Aljas módon szállt bele a magyar elnökségbe a svéd EU-ügyi miniszter
Jessica Rosencrantz számára csak Ukrajna létezik.
A Volvo svéd autógyártó érkezését Szlovákiába négy nappal azután jelentették be, hogy a szlovák kormányban jóváhagyták a Svéd Királysággal kötött stratégiai katonai beszerzést: Szlovákia 1,7 milliárdért CV90-es páncélozott lánctalpas szállítójárműveket vásárol a BAE Systems Hägglunds-tól. Az érintett miniszterek nyilvánosan tagadják, hogy összefüggene a svéd autógyár érkezése és a svéd szállító járművek megvásárlása – olvashattuk egy szlovák hírportálon.
Ha a bejelentett tervek megvalósulnak, Szlovákia Svédország „második Dél-Koreájává” válhat – egy olyan országgá, amelynek vállalatai jelentős számban fognak itt embereket foglalkoztatni és alvállalkozói láncokat kiépíteni – írta a DenníkN. Ez a beszerzés a védelmi minisztérium ígéretei szerint több százmillió euró értékű ipari együttműködést is magában foglal a szlovák fegyvergyártó cégekkel.
A portál szerint ezen kívül további beruházások is következhetnek: a svéd Scania például bejelentette, hogy újabb szervizközpont megnyitását fontolgatja Szlovákiában, mivel a CV90-es szállítójárművek az ő motorjait használják.
A páncélozott lánctalpasok beszerzését a Volvo érkezése kissé háttérbe szorította, pedig ez a jelenlegi választási időszak legnagyobb közbeszerzése.
A közbeszerzésen a svédek egy régebbi (1980-as évek) koncepcióra épülő, kipróbált CV-90-es modellt ajánlották. A spanyolok az ASCOD járművet kínálták, amelyet a General Dynamics amerikai konszern európai leányvállalata gyárt. Magyarország a német Lynx-szel jelentkezett be, amelyeket a Rheinmetall csoporton belül Zalaegerszegen gyártották volna.
Míg a Volvo Kassa közelében tervezi megépíteni autógyárát, a svéd fegyvergyártó a Vágmentét, a fejlettebb Nyugat-Szlovákiát vette célba. Ezekbe a régiókba tervezik a szlovák vállalatokkal való ipari együttműködésük nagy részét összpontosítani.
A Jaroslav Naď (olv. Nagy) vezette védelmi minisztérium eredetileg azt követelte, hogy az együttműködés mértéke érje el legalább a szerződés volumenének 40 százalékát. A pénzügyminisztérium mellett dolgozó Értéket a Pénzért munkacsoport (ÚHP), amelynek feladata a beruházások vizsgálata, úgy véli ez a cél nem teljesült: a nyertes svédek kevesebb mint 30 százalékos alvállalkozói szerződést ajánlottak szlovák cégeknek.
Mivel a svéd páncélozott járművek ára 1,688 milliárd eurót tesz ki (a hosszú távú szerviz és karbantartás költségei nélkül), a szlovák vállalatok számára a szerződések értéke így mintegy félmilliárd euróra tehető.
Naď miniszter elutasítja ezeket a számokat, és ragaszkodik ahhoz, hogy a szerződéses volumen 40 százalékának teljesítése a cél, ami alig 700 millió eurót jelentene a szlovák vállalatok számára. „A valóság akkor lesz világos, amikor a szerződéseket aláírják” – mondta Naď.
Ugyanakkor a miniszter hangsúlyozza: ez a beszerzés összehasonlíthatatlan azzal, amit a Fico kormány katonai beszerzései hoztak – legyen szó amerikai F-16-os vadászrepülőgépekről vagy Black Hawk helikopterekről. A szlovák vállalatok semmilyen módon nem vettek részt e gépek gyártásában. Hasonló szintű ipari együttműködést ígért a másik rivális ajánlattevő, a német Rheinmetall fegyvergyártó is (amely nevében Magyarország nyújtotta be a pályázatát). Vezetői felajánlották, hogy új üzemet építenek a Kassa melletti Szepsiben. A teljesen új fejlesztésű Lynx járművüket a bíráló bizottság fura mód műszakilag gyengébbnek és drágábbnak értékelte a svéd CV90-nél.
