A hatvani telephelyünkön található logisztikai központban, amely a Bosch közép-kelet-európai stratégiai elosztóközpontja, már megtalálhatók az Ipar 4.0 hálózatba kapcsolt berendezései, alkalmazásai és folyamatai. Sőt, önvezető járművek szállítják az alkatrészeket, a késztermékeket és a csomagolóanyagokat a Bosch két hatvani épülete között. Továbbá széles körben alkalmazzuk az Ipar 4.0 eszközeit a miskolci gyárainkban is. A Bosch Rexroth pedig élen jár az ipari digitalizációban.
Az Ipar 4.0 már megjelent egész Magyarországon?
Igen, de Magyarországon még nagyon az elején járunk a folyamatnak. A Bosch ebben úttörő szerepet vállalt, és törekszünk arra, hogy megmutassuk mindenkinek, milyen előnyei vannak az Ipar 4.0-nak.
A koronavírus-járvány felgyorsította az Ipar 4.0-ás fejlesztéseket. A gyártóvállalatok is megtapasztalták, hogy csak akkor tudnak gyorsan reagálni a változásokra, ha a gyártási folyamataikat kellően rugalmasan tudják formálni. Felismerték, hogy a hagyományos automatizálási megoldások már nem adnak elegendő választ a változó világ kihívásaira. A vállalatoknak törekedniük kell rugalmasságuk, hatékonyságuk és fenntarthatóságuk növelésére ahhoz, hogy versenyképesek maradjanak, ehhez pedig jól illeszkednek az Ipar 4.0 megoldásai.
Az Ipar 4.0 nem veszélyezteti az emberek munkáját?
A Bosch víziójában a gép és az ember együtt, egymást kiegészítve végzi a munkát. A munkaerőhiányt a digitalizáció és az Ipar 4.0 megoldásai azzal támogatják, hogy lehetővé teszik a gépek távoli elérését, a megelőző karbantartást vagy bevezetik a digitális iker-technológiát, melynek köszönhetően kisebb létszámú munkaerő is elég lehet egy-egy tervezési, karbantartási, gyártási feladat elvégzéséhez. Az új folyamatok üzemeltetése új munkaköröket teremt és új kompetenciákat kíván. Fontos, hogy a vállalatok erre felkészüljenek és képzési programokat indítva a kompetenciákat lépésről lépésre felépítsék.
Elmondható, hogy az innováció hazája lettünk és nem egy összeszerelő üzem?
Azt gondolom, hogy Magyarországon ipari forradalom zajlik, és mindenki a saját szemével győződhet meg arról, hogy a jövő gyárai már itt vannak Magyarországon.
A cégcsoport idei stratégiája, hogy erőteljesebben jelenjen meg a klímavédelem és a fosszilis energiáról való leválás. Ez mit jelent a gyakorlatban?
A Bosch a tervek szerint halad előre a klímavédelmi céljainak teljesítésében. 2020-ban a Bosch-csoport első nagy ipari vállalatként elérte a teljes klímasemlegességet. Ennek eredményeként a Bosch lett az első olyan globális ipari vállalat, amelynek saját telephelyei – köztük a magyarországiak – nem hagynak szénlábnyomot maguk után. A Bosch arra törekszik, hogy a beszállítóktól az ügyfelekig terjedő teljes értékláncában a 2018-as szinthez képest 2030-ra 15 százalékkal csökkentse a CO2-kibocsátást. Mindez összesen 67 millió tonna kibocsátáscsökkentést jelent majd. De fejlesztéseinkkel is olyan területekre fókuszálunk – elektromobilitás, hidrogén, illetve mesterséges intelligencia alapú fejlesztések, Ipar 4.0 –, amelyek többek között a klímavédelmi célok eléréséhez is hozzájárulnak.
Az EU azt szeretné, hogy 2035-re karbonsemlegessé váljanak az autók. Még jobban fellendülhet a fejlesztés és a gyártás?
A karbonsemlegesség elérése óriási kihívás elé állítja az európai autóipart, ami felgyorsítja a technológiai átállást.
Az autóiparban nagyon közeli a 2035-ös határidő. Lehetséges a karbonsemlegesség elérése?
Az autóiparban 2035-ről beszélni olyan, mintha a hétköznapi életben a holnapi programunkról lenne szó. Globálisan 1,2 milliárd autó közlekedik az utakon, tehát, ha csak abból indulunk ki, hogy a 2017-es csúcsévben 100 millió új autó volt az ipar kibocsátása, akkor
ahhoz, hogy az összes forgalomban lévő autót lecseréljük, 12 évre lenne szükségünk.
Ha ma elindítanánk az órát, és az autóipar holnaptól csak és kizárólag elektromos autókat gyártana, továbbá mi, mint végfelhasználók, csakis elektromos autót vásárolnánk, akkor a világ járműflottájának lecseréléséhez minimum 12, de reálisan 30 évre van szükségünk. Ez nem azt jelenti, hogy 2035-től nem lehet nagy darabszámban gyártani elektromos járműveket, hanem azt, hogy továbbra is a forgalomban marad jó néhány százmillió belső égésű motorral felszerelt jármű, ezért nem lehet a belső égésű motorfejlesztést, a hozzá kapcsolódó hajtásláncoptimalizálást, károsanyagcsökkentést és optimalizálást egyszerűen befejezni és eldobni. A karbonsemlegesség eléréhez erre készülnünk kell.