Meccsnézés otthon: dupla annyi tévé fogy, és egyre nagyobbak

2022. december 07. 21:35

A televízió a karácsony előtti időszak egyik slágertermékének számít a műszaki piacon. Idén ráadásul az ünnepek előtti készülődés az egyik legnagyobb világeseménnyel, a katari labdarugó világbajnoksággal is egybeesik, ami tovább élénkíti a tévék iránti keresletet – derült ki több műszaki áruház beszámolójából.

2022. december 07. 21:35
null

A sporteseményeket megelőző időszakokban hagyományosan a nagy képátlójú készülékek iránt nő leginkább az érdeklődés. Amúgy is erős trend a nagy képátló felé való eltolódás, hiszen ezek a termékek jobbára a lakás legnagyobb közösségi terében, jellemzően a nappaliban kapnak helyet. Az Euronics azt látja, hogy

a 2018-as vb során összesen 62 százalékkal több televízió fogyott,

mint az azt megelőző év azonos időszakában, a nagyobb képátlójú készülékek eladásai pedig 91 százalékos növekedéssel közel megkétszereződtek. Továbbá 87 százalékkal nőtt az olyan kiegészítők iránti kereslet is, mint a hangprojektorok. 

Dupla hatás pörgeti az eladásokat 

Ez az év abból a szempontból is rendhagyó, hogy a nagy sporteseményt nem nyáron tartják, amikor a szabadtéri kivetítőkön, vendéglátóhelyeken történő meccsnézés reális lehetőség.  Éppen ezért idén a nappalikba költözött be a meccshangulat. Ez – és természetesen a karácsonyi szezon – a jelenlegi energiaválság mellett arra is lehetőséget ad, hogy a tévékészülékeinket akár energiatakarékosabb eszközre váltsuk. Az elmúlt években ezen a téren is óriási fejlődés ment végbe, ezt a szempontot is érdemes figyelembe venni, ha lecserélnénk a televíziónkat – mondta el Sebestyén Attila, az Euronics beszerzője. 

A 2022-es adatok előrejelzései szerint az idei évben újabb jelentős növekedés várható az értékesítésben:

a 40-58 colos (102-147 centis) képátlójú tévék esetén a nyári adatokhoz képest már szeptemberben elindult egy 7 százalékos emelkedés. Előreláthatólag ez a tendencia folytatódik, és a nagyképernyős tévék, ezek közül is a 55 col (140 centis) képátló felettiek lesznek a legnépszerűbbek idén is. 

Az Euronicshoz nagyon hasonlót tapasztalnak a a Media Markt üzleteiben. A cég vezetésétől kapott információk szerinta hideg miatt a közösségi-szabadtéri meccsnézés helyett sok esetben egy-egy barátnál vagy rokonnál gyűlnek össze az emberek, és otthon követik a VB-t.  Az üzletláncnál gyakorlatilag egész november Black Friday hónap volt, a kategória győztes területe pedig az utóbbi egy-két hétben egyértelműen a televízió lett, amiben a futball VB-nek minden bizonnyal markáns szerepe van – árulták el. A Media Marktnál csaknem 30 százalékkal növekedett a forgalom, köszönhetően a BlackFriday és a VB kettős hatásnak.

Mire figyel leginkább a magyar vásárló? 

Ugyan a vásárlók körében a képernyőméret a legfontosabb szempont a választás során, de nem az egyetlen.  Kijelzőtechnológia tekintetében a különböző modernebb LED-megoldások – MicroLED, MiniLED, OLED, QLED, QNED – szinte minden mást kiszorítanak a mai tévés piacról. A másik sokat hangoztatott szempont a választás során a felbontás. Full HD alatt a nagyobb gyártók készülékei között elvétve találni modelleket, a vásárlók nem is keresik az ennél alacsonyabbakat. Ugyanakkor a 4K és 8K felbontású készülékekből is egyre többet ad el az Euronics. 

A felbontásról

A 4K felbontás gsakorlatilag képkockánként 4 millió, a 8K pedig 8 millió képpontot jelent, egy átlagos nappaliban legfeljebb az előbbinek lehet jelentősége, az is 65 colos képátlótól felfelé. Ráadásul a 4K egyenes adások ma még ritkák, nehéz a gyakorlatban ezt ma kihasználni, inkább csak a technológia, illetve a filmek és sorozatok nagy szerelmeseinek releváns a kérdés, mert azért a netes videómegosztókon vagy a Netflixen, HBO Go-n, a Disney+ -on azért már bőven van valódi 4K-s tartalom.

