Megkérdeztük olvasóinkat Biden végzetes döntéséről: egyértelmű választ kaptunk!
Az amerikaik után a britek és a franciák is megengedték az ukránoknak, hogy Oroszországot támadjak nagy hatékonyságú fegyverekkel.
A francia fővárosban csak a gond van a bérelhető e-rollerekkel. A főpolgármester személy szerint betiltaná a járműveket, de meghallgatja, mit kér a nép.
Elegük lett a párizsiaknak a bérelhető elektromos rollerek miatti káoszból, ezért április 2-án népszavazást tartanak arról, kitiltsák-e a járműveket végérvényesen a francia fővárosból.
Az e-rollerekkel kapcsolatos problémák gyakorlatilag üzembe állításuk első pillanatától megjelentek. A gondok a magyarok számára is ismerősök: a közlekedési szabályok és a Párizsban szigorúan vett sebességkorlátozások figyelmen kívül hagyása, a nem használt rollerek földre, vízbe dobása – Budapesten a Dunából, Párizsban a Szajnából kell időnként kipecázni őket – és a parkolás káosza vívta ki a haragot.
Pedig a francia főváros mindent megpróbált: háromra limitálta a szolgáltatók számát, így Párizsban csak a Lime, a Dott és a Tier járműveivel lehet suhanni, de a probléma így is akkorára duzzadt, hogy tavaly nyáron már egyeztetést kellett tartani a cégekkel. A szolgáltatók különböző javaslatokkal álltak elő, például a rendszámok bevezetésével, ami még jobban megkönnyíthetné a járművet használó azonosítását és nyomon követését. A biztonsági aggályok és az e-rolleresek által okozott közlekedési bonyodalmak azonban a 2018 óta jelenlévő szolgáltatás megítélését már olyan mértékben rontották, hogy Anne Hidalgo polgármester népszavazást kezdeményezett az ügyben, ahol egyetlen egyszerű kérdésre lehet majd válaszolni: kitiltsák-e a járműveket a városból? (A polgármester maga is a betiltás felé hajlik, de – mint mondta – tiszteletben tartja a párizsiak szavazatát.)
Budapesten a szétdobált rollerek helyzetét tavaly nyár óta igyekeznek rendezni a mikromobiltási pontok létrehozásával – a használók csak egy adott ponton vehetik fel és tehetik le a járműveket, amennyiben pedig nem így tesznek, az a szolgáltató megbírságolását vonja maga után (amely aztán áthárítja azt a járművet kölcsönző szabálysértőre). A járművek mindegyikét egyedi azonosítójellel kell ellátni a könnyebb azonosíthatóság érdekében.
Mikromobilitási pontokat Párizsban is kialakítottak, az eldobott, földre hajított rollerek problémája azonban csak annyiban látszott megoldódni, hogy immár a kijelölt területeken hevertek a járművek, akadályozva a forgalmat és sok helyen gátolva a járdán közlekedést. David Belliard közterületekért felelős alpolgármester azonban letett még egy indoklást a betiltást követelők asztalára: számára ugyanis – egyébként zöldpolitikusként – kicsit sem meggyőzőek azok az érvek, amelyek az e-rollerek létjogosultságát a környezetvédelemmel magyarázzák. Szerinte a járművek élettartama rendkívül alacsony, ezért a közhiedelemmel ellentétben éppen
Ő volt az, aki először megemlítette a betiltás lehetőségét, példaként hozva fel Barcelonát, ahol soha nem is engedélyezték a rollerbérlési rendszer kiépítését, valamint több francia nagyvárost, ahol szintén nem látni az utcákon elektromos rollereseket.
Mindeközben a szolgáltatók statisztikai adatokkal próbálnak érvelni. Rámutattak, hogy Párizs rendelkezik a világ egyik legjobban szervezett kölcsönzői szolgáltatásával, a felhasználók számának robbanásszerű növekedése pedig a rendszer létjogosultságát igazolja. Ráadásul – mutatnak rá – az ő kitiltásukkal még nem tűnnek el a elektromos rollerek Párizs utcáiról, hiszen rengeteg lakosnak van saját járműve. Utóbbiban igazuk van, ám a polgármester szerint éppen a párizsi polgárok esetében nem merültek fel problémák, a saját eszközt használók elsöprő többsége ugyanis maximálisan tiszteletben tartja a szabályokat, éppen ezért a kitiltás csak és kizárólag a kölcsönözhető járművekre és azok szolgáltatóira vonatkozik.
Hogy miként döntenek a derék párizsiak, az április 2-án kiderül.
Fotó: 123rf