Így néz majd ki egy vérre menő kiberháború! (1. rész)
2022. október 22. 11:25
Közismert, hogy egyre több ország fejleszt ki és használ különböző „kiberképességeket”. Az újra és újra felbukkanó kibertámadásokkal kapcsolatos hírek rávilágítanak arra, hogy az ilyen típusú „incidensek” komoly fenyegetést jelentenek nem csak a gazdasági szereplők, de a nemzetközi béke és biztonság fennállására is. A legdrámaibb sikeres támadások mögött ugyanis döntő többségben bizonyos – a híradásokban gyakran felbukkanó – országok kormányai állnak.
2022. október 22. 11:25
p
2
2
8
Mentés
Szerzők: Santo Martin és Bácsi Attila
Ezek az államilag felügyelt kibertámadások
szolgáltatási zavarokat vagy teljes leállásokat okoznak, adatokat lopnak el vagy tesznek közzé, valamint jelentős anyagi károkkal járnak
Érdemes előrebocsátani, hogy a kiberhadviselésnek 7 fő típusát különböztetik meg a módszerek és a cél alapján: ezek
a kémkedési,
a szabotázsjellegű,
a túlterheléses,
az elektromos hálózat elleni,
a propagandacélú,
a gazdasági zavart célzó, illetve
a meglepetésszerű, nagy hatású támadások.
A kiberképességekbe, mivel ez ma már kvázi “haditechnikának” számít, természetesen
szívesen fektetnek be a zavarkeltési ambíciókkal rendelkező államok és szervezetek,
hiszen a módszer olcsó, kevéssé igényel erőforrásokat, az elkövető kiléte sokszor nem egyértelmű, így a felelősséget is hárítani lehet. Egy nagyobb léptékű akció sikere pedig széles körű káosszal kecsegtet a célországban, tehát kis befektetéssel, inkognitóban lehet óriási károkat okozni, ahogy ezt – többek között – az orosz-ukrán konfliktusban is láttuk – de ne szaladjunk ennyire előre.
A Trellix már említett jelentéséből kiderül, hogy bár a támadók között lehetnek kiberbűnözők, egyéni vagy csoportba szerveződött hekkerek, a legnagyobb veszélyt a nemzetállamok és bűnözői közvetítőik jelentik, mivel ők a legképzettebbek, a legjobban felszereltek és a legkitartóbbak.
Az elmúlt évek számos nagyobb horderejű támadásában állami szereplők vettek részt (többek között a SolarWinds, a Colonial Pipeline és a Microsoft Exchange "Hafnium" incidens kapcsán is) akár közvetlenül, akár proxyként, vagy akár olyformán, hogy lehetővé tetszik a kiberbűnözők számára, hogy a területükről tevékenykedjenek.
az Egyesült Államokra leselkedő fenyegetések fő forrása Oroszország, Kína, Irán, Észak-Korea és az ezek megbízásából működő kiberbűnözők.
Ezek a szereplők kívül esnek a nyugati jog és a bűnüldözés hatókörén, miközben a különböző országokat más-más motivációk vezérlik.
Észak-Korea az egyik kiberháborús élharcos
Észak-Korea például pénzt akar szerezni a Kim Dzsongun-rezsim fenntartására, megkerülve a nemzetközi pénzügyi szankciókat. Miközben dél-koreai célpontok ellen bomlasztást és félretájékoztatást alkalmaz, az állam leginkább bűnözői csoportként viselkedik.
Ezzel szemben Oroszország, Kína és Irán mind politikai, katonai és ipari indítékkal is rendelkezik. Az orosz állam a kémkedésre (különösen az energiaszektorban), a dezinformációra és a kényszerítésre összpontosít, ugyanakkor kiberbűnözőit a pénzügyi haszonszerzés is motiválja, miközben tevékenységüket a Kreml tolerálja (ha nem is bátorítja). Oroszország néhány politikai célú kiberakciója is kockázatot jelent a globális vállalkozások számára: az ismert NotPetya állítólag az orosz hírszerző ügynökségnek az ukrán kormány ellen intézett támadásából származik, de a támadás hatása gyorsan elterjedt a vállalatok körében szerte a világon, melyet később az elemzésünk további részeiben még bővebben kifejtünk.
Az orosz támadások árnyékában Kína folyamatosan tömeges IP-lopásokat követ el: Christopher Wray FBI-igazgató szerint jelenleg több mint 2000 nyitott kémkedési ügy van folyamatban, amelyeket Peking irányít gazdasági és technológiai célok támogatása érdekében.
Irán leginkább Izraelre és az Öbölmenti-államokra összpontosít, és többnyire energetikai vállalatokat vesz célba.
A CSIS mellett más kutatóintézetek is nyomon követik a világszerte sikeresen beazonosított kibertámadásokat. A Council on Foreign Relations Cyber Operations Tracker szerint az idén, azaz 2022-es év augusztusáig Oroszország 27 célzott kibertámadásért volt felelős, míg 24 támadás mögött Kína állt. Kína elsősorban tajvani, indiai és amerikai célpontokra összpontosított, míg Oroszország fő célpontja Ukrajna volt. A legnagyobb különbség az, hogy míg az orosz kibertámadások célja gyakran a zajkeltés és káoszteremtés, addig a kínai támadások a lehető legnagyobb „titokban” történnek, a lehető legjobban álcázva a támadó fél „kilétét”.
Elemzésünk következő részét néhány napon belül közöljük.
Az elmúlt másfél évtizedben több olyan eset történt, amikor a hazai ellenzéki sajtó meghatározó médiumai a nemzetközi térből érkező politikai támadásokkal összhangban, azokat képviselve vagy felerősítve a kormánnyal szemben lépett fel – mutat rá az elemzés.
A házelnök szerint a parlamentben megszűntek az érdemi viták: azonnali kérdések órája helyett azonnali sértések órája lett. Ukrajna pedig akár unión kívül, akár belül lesz, vazallus állammá válik. Kövér Lászlóval Szalai Zoltán beszélgetett.
Idilli béke, napfény, madárcsicsergés, méhzümmögés, csendben csordogáló folyó, magyar táj, magyar ecsettel. Milyen szépek a fák is a Tisza túlpartján! Ami már Ukrajna. Rajcsányi Gellért írása.