Törökország számára a proaktív megközelítés nem csupán azért volt előnyös, mert létfontosságú élelmiszerkészleteket tudott így felszabadítani, hanem azért is, mert ezzel egyúttal diplomáciai presztízsét is képes volt megerősíteni. Ez kulcsfontosságú egy olyan állam esetében, amely regionális hatalomként törekszik a stratégiai pozíciójának megerősítésére. Fontos azonban helyén kezelnünk a gabonamegállapodást, hiszen csak azt követően jött létre, miután Törökország sikertelen volt Oroszország és Ukrajna közti szélesebb békemegállapodás tárgyalásában. Az kétségtelen, hogy Törökország a megállapodással jelentősen javította befolyását Oroszországgal szemben az Eurázsiai térségben. Ezt jelzi számunkra, hogy Törökország a hegyi-karabahi konfliktusban főszereplővé tudott előlépni. Viszont az is kiderült, hogy
Oroszország Törökország megnövekedett térségbeli befolyása ellenére egyértelműen hajlandó fellépni a törökök érdekei ellen, legyen szó Ukrajnáról vagy Szíriáról, de akárhol máshol is.
Ezt jól példázza a Kreml augusztus 9-i közleménye, amely szerint az Ukrajnában létesítendő török Bayraktar gyárat demilitarizálni fogják, amennyiben megvalósul.
A gabonamegállapodásra visszatérve azt le kell szögeznünk, hogy a siker egyelőre nem bizonyított. Igaz, hogy a hajók elindultak az ukrán kikötőkből a török vizekre, de az első hetekben a forgalom rendkívül korlátozott lesz, és a török ellenőrzés alól kikerülő kihívásoknak is ki lesznek téve. Ez jól megmutatkozik abban, hogy a megállapodás aláírását követő 24 órán belül rakétatámadás érte az odesszai kikötőt. Oroszország tehát fenyegetheti a megállapodást egyrészt azzal, hogy továbbra is csapást mér az általa katonai célpontként értelmezett kikötőkre, másrészt azzal, hogy teljesen kiléphet az egyezményből, amivel veszélyeztetné Törökország közvetítői imázsát. Törökország a nyugati hatalmak és Oroszország közti egyensúlyra irányuló törekvései szintén kérdésesek, hiszen az Amerikai Egyesült Államok külön szankciókat vetett ki Törökországra két okból: egyrészt a Török Köztársaság Védelmi Iparágazatának Elnökségére azért, mert jelentős ügyleteket hajtott végre a Rosoboronexporttal, amely Oroszország fegyverexportjának fő forrása. Másrészt Törökország Oroszországgal való együttműködésének egyéb formái miatt.
Bizonyos fokú eredményei már látszanak a török stratégiának. Ezt jelzi számunkra, hogy mivel már megindultak az ukrán gabonaszállítmányok, az ukrán tisztviselők kibővítették a megállapodást más áruk exportjára is, többek között a fémek exportjára.
Ez a proaktív megközelítés hiányzik a nyugati hatalmak kommunikációjából, ami már önmagában alapot jelenthetne a békemegállapodások irányába.
Török „hintapolitika” vs. szankciók
A békemegállapodások irányába történő és a konfliktus lezárása felé mutató elmozdulás nem kezdődhet meg egészen addig, amíg a nyugati hatalmak és Oroszország is a büntető intézkedéseket tudja stratégiáik centrumában. Az Amerikai Egyesült Államok és az Európai Unió Oroszország ukrajnai inváziójára szankciókkal reagált, amelyekre válaszként érkezett Oroszországtól a saját energialezárásuk és egyéb nyomásgyakorlási taktikáik. Ennek a stratégiának az a lényege, hogy mindkét fél egyfajta fegyveres összeköttetést követ a másik oldal gyengítésére, és ettől remélik a viselkedésbeli változást.
Ennek a stratégiának a követése ugyanakkor kőkemény gazdasági hatásokkal jár. Itt említhetjük a drasztikusan emelkedő inflációt világszerte, az energiaellátásban bekövetkezett zavarokat és a globális élelmiszer-ellátási bizonytalanságot, hiszen a háborúzó felek a világ vezető gabonaexportőrei. De ide sorolhatjuk az emberi áldozatokat és a tömeges migráció megindulását is.
Azt mindenképpen le kell szögezni, hogy a nemzetközi jog szerint is Oroszország számít agresszornak, hiszen fegyveres inváziót indított egy szuverén állam ellen. Ugyanakkor a nyugati hatalmak által alkalmazott összetett kapcsolódási stratégia, amivel nyomást akarnak gyakorolni Oroszországra, kevésbé hatékony, mint a Törökország által alkalmazott konstruktív megközelítés az eredmények elérése tekintetében. A jövőben a nyugati hatalmaknak érdemes lenne megfontolni egy proaktívabb és konstruktívabb stratégiai megközelítést, amellyel képesek lennének elmozdulni, illetve megteremteni a béke alapjait.