2025. január 1-től a Mathias Corvinus Collegium lesz a Mandiner tulajdonosa
Közleményben jelentette be a Mathias Corvinus Collegium, hogy 2025. januárjától az MCC lesz a Mandiner hetilap és online hírportál kiadója.
Garázscégként indult, ma már világszerte tizennyolc országba szállít a Kókai Tömítéstechnikai Kft. A magas export értékesítési aránnyal rendelkező családi vállalkozás folyamatos fejlesztések révén őrizte meg évtizedek óta tartó versenyelőnyét, ezért kapta meg a Makronóm Intézettől az Évtized nyertesei nagydíjat. Kókai Mátyás, a cég tulajdonosa a Makronómnak azt is elárulta, hogyan igyekeznek úrrá lenni a brutális energiaárakon, és miért gyártottak kezdetben nyomógombokat rakétaindító pultokhoz.
Még bőven a rendszerváltás előtt, apósa garázsában indította el vállalkozását. Miért érte meg akkor gumitömítésekkel foglalkozni, és hogyan sikerült éppen ezzel a termékkel betörni a piacra?
A gumiipari termékek rendkívül széles palettájából következik, hogy mindig vannak olyan rész- vagy periférikus területek, ahol éppen kevesebb piaci szereplő található, esetleg piaci hiány van az adott termékekből, vagy éppen egy új, fejlesztés alatt álló termékcsalád kerül a piacra.
A rendszerváltás előtt ezek fokozottan igazak voltak a „keleti-blokk” országaiban, így meg lehetett találni azokat a szegmenseket/piacokat, ahol a nagy ipari vállalatok nem vagy csak kis mértékben voltak jelen, és ahová egy kisvállalkozó be tudta tenni a lábát. Emellett a varsói-szerződés országait sújtó COCOM-listában szereplő alapanyagok (FKM, hidegálló szilikon) helyi fejlesztésével be lehetett kerülni olyan vállalatokhoz, mint az Ipari Szerelvény és Gépgyár (ISG) vagy a Videoton. A sikerünk titka egyértelműen ennek a szegmensnek (kiemelten magas minőségi és életbiztonsági elvárásoknak megfelelő, egyedi vagy speciális alapanyagból gyártott, kisszériás termékek) a megtalálása, és azoknak a partnereknek a felkutatása, akik révén ezt a képességünket exportálni tudtuk.
Az első értékesített termékeink o-gyűrűk és többek között rakétaindító-pult nyomógombok voltak, amelyeket 1985-ben a már korábban említett partnereink részére értékesítettünk,
A szerencse-faktort a Knorr-Bremse akkori német területi igazgatójának és azon magyar munkatársainak köszönhetjük, akik hittek a cégben, és olyan feladatokkal/kihívásokkal láttak el minket, ami felkészítette a vállalkozást a későbbi nagy volumenű és gyors fejlődésre.
Mikor nőtték ki a garázsfázist, és milyen lépései voltak a cég fejlődésének?
A családi ház után első lépésben 1988-ban egy külön épületet vásároltunk, ennek átalakításával jött létre az első komoly telephelyünk Városlődön.
Miután ezt kinőttük, 2005-ben költöztünk át Ajkára az első kétezer négyzetméteres ipari csarnokunkba, amely óriási lépés volt az első telephely után. Az első időszakban a fele csarnok üresen "kongott", a Városlődről áthozott huszonöt gép a csarnok felét töltötte meg. Aztán felgyorsultak az események, és
Mára elmondhatjuk, hogy az első két csarnok "megtelt" termelő gépekkel, új gépeket a harmadik csarnokba telepítünk. A technológiai fejlődésünkre a folyamatosság jellemző, mind az alapanyag-fejlesztésben, mind a gyártástechnológiában szinte évente tudtunk újabb és újabb eredményekkel szolgálni vevőink számára.
Sokan vágtak bele a vállalkozásba a rendszerváltás után, és sokan el is véreztek azóta. Hogy sikerült felvenni a versenyt a nagy nyugati gyártókkal?
A Kókai Kft. pozicionálását tekintve mindig is a kis-nagyvállalat koncepciót követte, vagyis igyekeztünk megőrizni a kisvállalat rugalmasságát, versenyképességét és minőségközpontúságát, és ezt ötvözni a nagyvállalatok folyamat- és rendszerszintű gondolkodásával, hatékonyságával, valamint vevőközpontú szemléletével. Úgy gondoljuk, hogy ez a stratégia segített minket hozzá, hogy versenyképesek lehessünk a nálunk jóval nagyobb és évtizedes működési háttérrel rendelkező versenytársaink által uralt piacokon.
