Kiszámoltuk: nemhogy rögzített áron, hanem egyre olcsóbban tankolunk Magyarországon
2022. június 29. 11:03
Miközben lényegében egész Európában elszálltak az üzemanyagköltségek, addig Magyarországon reálértéken egyre kevesebbet fizetünk a benzinkutakon.
2022. június 29. 11:03
p
7
3
16
Mentés
Sebestyén Géza, az MCC Gazdaságpolitikai Műhely vezetőjének írása a Makronómon.
, az MCC Gazdaságpolitikai Műhely vezetőjének írása a Makronómon.
A magyar kormány 2021 november 11-én döntött a benzinárstopról, melynek célja az emelkedő infláció kordában tartása volt. A rendelkezés következtében a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti fogyasztói ára nem emelkedhet 480 forint fölé. Május 27-étől a kedvezményes benzinárat csak a magyar rendszámmal rendelkező járművek vezetői vehetik igénybe.
Bár az intézkedést más európai országokban is követőkre talált (Szlovénia március közepén maximalizálta az árakat, ám május elején kivezették a korlátozást, míg Horvátország a napokban limitálta az üzemanyagárakat két hétre), a legtöbb állam kormánya nem védte meg a lakosait a brutális áremelkedéstől. Ausztriában, Franciaországban, Olaszországban és Spanyolországban már a két eurót is átlépte az üzemanyagok literenkénti ára, Norvégiában pedig már közel ezer forintot kell fizetniük az autósoknak minden megvásárolt literért.
A rögzített magyar árak és az euró forinthoz képesti erősödése együtt viszont azt jelenti, hogy a hazai autósok utazási költségeinek reálértéke az elmúlt hónapokban egyenesen csökkent. Ez a folyamat éles kontrasztban van azzal, amit Európa legtöbb tagállamában tapasztalhattak a lakosok. Ahogyan az 1. ábra is mutatja, az elmúlt bő hét hónapban 22 százalékot emelkedett a 95-ös benzin ára egy átlagos Eurozóna országban. Ezzel szemben Magyarországon az euró erősödése miatt most 8 százalékkal kevesebbe kerül egy liter 95-ös benzin, mint a benzinárstop bevezetésekor.
Még ennél is drámaibb a különbség a magyar és az eurozónás helyzet között, ha a dízel áralakulását nézzük (2. ábra). A hazai 8 százalékos árcsökkenéssel szemben a legfejlettebb európai országok lakosai most átlagosan 35 százalékkal fizetnek többet a benzinkutaknál, mint 2021 november 15-én. Azaz azt látjuk, hogy míg az eurozónában az üzemanyagok árának alakulása erőteljesen fűti az inflációs folyamatokat, addig Magyarországon a kormány rendelkezése lényegében deflációs hatású.
A fenti folyamatok eredőjeként a magyar üzemanyagok árelőnye jelentős mértékben növekedett az elmúlt bő hét hónapban. Ahogyan a 3. ábra mutatja, a benzinárstop bevezetésekor a hazai gázolaj 15, míg a 95-ös benzin 24 százalékkal volt olcsóbb, mint az átlagos eurozónában mért árszínvonal. A piaci folyamatok eredőjeként ez a különbség jelentősen növekedett a vizsgált időszak alatt. Június 20-án a magyar autóvezetők átlagosan 42 százalékkal fizettek kevesebbet az üzemanyagért, mint egy tipikus eurozóna-lakos.
A fentieket összefoglalva elmondhatjuk, hogy a benzinárstop jelentős megtakarítást jelent a magyar családoknak. Mindezt egy olyan időben, amikor a gazdaság és a családok védelme különösen nagy jelentőséggel bír.
A várakozásoknál kissé kedvezőbben alakult, mindössze 7,9 százalékra, közel kétéves mélypontra mérséklődött az infláció novemberben. Mi várható a következő hónapokban? Mennyi lesz az infláció? Mennyivel nőhetnek az átlagbérek? Az MBH Bank és a Makronóm Intézet gyorselemzései következnek a legfrissebb, mai adatok kapcsán.
A telekommunikációs szektorban várható bővülés a gazdasági kapcsolatokban – mondta az elnök kabinetfőnöke a Mandiner Makronóm rovatának Novák Katalin köztársasági elnök Abdel Fattáh esz-Szíszí egyiptomi elnök találkozóját követően.
Csütörtöki sajtóhibánk tényleg nem volt szándékos, de azért ne tessék már tőlünk ennyire megrémülni, vitéz betyár urak. „Primitív és aljas lejáratás”, na persze. Kohán Mátyás írása.
A brüsszeli direktívák miatt muszáj emelni az üzemanyagok jövedéki adóján a jövő évtől, ám másfél hónappal az új év kezdete előtt sem tudni, pontosan mennyire fog ez a pénztárcának fájni.
Az olajkereskedelemre vonatkozó szankció egyik kiskapuját könyörtelenül kihasználva Bulgária orosz kőolajszármazékot szállít majdnem egy éve – többek között az EU-s országokba.
p
74
3
74
Hírlevél-feliratkozás
Ne maradjon le a Mandiner cikkeiről, iratkozzon fel hírlevelünkre! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és elküldjük Önnek a nap legfontosabb híreit.