Jön a lehűlés: megnéztük, tudnak-e majd fűteni a magyarok, és lesz-e gond a villanyszámlával
Magyarország felkészült a már beindult fűtési idényre, valamint az áram- és gázárak is kedveznek a piaci szereplőknek.
Egyre jobban aggódunk a gázszámla miatt, nem csoda, hogy kelendő most minden olyan eszköz, amellyel a gázfűtés kiegészíthető vagy kiváltható. Mivel egyszerűen beszerelhetőek és viszonylag olcsók, nagy a forgalmuk az elektromos hősugárzóknak, radiátoroknak, fűtőpaneleknek, és bár ezek fogyasztása nagyobb, mint egy inverteres klímának vagy egy hőszivattyúnak, még így is megérheti egyes helyiségeket időszakosan fűteni velük.
Ódzkodnak az emberek a drágának ígérkező gázfűtéstől, ezért folyamatosan keresik az alternatív megoldásokat. A boltokban, online áruházakban egyaránt látványosan megugrott a különböző elektromos fűtőberendezések, hősugárzók, radiátorok forgalma, amellyel a vásárlók részben ki szeretnék váltani a gázfűtést, különösen a nagyobb lakásokban, házakban, ahol a megfizethető gázszámla érdekében nem árt a rezsicsökkentett határ alatt maradni.
“Szeptemberben és október első három hetében kevesebben rendeltek az eMAG-tól hagyományos radiátorokat, mint tavaly ilyenkor, az elektromos fűtőeszközök eladásai ezzel szemben megsokszorozódtak” – áll a cég közleményében, amelyből az is kiderül, hogy a dizájnban erős, ám drágább elektromos kandallókat kevesebben keresik, és elsősorban a funkcionalitásban erős modelleket vásárolják.
“Már az energiaválság kezdetén megfigyelhető volt, hogy dinamikusan megnövekedett a kereslet a fűtőkészülékek iránt. A nyár végén, augusztusban – az akkori kánikula ellenére –
az online áruházunkban. Ennek hatására már szeptemberben kihelyeztük a fűtéssel kapcsolatos termékeinket az áruházainkba is.
–- válaszolta a Makronóm kérdésére Media Markt illetékes vezetője.
“Már júliusban elkezdődött az érdeklődés az elektromos fűtés iránt, és ez augusztusban és szeptemberben csak fokozódott” – erősítette meg a Makronómnak Kauba Zoltán, a Somogyi Elektronic Kft. kereskedelmi igazgatója is.
Az elektronikai eszközök nagy- és kiskereskedelmével foglalkozó, hazai tulajdonú céget arról kérdeztük, mennyire ment fel ezeknek az eszközöknek az ára az elmúlt hónapokban, illetve hogy mennyire lettek energiatudatosak a vásárlók, az elektromos fűtőeszközök terén odafigyelnek-e a fogyasztásra, keresik-e az energiahatékonyabb eszközöket?
“Nagyságrendileg a 2021 évi dollár árfolyamhoz képest most 40 százalékkal magasabb az árfolyam, ami természetesen azonnal megjelenik az árakban, az árváltozás ebből kifolyólag magas, átlagosan 30 százalék. A piacon látszik, hogy
Jelenleg a sima egyszerű elektromos fűtőtestekkel való fűtés is költséghatékonyabb, mint a gázfűtés, ha csak bizonyos helyiségeket szeretnénk időszakosan melegíteni” – húzza alá a kereskedelmi igazgató.
Idén nagyot mennek az elektromos radiátorok, az eMAG már júliusban, augusztusban is több száz százalékos eladásnövekedést tapasztalt ezeknél a termékeknél, de a szeptember még a nyári adatokon is túltett.
