Az Öböl menti hatalmak is sikeresen navigáltak a zűrös politikai vizeken, világossá tették, hogy nem fognak pártot választani olyan geopolitikai csatákban, amelyekről úgy érzik, hogy nem érintik őket. Mivel ezek az országok hasznot húztak az energiaárak ukrajnai invázió utáni emelkedéséből, úgy érzik, most nagyobb befolyással rendelkeznek. Hiába, a tele kincstár általában jót tesz az önbizalomnak.
Nem csoda, hogy Szaúd-Arábia sikeresen bővítette kapcsolatait Oroszországgal és Kínával,
miközben Biden mégis arra kényszerült, hogy ejtse Hasogdzsi 2018-as meggyilkolása miatti kampányígéretét, miszerint Rijádot „páriává” teszi. A példa követésre talált más nyugati vezetőknél is, köztük Emmanuel Macron francia elnöknél, aki az év elején szívélyesen fogadta Mohamed bin Szalmán koronaherceget Párizsban.
Keletebbre több nagy ázsiai ország is elkezdte kovácsolni saját geopolitikai útját. A nyugati nyomás ellenére Indonézia nem volt hajlandó kizárni Oroszországot a G20-ak idei, Balin megrendezett csúcstalálkozójáról, és Joko Widodo indonéz vezető találkozott mind az orosz, mind az ukrán vezetőkkel, hogy béketárgyalásokat ösztönözzön a két ország között. India pedig továbbra is nagy mennyiségű orosz árut importál, miközben a Kína felemelkedése miatti közös aggodalom erősíti kapcsolatait az amerikai vezetőkkel.
Idézhetjük Kishore Mahbubani, Szingapúr korábbi ENSZ-nagykövetét is, aki nemrégiben kifejtette,
az Egyesült Államoknak el kell fogadnia ezt az új valóságot, ha hatékony stratégiát akar kialakítani Ázsiában.
„Szingapúr az Egyesült Államok és Kína barátja akar maradni” – mondta.
A világ olyan, amilyen
Az amerikai vezetők eddig nehezen tudtak alkalmazkodni a középhatalmak felemelkedéséhez.
India újjáéledt, és az USA-nak csaknem két éve nincs megerősített nagykövete Újdelhiben. Eközben az amerikai kongresszus vezetői hónapok óta próbálják rávenni Bident, hogy Oroszországot terrorizmust támogató államnak nyilvánítsák – ez a lépés viszont arra kényszerítheti Washingtont, hogy szankciókkal sújtson minden olyan szervezetet, amely Moszkvával üzletel, köztük az USA számos partnerét.
Mindenesetre a Biden-kormányzat több középhatalmat is elidegenített magától azzal, hogy a világpolitikát az autokrácia és a demokrácia közötti harcként állította be. Persze az ilyen címkék Washingtonban jól hangzanak, de ezeket a középhatalmak csak üres szavaknak tekintik.
Jönnek is a tanácsok, hogy
Amerikának jobb politikai megközelítést kellene kialakítania, a partnerországokat a saját feltételeik szerint kell kezelni, nem megpróbálni őket beilleszteni a mindenkori nemzetközi trendekbe.
Például az utóbbi napokban a világ figyelmének középpontjába került Brazília esetében a megfigyelők arra számítanak, hogy Lula da Silva új elnök szakítani fog elődje, Jair Bolsonaro külpolitikájával, aki igyekezett a Washingtonnal való szorosabb kapcsolatokra. Lula ezzel ellentétben visszatérhet Brazília hagyományos, el nem kötelezett megközelítéséhez, mert
esetleg Brazília egy független külpolitikából többet profitálhatna, ha a kereskedelem és a kommunikáció minden csatornája nyitva marad.
Ez a váltás döntő próbatétel lesz Washington számára, amely Lula első elnöki tisztsége során bírálta a független külpolitikára tett erőfeszítéseit. Viszont, ha a Biden-kormányzatnak sikerül együttműködni Lulával, akkor jelentős előrelépést érhet el a venezuelai politikai válság megoldása vagy az amazóniai esőerdő védelme terén. Ha Washington úgy dönt, hogy ignorálja a baloldali vezetőt, akkor valószínűleg nehezen fog tudni bármit is elérni Latin-Amerikában, egy olyan régióban, ahol Brazília jelentős gazdasági és politikai befolyással rendelkezik.
Mindenesetre az USA abban bizonyos lehet, hogy Amerika ellenfelei kétségtelenül megragadják majd a lehetőséget a Brazíliával való együttműködésre egy sor nem nulla összegű játszmát jelentő dologban. A kérdés 2023-ra az, hogy Washington ugyanezt meg tudja-e tenni.