Világszerte tizennyolc országába szállít alkatrészeket, árbevételének, több mint kétharmada közvetlen exportból származik. Hol jelentek meg először, hogyan sikerült meghódítani a külpiacokat, és melyik országból jön most a legtöbb megrendelés?
Először a Knorr-Bremse révén a német piacra szállítottunk, ez bővült ki az évek során a Knorr-Bremse, illetve a közben bizalmat szavazó újabb vevőink piacaival. Alapvetően továbbra is
A világpiac változásai – jelenleg elsősorban az energiaválság miatt kialakult helyzet – természetesen hatással vannak a rendelési állományunkra is, de ez az első három régió évek óta megkérdőjelezhetetlen, és úgy gondoljuk, hogy középtávon így is marad.
Egy gyorsan változó és a válságoknak kitett iparágba, az autóiparba szállítanak be. Hogyan sikerült mégis töretlenül fejlődniük? Manapság is sokat hallani az autóipar válságáról, mit gondol, mekkora a baj, csökkennek az Önök megrendelései is?
A portfoliónkban a személyautóipar kis részt képvisel, a mi autóipari megrendeléseink a nehézgépjármű (teherautó, busz) piacáról származnak, amely teljesen más trendek mentén működik, mint a személyautó piac. Elmondhatjuk, hogy a jelenlegi portfóliónk az elmúlt évtizedek tapasztalata alapján elég komplementer és földrajzilag differenciált ahhoz, hogy amikor az egyik piacon recessziót észlelünk, akkor a másikon legtöbbször növekedést. A mostani helyzetben az energiaválság miatt nagyon nehéz megjósolni, hogy ezeken a piacokon pontosan mi fog történni, mert bár az áruszállításra és tömegközlekedésre folyamatos igény van, előfordulhat egy olyan méretű visszaesés, hogy még ezek a piacok is a szokásosnál jobban változnak.
Az egykori garázs helyett ma már Ajkán, az Atlantis Ipari Parkban, egy tizenötezer négyzetméteres telken van a cég, három csarnokban, nyolcezer négyzetméteren folyik a gyártás és a kutatás. Kellettek ehhez sikeres pályázatok?
A három üzemcsarnokot a cég növekedése indokolta, és
Könnyű helyzetben vagyunk, mert a pályázatokban "kézzel fogható", jól bemutatható célokat tűztünk ki, amelyek megvalósulását könnyű ellenőrizni, és ezáltal a pályázatok pozitív elbírálásához szükséges bizalmat felépíteni, fenntartani.
Mivel foglalkoznak a kutató-fejlesztő bázison, hogyan járul ez hozzá a cég sikeréhez?
A K+F bázist kiemelten a vevő- és termékspecifikus alapanyag-fejlesztés végzésére alakítottuk ki, az ehhez szükséges, legmodernebb eszközparkkal. Emellett a vevőink által fejlesztett termékek/applikációkba beépíteni tervezett gumialkatrészekhez nyújtunk szakmai és mérőeszköz-támogatást annak érdekében, hogy az adott termék piacra kerülési ideje (time-to-market) minél rövidebbre csökkenthető legyen. Ez a két terület hosszú távon is biztosítja vállalatunk versenyképességét, amely a stabil fejlődésünk alapja.
Csapkodnak a hullámok a gazdaságban, drágul az energia, az üzemanyag. Mennyire viseli meg Önöket a kiszámíthatatlan környezet és a növekvő energiaárak?
Az energiaköltségünk az utóbbi hónapokban a 2021-es árszinthez képest több mint 6-szorosára nőtt, amelyet nem tudunk teljes mértékben áthárítani vevőinkre, hiszen az a versenyképességünket jelentősen csökkentené azon vállalatokkal szemben, amelyek az energiaválsággal nem érintett térségekben működnek.
és szorosan együttműködve partnereinkkel azon dolgozunk, hogy hosszú távú megoldásokat találjunk a problémára.
Az energiaválság nem globális jelenség? Kiket nem érint, és miért úszták meg?
Az energiaválság globális jelenség, de jelentősen különböző mértékben:az Európai Unió országait érinti elsősorban, az Oroszországgal szemben bevezetett embargók viszonthatása miatt. Eközben
az ott működő vállalatok közel sem szembesülnek ilyen energiaárakkal és ellátási problémákkal.
A Makronóm Intézet öt kategóriában díjazta a legígéretesebb vállalkozások teljesítményét, Önök az Évtized nyertesei nagydíját vihették haza. Minek köszönhették az elismerést?
Ezt legpontosabban az értékelést végző zsűri tudná megmondani, de a díjátadáskor elhangzottak szerint a folyamatos fejlődés és versenyképességünk fenntarthatósága voltak azok a legfontosabb érvek, amely révén megérdemeltük ezt a díjat.