A brit miniszterelnöki szék egyik lehetséges várományosa, Liz Truss a minap elég nagy port vert fel azzal a kijelentésével, miszerint készen áll atomrakéták kilövésére, ha a háború eszkalálódása ezt szükségessé tenné. Úgy tűnik, ennél sokkal hétköznapibb problémákat kellene első körben megoldani, a Royal Navy büszkesége, a brit flotta legnagyobb hordozója, a Prince of Wales ugyanis éppen elindult augusztus 27-én egy nagyszabású gyakorlatra, ám egy nap után műszaki problémák miatt máris le kellett állnia.
Már a kezdeteknél gondok adódtak
A Queen Elisabeth-osztályú hordozók (maga a HMS Queen Elisabeth és a HMS Prince Of Wales) az 1970-es évek óta a legnagyobb költségvetésű haditechnikai fejlesztésnek számítanak a brit hadseregben.
Az 1600 fős legénységgel rendelkező hajó 280 méter hosszú és 70 méter széles, a fedélzete és a belseje negyven gép szállítására alkalmas.
A költségek miatt (3 milliárd font) sokáig kétséges volt, hogy a Prince of Wales megépül-e, mikor végül 2014-ben az akkori miniszterelnök, David Cameron jelentette be, hogy üzembe helyezik.
A vízre bocsátás után mindkét hajónál már akkor problémák merültek fel: 2019-ben a Queen Elisabeth nagynyomású belső tűzoltó-rendszerében olyan súlyos belső szivárgás történt, ami miatt kihajózása után azonnal vissza kellett térnie a kikötőbe. Ugyanez történt testvérhajójával is egy évvel később: 2020 decemberében már arra készült, hogy az újév elején kihajózik, hogy részt vegyen az USA partjainál egy nemzetközi gyakorlaton, ám a QE esetéhez hasonló belső szivárgás súlyosan károsította elektromos rendszereit, így hónapokig kénytelen volt vesztegelni.
Régi-új hibák
A napokban a hordozó ismét útra kelt, ezúttal is – az Atlanti-óceánt átszelve – egy gyakorlat lett volna a cél, amelynek során a kanadai haditengerészettel karöltve képezték volna az F-35B repülőgépek pilótáit a fel- és leszállásra. Ám a Prince of Wales a Portsmouthból történt kihajózás után egy nappal már le is horgonyzott Nagy-Britannia déli partjainál, miután súlyos műszaki hibát jelentett. A Royal Navy nem adott részletes tájékoztatást a probléma nagyságáról, de különböző források egybehangzó állítása szerint a hordozó jobb oldali hajócsavarjának tengelye sérült meg.
Ha a hibát nem tudják elhárítani, az szárazdokkos javítást jelent majd,
ami elég nagy blama lesz a Royal Navy számára: a Prince Of Wales vízre bocsátásától kezdve a mai napig összesen 90 napot töltött a tengeren, alapvetően műszaki problémák miatt.
Ehhez képest az amerikaiak is jobban állnak: náluk a USS Gerald Ford technikai hibáinak kolosszális összegeket felemésztő javítása után már „csak” a fedélzeten lévő WC-k öblítését nem tudták megoldani.
Hadházy Ákos tüntetései, VOKS 2025, a 2026-os országgyűlési választások esélyei – ezekről is vitázott a Presszó e heti adásában Fodor Gábor és Dopeman.
A Mandiner vadonatúj műsorában, a Tempóban Kohán Mátyás szedi darabjaira az amerikai világkereskedelmi privilégiumot és Donald Trump legújabb húzását: az áprilisi vámbombát.
Brit tudósok, brit hírszerzés tudomásukra jutott/vették,hogy repülőgép hordozó anyahajóik valaha volt legnagyobb kudarcát szenvedték el.
Az oroszok 90 millio font értékben rakétákkal és 6 db műholddal, 24 drónnal
katonák fizikai részvétele nélkül , kifüstölik őket
10 perc alatt.
Kína is készen áll erre.
USA-ban már le is állították ilyen fegyverosztályok fejlesztését, építését.
Vége!
Végük!
Kirándulóhajókká alakítják át őket,
halászhajókká esetleg.
Temetői hangulat a brit királyságban!