Látványos ábra: fontos mutatóban vezet a régióban Magyarország
A legfrissebb adatok szerint is „jó úton” haladunk.
Miközben lényegében egész Európában elszálltak az üzemanyagköltségek, addig Magyarországon reálértéken egyre kevesebbet fizetünk a benzinkutakon.
Sebestyén Géza, az MCC Gazdaságpolitikai Műhely vezetőjének írása a Makronómon.
A magyar kormány 2021 november 11-én döntött a benzinárstopról, melynek célja az emelkedő infláció kordában tartása volt. A rendelkezés következtében a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti fogyasztói ára nem emelkedhet 480 forint fölé. Május 27-étől a kedvezményes benzinárat csak a magyar rendszámmal rendelkező járművek vezetői vehetik igénybe.
Bár az intézkedést más európai országokban is követőkre talált (Szlovénia március közepén maximalizálta az árakat, ám május elején kivezették a korlátozást, míg Horvátország a napokban limitálta az üzemanyagárakat két hétre), a legtöbb állam kormánya nem védte meg a lakosait a brutális áremelkedéstől. Ausztriában, Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban már a két eurót is átlépte az üzemanyagok literenkénti ára, Norvégiában pedig már közel ezer forintot kell fizetniük az autósoknak minden megvásárolt literért.
A rögzített magyar árak és az euró forinthoz képesti erősödése együtt viszont azt jelenti, hogy a hazai autósok utazási költségeinek reálértéke az elmúlt hónapokban egyenesen csökkent. Ez a folyamat éles kontrasztban van azzal, amit Európa legtöbb tagállamában tapasztalhattak a lakosok. Ahogyan az 1. ábra is mutatja, az elmúlt bő hét hónapban 22 százalékot emelkedett a 95-ös benzin ára egy átlagos Eurozóna országban. Ezzel szemben Magyarországon az euró erősödése miatt most 8 százalékkal kevesebbe kerül egy liter 95-ös benzin, mint a benzinárstop bevezetésekor.
Még ennél is drámaibb a különbség a magyar és az eurozónás helyzet között, ha a dízel áralakulását nézzük (2. ábra). A hazai 8 százalékos árcsökkenéssel szemben a legfejlettebb európai országok lakosai most átlagosan 35 százalékkal fizetnek többet a benzinkutaknál, mint 2021 november 15-én. Azaz azt látjuk, hogy míg az eurozónában az üzemanyagok árának alakulása erőteljesen fűti az inflációs folyamatokat, addig Magyarországon a kormány rendelkezése lényegében deflációs hatású.
A fenti folyamatok eredőjeként a magyar üzemanyagok árelőnye jelentős mértékben növekedett az elmúlt bő hét hónapban. Ahogyan a 3. ábra mutatja, a benzinárstop bevezetésekor a hazai gázolaj 15, míg a 95-ös benzin 24 százalékkal volt olcsóbb, mint az átlagos eurozónában mért árszínvonal. A piaci folyamatok eredőjeként ez a különbség jelentősen növekedett a vizsgált időszak alatt. Június 20-án a magyar autóvezetők átlagosan 42 százalékkal fizettek kevesebbet az üzemanyagért, mint egy tipikus eurozóna-lakos.
A fentieket összefoglalva elmondhatjuk, hogy a benzinárstop jelentős megtakarítást jelent a magyar családoknak. Mindezt egy olyan időben, amikor a gazdaság és a családok védelme különösen nagy jelentőséggel bír.
Borítókép: MTI/Mohai Balázs