Mi okozza az árak emelkedését? (Makronóm kutatás, 2. rész)

2023. január 24. 21:48

A világgazdaság járványt követő időszakában súlyos problémák és új kihívások keletkeztek a gazdasági értéklánc számos pontján. A Makronóm Intézet cikksorozatának második részében a járvány utáni újraindulásából adódó, globális árnövelő hatásokat vesszük sorra.

2023. január 24. 21:48
null

A világgazdaság koronavírus-válság utáni újraindulásából adódó árnövelő hatások

A járványhelyzet során a világgazdaság szűk keresztmetszeteit uraló piaci szereplők (például a szállítmányozó cégek, félvezetőgyártók, kereskedők és a nagy globális cégek) visszaélve alkupozíciójukkal és a hatalmas kereslettel, szinte bármennyit kérhettek hiánycikknek számító termékeikért és szolgáltatásaikért. 

Ezt a folyamatot erősítette, hogy a koronavírus-válság lecsengését követően a családok újra elkezdtek fogyasztani, utazni, élvezni a lezárások utáni szabad életet. Csak hogy néhány példát említsünk: a tengeri szállítási költségek az öt-hatszorosukra emelkedtek a koronavírus-válság után. 

 

Cikkünk első részében olvashat arról, hogy mindenki a saját bőrén és pénztárcáján érzi: hosszú ideje csak nőnek és nőnek az árak. Fejkapkodás helyett a Makronóm Intézet nekilátott, és legfrissebb elemzésében végigvette, milyen folyamatok okozzák a rekordmértékű inflációt és főleg a hazai áremelkedést.
A cikkből kiderül az is, hogy a 2022. évi magyar költségvetés 19 százaléka, vagyis közel ötöde olyan intézkedés volt, amelyet a Kormány azért hozott, hogy a családokat és a nyugdíjasokat megtámassza az inflációval szembeni küzdelemben.

 Dráguló tengeri szállítások

A tengeri szállítmányozó cégek összesített nyeresége 2017-ben még 10 milliárd dollár alatt maradt, 2021-ben pedig már 100 milliárd dollár fölé emelkedett (John McCown / Blue Alpha Capital). Nicholas Sly amerikai közgazdász 2016-os számításai alapján az USA-ban a tengeri szállítmányozás költségeinek 15 százalékos emelkedése 0,1 százalékponttal növeli az inflációt egy éves időtávon.

Európára nincsenek ilyen pontos becslések, de csak a tengeri szállítmányozás növekedéséből származó költségek 3,5–4 százalékponttal járulhattak hozzá az európai inflációhoz. További példát szolgáltatnak az ármeghatározó globális óriáscégek, amelyek 70 százalékkal növelték a koronavírus-válság utáni profitrátájukat. Ez csak az USA-ban e gy öt fős család esetén 10 ezer dollárral, mintegy négymillió forinttal növelte az éves kiadásokat.

Mennyivel drágultak a szállítási költségek?

Ezeket a tényezőket foglalja össze a globális ellátási láncokra nehezedő nyomást mérő, úgynevezett Global Supply Chain Pressure Index (GSCPI). A GSCPI egészen pontosan azt méri, hogyan változnak a nyersanyagok szállítási költségei (Baltic Dry Index), a konténeres hajók szállítási díjai (Harpex index), a légi áruszállítás költségei (US BLS adatai alapján), a szállítási határidők és a készletek, valamint az elmaradások (készletek, amelyekkel a vállalkozások még nem tudtak elkezdeni dolgozni vagy nem fejezték be). 

A mutató összesen 27 változót aggregál, melyek közül a fentiek a legfontosabbak. Ennek az indexnek az értéke a 2020-at megelőző 20 évben a többnyire negatív, de összességében –1 és +1 között ingadozó tartományból a lezárások idején a korábban soha nem tapasztalt 3-as értékre, majd a kilábalás idején a 4-es érték fölé ugrott.

Vagyis 

a világgazdaság zavartalan működéséhez képest extrém hatások alakultak ki.