A kormányzati dokumentumok hallgatnak a projekt foglalkoztatási hatásairól. Naď miniszter azt ígéri, hogy a svéd szállító projekt 200-300 munkahelyet teremthet. A minisztérium szerint azonban fontos, hogy számos szlovákiai vállalatnak hosszú távú megrendeléseket biztosítanak. A szállítójárművek fizikai gyártása várhatóan 2025 után kezdődik meg. Addig is a minisztérium a prototípus legyártását és tesztelését tervezi.
A Heger-kormány tagjai szerint a Volvo érkezése azért rendkívüli, mert a Volkswagennel, a PSA-val, a Kiával és a Jaguar Land Roverrel ellentétben ez az autógyár Kelet-Szlovákiában, Kassa és a magyar határ közötti Kassamindszent (Valaliky) község ipari parkjában telepedik le.
"Ahogy a Jaguar Land Rover megváltoztatta Nyitrát, ahol a munkanélküliség 14 százalékról 4 százalékra csökkent, úgy a Volvo is megváltoztatja majd az ország keleti részét. Valaliky pedig az ország egyik leggazdagabb települése lesz" – mondta bizakodva Richard Sulík gazdasági miniszter, aki a Volvo érkezésének fő szorgalmazója volt.
Bár a Volvo 2010 óta a kínai Geely Holding tulajdonában van, még mindig svéd autógyártónak tekinthető, amely számára az európai piac kulcsfontosságú.
„Fő értékesítési piacunk Európa, ahol rendkívül nagy a kereslet, különösen az elektromos autók iránt” – mondta Jim Rowan, a Volvo vezérigazgatója a Financial Times szerint.
A Volvo központja a svédországi Göteborgban található, ahol a szlovák kormány küldöttségei többször is tárgyaltak. „Számos videohívást, találkozót tartottunk. Heger miniszterelnökkel is voltunk Göteborgban" – tette hozzá Sulík.
A kormány ígérete szerint a Volvo 2025 és 2027 között mintegy 3300 embert fog közvetlenül foglalkoztatni. Az alvállalkozó cégek további több ezer új munkahelyet teremthetnek. A tervek szerint évente 250 ezer autót gyártanának. A Volvo beruházása sem lesz ingyenes: Sulík szerint a kormány 267 millió euró értékű beruházási ösztönzéssel támogatja az autógyártó érkezését.
Az érintett miniszterek nyilvánosan tagadják, hogy összefüggene a svéd autógyár érkezése és a svéd szállítójárművek megvásárlása.
Sulík szerint a Volvónak semmi köze ahhoz, hogy a Heger kormány jóváhagyta a Svéd Királysággal kötött 1,7 milliárd eurós katonai szerződést. „Ez teljes mértékben csak spekuláció. A gazdasági minisztérium elutasít efféle összekapcsolást és hamis információk terjesztését” – reagált Sulík sajtóosztálya. Annyi bizonyos, hogy a két projekt formailag elkülönült egymástól. Sulík szerint már tavaly júniusban elkezdték csábítani az autógyárat, rögtön, amikor a médiában olvasta, hogy a Volvo új gyárat tervez a régióban.
A védelmi minisztérium nem sokkal a 2020-as választások után kezdte el előkészíteni a páncélozott szállítójárművekre vonatkozó pályázatot, amelyet hivatalosan tavaly ősszel hirdetett meg, az ajánlatok benyújtásának határideje pedig idén januárban járt le.
Az azonban már nagyon korán kiderült, hogy a svédek a fő favoritok – írta a Denník N nem sokkal a határidő lejárta után. A katonák ugyanis egyértelművé tették, hogy a CV90-es szállítójármű a legmegfelelőbb az igényeiknek, amit Daniel Zmeko vezérkari főnök is megerősített. Tegyük hozzá, a Denník N az ezzel kapcsolatos vélekedését már jóval előbb megírta.
Mindezek mellett, viszont a Denník N idézi az egyik szlovák kormányhoz közel álló forrását, aki elmondta: egy ponton a két projekt részben találkozott. Szerinte
Hogy ez akár csak részben is szerepet játszott-e, nem tudni. Sulík miniszter és Heger miniszterelnök is számos okot felsorolt, amiért a Volvo szerintük Szlovákiát választotta, igaz, a svéd kormánytól való lánctalpas vásárlás nem szerepelt ezek között – zárja sorait a portál.