Elkészült a hároméves bérmegállapodás: csütörtökön kiderülhet, mennyivel nő a minimálbér és a garantált bérminimum 2027-ig
A Mandiner úgy tudja, meglesz az átlagos 12 százalékos minimálbér-emelés, de a részletekre csak holnap derül fény.
Néhány évvel ezelőtt kizárólag olyan reklámokat láthattunk, amelyekkel bárki találkozhatott: plakátok sorait a metró aluljáróban vagy gyakran számunkra érdektelen hirdetéseket a kedvenc filmünk közben. Mára azonban rengeteget fejlődött ez a szegmens: már algoritmusok ajánlják nekünk a ránk szabott termékeket és szolgáltatásokat meghatározott platformokon – mi pedig mit sem sejtve bedőlünk nekik abban a tudatban, hogy még mindig mi irányítunk.
Talán még a kisfiú hangja is csenghet a fülünkben e két szó hallatán, hiszen ez a reklám erősen beitta magát a köztudatba. Természetesen az már más kérdés, hogy emlékszünk-e arra, valójában milyen terméket hirdettek ezzel a bizonyos reklámmal.
Nem véletlen, hiszen a televízióban lévő reklámok mondhatni orosz-ruletteznek: néha „betalálnak”, néha nem. Az internet fejlődésével azonban kiküszöbölték ezt a problémát: ma már algoritmusok mondják meg, hogy mit lássunk.
Esett már meg Önnel, hogy rákeresett egy adott termékre vagy szolgáltatásra a böngészőben, és fél perccel később – szinte mint a Harry Potter első részében a kályhából kiömlő levelek – csak úgy özönlöttek az adott témájú reklámok a közösségi platformjára?
Amikor azt mondtuk „egész nap azt nézi”, akkor tényleg így értettük. Amint rákeresünk valamire, az algoritmus azonnal látja és szinte azonnal fel is dolgozza.
Az internet rohamos fejlődésének köszönhetően nem kellett sokat várnunk arra, hogy megismerkedhessünk a mesterséges intelligenciával (MI). A piacon már igencsak elterjedtek az MI eszközök, többek között az Amazon Alexa nevű, ártatlannak tűnő kis eszköze is. Alexa hallgat a nevére, kommunikál, megmondja az időjárást, lekapcsolja a villanyt, és akár még a bevásárlólistánkat is megírja, ha ezt kérjük tőle.
Gondolhatnánk, hogy olyan ő, mint egy apró, elektronikus szobalány – ám ahogyan egyre jobban megismeri a szokásainkat, vágyainkat és – bármilyen meglepő – az érzelmeinket, úgy egyre gyakrabban javasolja, hogy mit tegyünk, és különböző ötletekkel rukkol elő.
Ahogyan egyre növekszik a piac bizonyos termékekből, úgy élesedik a verseny is a gyártók között. Már nem elég csak kiállni egy útszéli bódéba és táblákkal hirdetni a termékeket. A vállalatoknak a legmodernebb eszközöket kell bevetniük ahhoz, hogy az emberek tőlük vásároljanak.
A cloudalistok – avagy az algoritmusok és MI eszközök üzemeltetői – pedig tisztában vannak azzal, hogy a legtöbb vállalatnak szüksége van modern, személyre szabott reklámra ahhoz, hogy eladhassák termékeiket. Tehát a modern technológia számlájára írhatjuk, hogy
Nem csak a vállalatokat érinti azonban a cloudalistok irreálisan nagy hatalma. Csak gondoljunk bele: bizonyos platformokon (például az Amazonon) kedvezményeket kaphatunk azért, ha értékeljük a termékeket, vagy mi is hirdetjük saját közösségi oldalainkon. Nem véletlen, hiszen azok, akik például tartanak az internetes vásárlástól, általában elolvassák a hozzászólásokat. A jó véleményeket olvasva meggyőződhetnek arról, hogy mások sem lettek átverve, megfelelő a termék, ezért bizalmukban megerősödve megrendelik a azt.
Bár mondhatni „nekünk ez nem fáj”, a cloudalistokat viszont ezzel erősen támogatjuk: gyakorlatilag növeljük az úgynevezett parancstőkéjüket, tehát hatékonyabbá tesszük az algoritmus alapján választott és a különböző profilok számára terjesztett reklámokat.
Tehát mondhatjuk: a kapitalisták felett egy új uralkodó osztály van kialakulóban, amely nem csupán tényleges vagyonnal, de parancstőkével és ezáltal hatalommal is rendelkezik – és amely eszközzé is válhat egy egész társadalom manipulálásához.