Amikor Oroszország februárban megtámadta Ukrajnát,
a kormányokat világszerte kemény választás elé állították. Vagy felsorakoznak Ukrajna és nyugati támogatói mögé, vagy Moszkva oldalára állnak.
Természetesen ezt a döntést be lehet állítani erkölcsi kiállásnak is, és mindkét lehetőség mellett találhatunk elfogadható érveket, de több állam a mérsékelt, távolságtartó opciót választotta. Az olyan középhatalmak, mint Törökország és India elítélték a háborút, miközben elutasították az Oroszországgal szembeni átfogó szankciókat célzó nyugati erőfeszítéseket is. Az Oroszországhoz és a Nyugathoz fűződő kapcsolataik hónapokon belül nagyrészt visszatértek a megszokott kerékvágásba.
Ezzel elkerülték a nagyhatalmi konfliktusban való állásfoglalás gazdasági és politikai buktatóit, sőt új lehetőségekhez is jutottak.
Emiatt több geopolitikai elemző a 2022-es esztendőt az úgynevezett „középhatalmak” geopolitikai felemelkedése évének nevezi. Tavaly Törökország, India, Szaúd-Arábia, Indonézia és számos más ország óvatosan kiterjesztette befolyását a globális ügyekben, kihasználva azokat a nagyhatalmakat, amelyek eltökélten igyekeztek megszerezni a támogatásukat.
Azért nem nevezik ezt a hidegháború újrajátszásának, mivel – a múlt századdal ellentétben –
a középhatalmak ma már elég gazdasági és geopolitikai befolyással rendelkeznek ahhoz, hogy anélkül is latba vethetik súlyukat, hogy felsorakoznának egyetlen szuperhatalmi támogató mögé.
A gyakorlatban tehát India drámaian növelheti orosz olajimportját, és alááshatja a nyugati szankciókat anélkül, hogy az Egyesült Államok részéről megtorlással kellene szembenéznie. Szaúd-Arábia megemelheti az olajárakat a globális inflációs válság idején, és kiterjedt új gazdasági megállapodásokat köthet Kínával, és eközben Joe Biden elnöknek foggal-körömmel kell küzdenie, hogy megakadályozza a kongresszust, hogy megszüntesse Rijád jemeni háborújának amerikai támogatását. Azért a középhatalmaknak is megvannak a korlátaik. Bár figyelemreméltóan hatékonyan tudják érvényesíteni érdekeiket a nemzetközi rendszeren belül, de
a rendszer átalakítására kevés a ráhatásuk, vagy egyáltalán nincs erre képességük.
Nehezen elképzelhető, hogy például Ankara új nemzetközi intézményeket hozna létre, viszont a NATO-ban elfoglalt helyét kihasználva engedményeket szerezhet a többi tagállamtól.
Washington a legjobb esetben is bosszantónak tarthatja a középhatalmak függetlenségi törekvéseit vagy – a legrosszabb esetben – veszélyesnek, de végül is nem marad más a számára, minthogy elfogadja az új realitást.
Ez most egy újfajta nagyhatalmi verseny
A legutóbbi hidegháború idején 1989-ig az Egyesült Államok és a Szovjetunió arra törekedett, hogy a másiknál nagyobb, stratégiailag működőképesebb szövetséges blokkot hozzon létre, és néha odáig mentek, hogy egyenesen belebeszéltek a kisebb partnernek tekintett államok belpolitikájába is.