kormányzó AKP szűk, 28 százalékos többséggel bír a választók körében, a Republikánus Néppárt (CHP) pedig 24 százalékkal szorosan követi. Sok más párt csak egyszámjegyű eredményt ért el. A kicsik közül hatan - a CHP vezetésével - a "Hatok Táblája" néven koalíciót alkottak, és 2022 februárjában bejelentették, hogy közös jelöltet kívánnak indítani, hogy megpróbálják egyszer s mindenkorra leváltani Erdogant.

A felmérések szerint az egy ellenzéki jelölt és Erdogan közötti potenciális összecsapás nem sok jót ígér a hivatalban lévő elnöknek. Lehet a végén Erdogan a kurdokra szorul, ugyanis a kurd Népek Demokratikus Pártja (HDP) - egy baloldali, nacionalizmusellenes párt, amely a parlament harmadik legnagyobb tömbjét alkotja - nem csatlakozott a Hatok Táblájához, amelyet török nacionalistának tart.

Előzetesen úgy tűnik, hogy a Hatok Táblájának elnökjelöltje nagy valószínűséggel a CHP vezetője, Kemal Kilicdaroglu lehetne, de felmerült még Mansur Yavas ankarai polgármester és Ekrem Imamoglu isztambuli polgármester neve is. Persze 2022. december közepén a bíróság Imamoglut két év börtönbüntetésre ítélte „közszereplők megsértésének” vádjával. Egy másik korábbi elnökjelölt, Selahattin Demirtas szintén börtönben sínylődik.

Bár Törökország a legtöbbek szerint még mindig egy működő képviseleti demokrácia, ha a választók eljutnak az urnákhoz, a szakértők egyetértenek abban, hogy a jelenlegi választási és kampányszabályok az AKP-nek kedveznek, amiben segíthet Erdogan média és az igazságszolgáltatás feletti kontrollja.

Az elnökválasztás mellett a törökök az ország egykamarás törvényhozásának 600 tagját is megválasztják ötéves időtartamra, arányos képviselettel, zárt pártlistákon. A pártoknak a szavazatok legalább 7 százalékát kell megszerezniük a bejutáshoz.

Az is elképzelhető, hogy Erdogan megtartja az elnökséget, de az AKP elveszíti a parlamenti többséget, vagy ő veszíti el az elnökséget, az AKP pedig megtartja a parlamentet. Tekintettel az elnökség kiterjedt hatásköreire, az első forgatókönyv előnyösebb lenne Erdogan számára. A második eset kínos lenne, Erdogan politikai hivatal nélküli pártvezérré válhatna.

Érdekesség, hogy a kurd HDP készen áll arra, hogy királycsináló legyen a parlamentben.

Ha a közvélemény-kutatások helytállnak, a Hatok Táblája pártjainak engedményeket kell tenniük a kisebbségi jogok terén, hogy többséget szerezzenek, és távol tartsák a hatalmat az AKP és ultranacionalista szövetségesei, a Nacionalista Mozgalom Pártja kezétől. Másrészt az újonnan alakult Győzelem Pártja zászlaja alatt növekvő kemalista bevándorlásellenes mozgalom szavazatokat vehet el a CHP-től és más szekuláris pártoktól, de – úgy tűnik – nem éri el a 7 százalékos választási küszöböt, ami nettó nyereséget jelentene az AKP számára a parlamentben.

Persze túl korai lenne teljes körű előrejelzéseket tenni a hat hónap múlva esedékes választásokkal kapcsolatban, különösen, mivel még nem tudjuk, ki lesz Erdogan fő elnöki ellenfele, és ki kerül még börtönbe.

Vissza a Választási világnaptár 2023 cikkre

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!