Ugyanakkor kérdés, hogy az Egyesült Államok képes-e megbirkózni egyszerre Oroszországgal közvetetten Európában és az indo-csendes-óceáni térségben Kínával. Emellett szól az Egyesült Államok szövetségi rendszereinek, illetve partnerségeinek rugalmas és kiterjedt hálózata, valamint az erre alapozó amerikai stratégia.
Ázsiában ez jelenti a régóta fennálló bilaterális és multilaterális megállapodásokat (pl. AUKUS, QUAD). A dokumentum célként határozza meg, hogy
egy erős, rugalmas és kölcsönösen egymást erősítő szövetségi hálót hozzanak létre.
Ez kulcsfontosságú kijelentés például India számára, akik tradicionálisan idegenkednek mindenfajta szövetségtől.
Az eddig is erőltetett ideológiai kérdések háttérbe szorulnak
Az új nemzetbiztonsági stratégia a Kínával való kiújuló nagyhatalmi versengés miatt
hajlandó háttérbe szorítani a demokráciák és autokráciák közti ideológiai versengést, és nem zárja ki a nem feltétlenül demokratikus partnerekkel való együttműködés lehetőségét.
Ezt az előző stratégia nem tette világossá. Az új koalíciók, amelyeket az Egyesült Államok létre akar hozni, olyan országokat is igényelnek, amelyek nem feltétlenül demokratikusak, ezért ezen a területen kénytelenek voltak engedni a stratégiában. Az együttműködést ugyanakkor annak függvényévé teszik, hogy ezek az államok támogatják-e a szabályokon alapuló nemzetközi rendszert. Ez is jól mutatja, hogy Biden hajlandó alkalmazkodni az ázsiai valósághoz a kínai fenyegetés árnyékában.
Kétségtelen, hogy az új nemzetbiztonsági stratégia felállított egy hierarchiát a prioritásokban, és ennek keretében elismeri, hogy a kínai fenyegetés kezelésének elsőbbséget kell élveznie a demokrácia előmozdításával szemben.
Az indo-csendes-óceáni térség amilyen nagy, annyiféle politikai rendszernek ad otthont, és valószínűleg az Egyesült Államok számára
továbbra is hosszú távú stratégiai és ideológiai célkitűzésként fog szerepelni a térségben a demokrácia előmozdítása,
de jelenleg a Kínával való küzdelem sokkal sürgetőbb kihívást jelent.
Borítókép: MTI/ EPA/ Alex Plavevski