Az ábrán a Global Supply Chain Pressure Index (GSCPI) 

Forrás: Federal Reserve Bank of New York

A közgazdászok az orosz-ukrán háború kitöréséig abban reménykedtek, hogy az infláció átmeneti lesz és gyorsan lecseng, és a világban a kínálat idővel majd utoléri a keresletet. Azóta tudjuk, hogy ez nem így lett.

 

Hogyan elemezte a hatásokat a Makronóm Intézet?
A Makronóm Intézet összesen hat plusz egy pontban foglalta össze az árak emelkedésére ható tényezőket. Hetedik pontként pedig a családosokat és a nyugdíjasokat megtámasztó intézkedéseket, amelyek segítik ellensúlyozni az infláció okozta károkat.
A következő napokban részletesen foglalkozunk egy-egy cikkben a további pontokkal is.

Az elemzés teljes terjedelmében a Makronóm Intézet honlapján olvasható. 

 

Emlékeztetőül tehát az a 6 tényező, ami az árak emelkedésére hat, és amelyekkel további írásainkban is foglalkozunk majd:

1. A világgazdaság koronavírus-válság utáni újraindulásából adódó árnövelő hatások

2. Az energiaárak emelkedése

3. A háború közelsége és a piacgazdaság érettsége

4.  Az egész Európát és különösen Magyarországot sújtó aszály

5. Árfolyam

6. Agresszív árazás

és a 7. pontban:

A kormányzati intézkedések családokat és nyugdíjasokat megtámasztó hatása

 

 

Összesen 29 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
konfucius
2023. január 28. 22:31
Valahogy kimaradt az elemzésből a kereskedők gátlástalan, esetleg irányított, szervezett harácsolása, mint gerjesztő ok. Ugyanazt a tésztát a Spar az osztrák oldalon fele annyiért kínálja, mint a magyar határon belül. A két bolt távolsága 3 km. Senki se magyarázza el, hogy a sparnak hirtelen dupla annyiba kerül ebbe a boltba szállítania, mint a másikba. A teszkó, Auchan stb ugyanezt csinálják. Teljesen indokolhatatlan háromszor annyiért adni vajat, négyszer annyiért tejet, mint amennyiért a bociból kijön. A MOL külföldre jóval olcsóbban exportálja a dízelt, mint amennyiért náluk adja. Ez nettó harácsolás, semmi több. Meg kell rendszabályozni a cégeket, de nagyon. A sok balos troll meg nyugodtan vergődhet meg hazudozhat, amennyit akar, a tényeken az nem változtat.
pesszimista
2023. január 25. 23:42
Ismerem a piacok működését, 2000-ig fóliás paradicsomot termeltem. Aki nagyban termel annak nincs ideje kispiacon kikilózni az áruját, ezért sok társammal együtt a pesti Nagybani Piacra jártam . Akkor a zöldségesek pultján kb. 18o ft volt a paradicsom Háborogtak kereskedők mert a piac mellett akkor nyitó multi 99-Ftos áron hirdette Én szerencsére még abban az évben abba hagytam a fóliázást. 2020 ban kérdeztem az egyik ismerőst, hogy megy a paradicsomja , azt mondta volt a pesti másnap a kecskeméti piacon nem tudta eladni , pedig odaadta volna 30-ftért is. Aznap voltam a feleségemmel az egyik multiban, ott 300-ftért mérték a külföldi rosszabb minőségű paradicsom kilóját és a vásárlók vették.
falcatus
2023. január 25. 22:33
"Valahogy kimaradt az elemzésből a kereskedők gátlástalan, esetleg irányított, szervezett harácsolása, mint gerjesztő ok..." Ahhoz, hogy ilyet állítsunk, vagy akárcsak feltételezzünk, ahhoz előbb az EU szintjén és általa SZÁNDÉKOSAN okozott energiahiány és drágulás szerepét, mértékét kell számszerűsítve kikalkulálni. Tud ilyent valahonnan prezentálni?
pesszimista
2023. január 25. 18:00
Vidéken még olcsóbb , Pesten pedig sok őstermelőnek álcázott nyerészkedő kereskedő van. De a bio termék ára mindig magasabb mint az élelmiszer szemété. Egyébként el kell menni a Pesti Nagybani piacra, ott már csak töredéke a felhozatal a 20 évvel ezelőttinek. Ez nagyon rosszat jelent.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!