“Az elektromos hősugárzókat tavaly és az idén is szeptemberben kezdték el keresni a vevők, ám míg 2021-ben az előző hónaphoz képest mintegy háromszorosára emelkedtek az eladásaik, addig az idén az első őszi hónapban csaknem tízszer annyi fogyott belőlük, mint a nyár utolsó hónapjában. Különösen népszerűek a fali hősugárzók: ezek előnye, hogy egyszerűen a falra rögzíthetők, elektromos bekötést sem igényelnek, konnektorról működtethetők, és hamar be lehet vele fűteni a szobát” –- húzza alá a cég közlése
Ebből az is kiderül, hogy szeptemberben az elektromos fűtőeszközt vásárlók 52 százaléka a hősugárzót preferálta, körülbelül 36 százalékuk vett elektromos radiátort/konvektort, míg 12 százalék klímaberendezést, mivel több modern típus fűtésre is alkalmas. Október első három hetében viszont az elektromos radiátorok és konvektorok lettek a legnépszerűbbek (több mint 47 százalék), a hősugárzók részaránya kissé csökkent (40 százalék körülire), a klímáké pedig 13 százalék fölé emelkedett.
“Egyéb háztartási eszközöknél például mosógép, szárítógép, hűtő, stb. egyre inkább előtérbe kerül az eszköz energiafogyasztása a vételárral szemben, és sokszor a drágább készüléket választják a fogyasztók az olcsóbb üzemeltetési költség miatt — mondta el az energiatudatosság kapcsán Kauba Zoltán.
Ezt támasztja alá a GFK felmérése, amely szerint a magyar vásárlók a korábbi energiabesorolás szerint elsősorban az A++-os készülékeket keresték – ezt követték népszerűségben az A+-os eszközök. Az energiabesorolási osztályzatok megújult rendszere szerint immár magasan az E kategória a legnépszerűbb, amit a második helyen a D besorolású gépek követnek. Ez azt jelentheti, hogy
hiszen míg a korábbi A++ energiaosztálynak nagyjából megfelel a jelenleg legnépszerűbb E besorolás, a második helyen immár a D, azaz egy kedvezőbb kategória szerepel, nem pedig egy magasabb fogyasztású.
“Nemrég készült friss reprezentatív kutatásunk eredményei azt mutatják, hogy előkerült egy olyan – a potenciális vásárlók bő egyharmadát adó – vásárlói réteg, akik már a vásárlás pillanatában kiszámolják a várható fogyasztás mértékét, kifejezetten a rezsiemelkedéssel összefüggésben. A kutatásunkból kiderült továbbá, hogy azok körében, akik most terveznek nagygép-beruházást, a válaszadók a legnagyobb arányban (77 százalékban) az energiafogyasztást veszik figyelembe a vásárlásnál; ez tehát fontosabb mint az ár (a válaszadók 71 százaléka tekinti a termék árát elsődleges szempontnak)” – derül ki a Media Markt Makronómnak küldött válaszából.
Az eMAG is hasonló tapasztalatokról számol be korábbi közlésében, mint írják, a július közepi kormánybejelentés nyomán ideiglenesen nagyjából ötödével visszaestek az eladások, a hónap utolsó hete óta azonban olyan stabil a növekedés, hogy augusztus első hetében már ötödével több gépet rendeltek az eMAG-tól, mint a bejelentés előtt. Beszédes, hogy a tíz legnagyobb számban rendelt modell között csak mosógépeket találunk, mosó-szárítógépeket nem, és a top 10 mosógép között csupa B, C, D, E energiaosztályú van, csupán egy G-s (ami a korábbi A++-nak felel meg, tehát szintén elég kedvező fogyasztású). A cég azt is hozzáteszi, sokan ennél egyszerűbb módon terveznek spórolni, amit jól jelez, hogy az eMAG hatszor annyi konnektorba dugható fogyasztásmérő aljzatot adott el, mint a megelőző napokban, de csaknem 80 százalékkal több okos konnektor is gazdára talált.
Kapcsolódó:
Ezt a hibát ne kövesd el, ha kályhát vásárolsz