Ahol olcsóbb a gáz: az Egyesült Államokba menekülnek a német cégek

2022. október 12. 14:30

Az Egyesült Államok felhasználja energiaár-előnyeit a válságtól sújtott Európával szemben, hogy meggyőzze a német vállalatokat a tengerentúli költözésre, ráadásul adókedvezményeket és a nyersanyagok jobb, olcsóbb elérését is felkínálja nekik.

2022. október 12. 14:30
null

Növeli gazdasági fölényét az Egyesült Államok      

Kétségtelen, hogy az Egyesült Államoknak rendkívül nagy gazdasági előnye származik abból, hogy leáll Európa hosszú távú orosz energiaellátása – erre mutat rá a Kölni Egyetem Energiagazdasági Intézetének (EWI) legfrissebb tanulmánya is. A hatalmas energiaválság közepette az USA szépen lassan Európa legnagyobb cseppfolyósított gáz (LNG) szállítójává válik.  

A kutatók kiemelik, hogy 2030-ra az Egyesült Államok adja majd a teljes EU-s gázimport 39 százalékát, feltételezve persze, hogy addigra elegendő cseppfolyósító üzem épül. Ezáltal az Unió, Ázsiával együtt a legfontosabb amerikai LNG-exportpiaccá válna, míg e forgatókönyv szerint Norvégia részesedése 28 százalékra változna. 

Természetesen ettől függetlenül Azerbajdzsánból, Katarból és Algériából is érkezne cseppfolyósított gáz, viszont korlátozott mennyiségben, míg a Kanadából és Ausztráliából érkező EU-s behozatalmértéke elhanyagolható lenne, mutat rá a tanulmány. 

A kutatók továbbá azt is kiemelik, hogy ami a nagykereskedelmi árakat illeti, 2024 után várhatóan csökkenni fognak, bár orosz földgáz nélkül 2026-ban is 90 euró felett maradhatnak megawattóránként.

Más szavakkal: a régebben oroszországi energiahordozók megvásárlására szánt eurómilliárdok majd nagyrészt az Egyesült Államok felé irányulnak. 

Tekintettel arra, hogy a cseppfolyósított gáz jelenleg lényegesen drágább, mint a csővezetéken szállított földgáz, ez minden bizonnyal hosszabb távon, a mainál is nagyobb hatással lesz az európai energiaárakra, ami tartósan versenyképtelenné teszi Európát. Ugyanis a földgáz nem csak fűtésre, áramtermelésre való (bár az ipari termelésben ez is fontos költségelem), de például az építőanyagok (üveg, tégla, cserép) gyártásában is kiemelt költségtényező. Ez pedig Magyarországot is érzékenyen érinti hosszabb távon is.

Az USA-ba csábítják a német vállalatokat    

Ennek fényében akár jogosan is gondolhatják az európai vállalatok, hogy egyre kevésbé érdemes a magas energiaáraktól szenvedő Európában vagy Európából gyártani-értékesíteni.

Különösen igaz ez tehát, amikor mind a földgáz, mind a villamosenergia sokkal olcsóbb az Egyesült Államokban, mint az EU-ban – és kiváltképp drága Németországban.

Erre Európa legnagyobb autógyártójának a Volkswagen Csoportnak a menedzserei is ráeszméltek. Az autógyártó konszern így nemrég figyelmeztetett arra, hogy akár ki is vonhatja a termelést Németországból – sőt Kelet-Európából is(!) –, ha az energiaárak tartósan magasak maradnak. 

Uncle Sam nem tétlenkedik, lobbiznak a gyártókért

Eközben az Egyesült Államok természetesen fel is használja energiaár-előnyeit, hogy meggyőzze a német vállalatokat a tengerentúli költözésre, adókedvezményeket és nyersanyagokat is kínálva nekik. 

A Handlelsblatt-nak adott interjúján keresztül Pat Wilson, Georgia-állam Gazdaságfejlesztési Minisztériumának biztosa kiemelte az érdeklődő vállalatok számára, hogy

az alacsony energiaköltségek és kedvező adóterhek mellett Amerikában a hálózatok is stabilak, míg a Németországból az Egyesült Államok déli részén található államba érkező vállalatok csökkenthetik szénlábnyomukat is. 

Kevin Stitt, Oklahoma kormányzója pedig azzal dicsekedett a német portálnak, hogy már egy jó ideje náluk a legalacsonyabb az ipari energiaköltség az egész országban. 

Úgy tűnik, hogy az amerikai reklám eddig működik – a német gazdasági napilap szerint számos német vállalat tervezi egy amerikai telephely létrehozását vagy annak bővítését, ha már létezik. 

Ezért (is) kellett a 200 milliárd eurós rezsibotrány?

A Handlelsblatt továbbá kiemeli, hogy Berlin aggódik a jelenség miatt, ezért komoly ellenintézkedéseken mesterkednek a hatóságok – erre szolgálhat részben azon „botrányos” rezsicsökkentő terv is, amelyen keresztül Németország egy 200 milliárdos hitel hátán vásárolná ki magát a válságból, írta a Makronóm. 

Minden esetre, ha az Egyesült Államoknak sikerül hazájába csábítani a német vállalatokat, ezzel növelheti hazai termelését és támogathatja deficites kereskedelmi mérlegét, tehát GDP-jét és jólétét. Mindezt az európai – sőt a magyar – gazdaság rovására, a német érdekeket újra az EU-s vagy éppen a kelet-közép európai érdekek elé helyezve.

(Fotó: Pixabay)

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
szodabár
2022. október 15. 14:03
A németeknek harangoztak és ezt kizárólag maguknak és a tetves uniós vezetőknek köszönhetik.
nempolitizálok
2022. október 15. 13:54
Az a gond, hogy az amerikaiak bennünket is igyekeznek lehetetlenné tenni és ebben eu-s cselédek nagyon készségesen segítenek. Még azt is megakadályoznák, hogy a szerbekkel közösen alakítsunk ki iparra alkalmas területeket azzal, hogy "nem engedélyezik" a tervezett kőolajvezeték megépítését szerbia felé. Nem csak Németországra koncentrálnak, hanem Németország "hagyományos" termelési övezeteire is, azaz pld. ránk.
Szkeptikus fickó
2022. október 15. 13:54
A cégek (kivéve egy-két nagyon földgázigényes ipart, mint a műtrágya, és műanyag) nem oda mennek ahol legolcsóbb a földgáz, hanem oda, ahol a munkaerő a legolcsóbb. Ez ugyanis a legnagyobb költség általában. De mivel a dollár nagyon erős, és az amerikai fizetések finoman szólva sem gyengék, én lem látom ez olyan komoly veszélynek.
Szkeptikus fickó
2022. október 15. 13:53
Hát a nyomásváltozással azért vitatkoznék, egy nagy átmérőjű csőben egy kisebb szerkezet tud mozogni szerintem jelentős nyomáskülönbség nélkül, a gáz mellette kitér. A csőben még tudomásom szerint csak "állt"a gáz, még nem szállították. Az, hogy az aknákat hogyan szedik fel, nem tudom, de gondolom hajók, vagy tengeralattjárók kellenek hozzá.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!