Az európai országok és Oroszország is a szabotázst tartja a valószínű oknak, de egyelőre senki sem vállalta a felelősséget a támadásért, amihez viszont technológiailag kifinomult tengeralattjárókra lenne szükség. A Kommerszant is hangsúlyozza, hogy ezzel megsértették a határokon átnyúló, ráadásul Európa szívében található energiainfrastruktúra sérthetetlenségére vonatkozó status quo-t.
Az Északi Áramlat gázvezetékrendszer, amelyet arra terveztek, hogy évente akár 110 milliárd köbméter gázt szállítson Oroszországból Európába, összesen mintegy 17 milliárd euróba került a Gazpromnak és európai partnereinek. Az Északi Áramlat és az Északi Áramlat 2 az Oroszország és Európa közötti energiaháború kellős közepén áll. Válaszul az ukrajnai ellenségeskedések kirobbantása és az Északi Áramlat 2 tanúsításának befagyasztása miatt elrendelt uniós szankciókra, Moszkva történelmi mélypontra csökkentette az Európába irányuló gázszállításokat, leállítva azokat először a Jamal-Európa útvonalon, majd az Északi Áramlaton keresztül.
Jelenleg az Európába irányuló szállítások csak Ukrajnán keresztül (napi 42 millió köbméter) és a Török Áramlaton keresztül történnek.
A Kommerszant megemlíti azt is, hogy az Európai Bizottság szóvivője szeptember 27-én azt mondta: az Északi Áramlatnál bekövetkező baleseteknek nincsenek következményei az európai gázellátásra. Ezt közvetően a gázár mozgások is ezt erősítik meg: a holland TTF csomóponton a novemberi határidős ügyletek a nap folyamán nagyon mérsékelten emelkedtek, és csak a Gazpromnak az Ukrajnán keresztül történő szállítás esetleges leállításáról szóló bejelentése után emelkedtek meg ugrásszerűen, 19,7 százalékkal 207 €/MWh-ra.
Hónapokig eltarthat a helyreállítás
Az Északi Áramlat rendszer meghibásodása teljesen kizárja, hogy a következő télen további szállítások történjenek Európába ezeken a vezetékeken keresztül.
A gáz kiáramlása körülbelül a hét végéig tarthat, utána a Gazpromnak fel kell vennie egy hajót a vezetékek felmérésére, és engedélyt kell szereznie erre a munkára a dán és a svéd hatóságoktól. A felmérés önmagában hetekig, de maguk a javítások hónapokig tartanának. A Gazprom nem pontosította a Kommerszantnak, hogy a vállalat tervezi-e nemzetközi szakértők meghívását a csövek ellenőrzésére.
A balesetek következményeinek kiküszöbölése 200-300 millió euróba kerülhet,