Mivel a republikánusok tartják most a képviselőház kalapácsát, gyakrabban érkeznek majd a Fed függetlensége elleni támadások. Ez nem valószínű, hogy jól fog esni a globális befektetőknek vagy a nagy dollárállományokon ülő ázsiai központi bankoknak.
Aggályok merülnek fel amiatt is, hogy
a republikánusok ismét beemelik a politikai játszótérbe az amerikai adósságplafont.
Legutóbb 2011-ben fordult elő, hogy a képviselőházi republikánusok azzal zsaroltak, hogy az USA nem teljesíti adósságát, ha a demokraták elutasítják a szociális kiadások jelentős csökkentését. Az S&P Global erre úgy reagált, hogy megfosztotta Washingtont AAA hitelminősítésétől.
Mindez kínos lenne a dollár számára, ahogy a piacok volatilitása is, amennyiben a Kongresszus magára vonja az S&P, a Moody's Investors Service vagy a Fitch Ratings elemzőinek haragját. Már most egyértelmű jelei vannak annak, hogy az amerikai állampapírok legfőbb tulajdonosai - Japán és Kína - csökkentik a dollárral szembeni kitettségüket.
A BOJ és a People's Bank of China (PBOC) tisztviselői amiatt aggódnak, hogy bármit is tesz majd a Fed, a dollár veszélyben van. Könnyen késztethetik a Fed-et „a recessziós aggodalmak szüneteltetésére”.
Január 4-én a Bank of Korea bejelentette, hogy Szöul teljes devizatartaléka gyors ütemben bővül, mivel a csúszó dollár növeli a többi devizaportfóliót. December végén a dél-koreai tartalékok 423 milliárd dollárt tettek ki, ami bő 7 milliárd dollárral több, mint novemberben.
A geopolitikai megatrendek alakulása
A dollárveszteség nagymértékű felgyorsulása azonban megijesztené a tisztviselőket Szöultól Szingapúrig. Ez komoly kockázatot jelent, mivel az infláció felgyorsulása a jelenlegi 7 százalékos szintről a stagfláció felé billentheti az USA-t.
Louis-Vincent Gave, a Gavekal Research közgazdásza úgy véli, hogy a piacok 2023-ban nehéz kérdéseket kapnak majd.
„Recesszió hiányában az Egyesült Államok a következő néhány évben a GDP 8-10 százalékát kitevő ikerdeficitet fog produkálni.
Ki fogja finanszírozni ezeket a hiányokat? Ha külföldiek, akkor az amerikai dollár erős marad, és az amerikai kamatlábak viszonylag stabilak maradnak. De mi van akkor, ha a számok kezdenek túl nagyok lenni a külföldi vevők számára?” - kérdezi Gave.
Vagy ami még valószínűbb Gave szerint: „mi van, ha az amerikai hiányok másik oldalán álló külföldiek, köztük Kína és Szaúd-Arábia, már nem érzik magukat olyan biztosnak abban, hogy érdemes tőkét elhelyezni az USA-ban? Mindkét esetben a hiányt vagy a Fed mennyiségi lazításának újraindításával, vagy az amerikai kereskedelmi bankok kincstárjegy-vásárlásainak megugrása révén kell majd finanszírozni. Mindkettő negatívan hatna a hosszú hozamokra és az USA dollárra.”
Jól ismert, hogy Hszi jegybankja dolgozik a jüan nemzetközivé tételén és Pekingnek a végső menedék globális hitelezőjévé való átalakításán. Mégis, ha a Washingtont foglalkoztató monetáris, fiskális és politikai zavarok összefüggésében vizsgáljuk, minden jel arra utal, hogy
"a dollármentesítés innentől kezdve felgyorsul"
– írta Pozsár Zoltán, a Credit Suisse közgazdásza egy december 29-i jelentésében.
Pozsár felteszi a kérdést, hogy „mit tegyenek a G7-ek döntéshozói, az árfolyamokkal kereskedők és a stratégák, amikor minden irányból érkeznek az egypólusú világrendet fenyegető veszélyek?. Semmiképpen sem szabadna figyelmen kívül hagyniuk a fenyegetéseket, de mégis azt teszik”.
Két generáción keresztül, folytatja Pozsár, „nem kellett a geopolitikai kockázatokkal számolnunk. A második világháború vége óta az egyetlen nagyhatalmi konfliktus, amellyel a befektetőknek valóban foglalkozniuk kellett, a hidegháború volt, és a hidegháború befejezése óta a világ egypólusú pillanatot élvezte: az USA volt a vitathatatlan hegemón, a globalizáció volt a gazdasági rend, és az amerikai dollár volt a választott valuta”.
Ma azonban, folytatja Pozsár, „a geopolitika ismét felütötte csúnya fejét: a második világháború óta először van egy félelmetes kihívója a fennálló világrendnek, és fiatal történelme során először fordul elő, hogy az USA egy gazdaságilag egyenrangú vagy bizonyos mértékkel mérve fölényben lévő ellenféllel néz szembe”.
Kína – jegyzi meg Pozsár – „proaktívan új szabályokat ír, miközben újrajátssza a Nagy Játékot, és új típusú globalizációt hoz létre, olyan újszerű intézményeken keresztül, mint az Övezet és Út Kezdeményezés, a BRICS+ és a Sanghaji Együttműködési Szervezet”.
Hogy ez a két- vagy többpólusú világ 2023-ban tisztábban látszik-e, azt csak találgatni lehet. Ami nem vitatható, az az, hogy egy sor ijesztő dilemma közeledik egymáshoz, hogy az előttünk álló év egyedülálló kihívást jelentsen Washington és a dollár számára.
És mindez közvetlenül veszélybe sodorja Ázsiát. És talán nem csak Ázsiát…