Az online piacok megjelenését nagyon optimista hozzáállás övezte, tisztességükben és versenyképességükben bízva. A fizikai üzletekkel ellentétben a fogyasztók egyetlen kattintással több tucat, de akár több száz webhely közül választhatnak. Ez komoly versenyt kellene ösztönözzön, a lehető legalacsonyabb árakat kínálva, mely hatékonyabbá tenné a piacokat, és a fogyasztók javát szolgálná.
Mára már kiderült, hogy nem minden ígéret vált valóra ezzel kapcsolatban. Az online piacokat néhány kiskereskedő uralja.
Bizonyos esetekben jellemző csak, hogy az online üzletek árai alacsonyabbak, mint a fizikai boltoké. Továbbá az online kiskereskedők között is nagymértékű eltéréseket lehet megfigyelni ugyanazon termékek árait illetően. Az olyan webhelyeken, mint az Amazon, az árak egy nap folyamán akár többször is ingadozhatnak, és néha jelentősen magasabbak, mint a javasolt kiskereskedelmi ár. Nyilvánvaló, hogy az online piacok nem annyira versenyzőek, mint azt egyesek kezdetben gondolták.
Az árképzési algoritmusok használata egyre elterjedtebb az online piacon működő kiskereskedők között.
Ez tulajdonképpen annyit tesz, hogy az ember helyett egy számítógépes program határozza meg az árakat, mely felügyeli a piaci viszonyokat, beleértve a rivális kiskereskedők viselkedését is, és autonóm módon, közel valós időben módosítja az árakat.
A rugalmasabb árazási magatartás, valamint a nagy árkülönbségek az azonos termékek körében, ellentétes az online piacokon folyó versennyel kapcsolatos kezdeti várakozásokkal.
A cikk a nagy online kiskereskedők árképzési stratégiáit és az árképzési algoritmusok lehetséges hatásait vizsgálja. Leírja, hogy az árazási algoritmusok számos módon vezethetnek magasabb árakhoz, még akkor is, ha ezeknek az algoritmusoknak néhány jellemzője első pillantásra úgy tűnik, hogy fokozza a versenyt. Számos árképzési algoritmus kulcsfontosságú jellemzője, hogy automatikusan reagálnak a riválisok áraira.
Az algoritmusok versenyre gyakorolt hatásai egyre fontosabbak, mivel az online értékesítés világszerte meghaladta a 4 billió dollárt, és továbbra is gyorsan növekszik. Az online piacokon kívül ma már árazási algoritmusokat használnak a benzinkutak, a légitársaságok, illetve a szállodák is.
Mi az árazási algoritmus?
Az árazási algoritmus egy számítógépes program, amely önállóan állítja be az árakat, a keresletre, a költségekre vagy a riválisok áraira vonatkozó aktuális és múltbeli adatok alapján. Kezdetben csak néhány iparágban alkalmaztak algoritmusokat, például a repülőjegyek árképzésében. Az online piacok térnyerésével óriási változás következett be az algoritmusok használatát elfogadó piacok számát tekintve, illetve jelentős beruházások történtek az árazási algoritmusok több dimenzió mentén történő fejlesztésére.
Az árazási algoritmusok hatásairól többféle hipotézis létezik. A közgazdászok nagyrészt egyetértenek abban, hogy az árakat a keresleti feltételek és/vagy költségek alapján módosító algoritmusok képesek növelni a hatékonyságot.
Ugyanakkor egyre nagyobb aggodalomra ad okot, hogy az árazási algoritmusok egyéb vonatkozásai csökkenthetik a versenyt és növelhetik az árakat.