A 4K felbontás gsakorlatilag képkockánként 4 millió, a 8K pedig 8 millió képpontot jelent, egy átlagos nappaliban legfeljebb az előbbinek lehet jelentősége, az is 65 colos képátlótól felfelé. Ráadásul a 4K egyenes adások ma még ritkák, nehéz a gyakorlatban ezt ma kihasználni, inkább csak a technológia, illetve a filmek és sorozatok nagy szerelmeseinek releváns a kérdés, mert azért a netes videómegosztókon vagy a Netflixen, HBO Go-n, a Disney+ -on azért már bőven van valódi 4K-s tartalom.

Fontos trend az is, hogy egyértelműen az okos készülékeket, Smart TV-ket keresik a hazai fogyasztók, hiszen a tévé már, mint monitor, mozivászon, központi élményforrás is üzemel – gondoljunk csak a játékkonzolokra vagy mondjuk a otthoni szilveszteri bulikra, amikor sokan már a zenés klipeket nézve szeretnek táncolni, vagy éppen a távol élőkkel történő online találkozókat intézik a nagy tévén. A streaming szolgáltatások terjedésével pedig ma már kevésbé kérdés, hogy megéri-e ilyen eszközt választani, hiszen jobb, ha egy gombnyomásra van például a Netflix, mintha mindenféle számítógép vagy telefon ideiglenes tévéhez kötésével kellene bajlódni.

Ma már fontos az áramfogyasztás is!

Az energiafelhasználást is egyre inkább figyelik a vásárlók. Az Euronics ugyanakkor felhívja a figyelmet arra, hogy a fogyasztásnál talán még fontosabb szempont, hogy milyen módban használjuk a készüléket – az ECO mód kedvezőbb fogyasztást biztosít, mint például a HDR mód, hiszen ez a kiemelt képminőség mellett jelentős többlet energiát igényel. 

Végül fontos szempont az ár is. 32 colos (82 centis) képátló alatti tévék esetében a vásárlók az 55 000 forintos, alacsonyabb árkategóriát keresik leginkább, míg a nagyobb kijelzőknél 42-55” között 160 000 forint körül van az átlagos árkategória, de ebben a termékkörben leginkább a 150-250 000 forintos sávban keresik a termékeket az Euronics vásárlói. 

A televíziók mellett a kiegészítők iránt is jól láthatóan nő az érdeklődés a nagy sportesemények előtt.  Az egyik legnépszerűbb kiegészítő-kategória a tévés fali konzoloké. Ezek eladása is meredek emelkedést mutat, hiszen egyre több háztartásban

a falra kerül a lapos készülék.

Ennek köszönhetően nem kell a szobát még egy tévészekrénnyel is túlzsúfolni, kevesebb helyet foglal, könnyebb a takarítás, esztétikus, és emellett kényelmi funkciója is van annak, ha az eszköz kifordítható, így a legkülönbözőbb pozíciókból nézhető a tévénk.  

Alapvetően az igények egyre jobban elmozdulnak a nagyméretű televíziók irányába, így leggyakrabban az 55 colos képméretű készülékeket keresik, de a mostani foci VB időszakban szemmel láthatóan jobban megugrott a 70 colos (178 centis) és afeletti televíziók iránt a kereslet. Nemcsak a felsőkategóriás prémium készülékekre – bár

egyértelműen a prémium kategóriás OLED és NeoQLED televíziókat vitték leginkább

– hanem a belépő kategóriájú nagyméretű televíziókra is – derült ki a Media Markt válaszából. 

Az áruházláncnál hozzátették, hogy a tv-khez – a foci élmény fokozására – a képernyő alá elhelyezhető keskeny soundbarok iránt is megnövekedett az érdeklődés – a belépő kategóriától egészen a felső kategóriáig. Tapasztalataik szerint azok a vásárlók, akik nagyobb társaságban nézik a focit, a nagy kijelzős tv-k mellé nem biztos, hogy soundbart, inkább egy nagyobb teljesítményű party hangfalat is vásárolnak, és a két készülék összekapcsolásával teremtik meg az igazi meccs, azaz a stadion hangulatát és hangzását.

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kormánypárti1
2022. december 08. 21:41
Nagy a szegénység.
ujujuj
2022. december 08. 21:41
15 éve egy betegtársam mesélte a korházban, hogy a hétvégén eladott egy borjút, és felvett 400e hitelt. Kérdeztem, hogy mit vesz belőle? Plazmatévét. Eszetlen összeget kiszórtak rá az emberek, és pár éven belül kiderült, hogy az lcd szebb is, jobb is, óccsóbb is.
Dobrevita
2022. december 08. 15:40
Dupla annyi tv fogy? A vb után mi lesz velük, megeszik?
Zsolt75
2022. december 08. 15:39
Azért nem semmi, hogy 20 éve 210- ért vettem 82 centis, képcsöves tévét, most meg annyiért félfalnyi lapos van.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!