Financial Times: Putyin rövidesen beváltja az ígéretét, már a hétvégén Oresnyik rakéták zúdulhatnak Ukrajnára
Hamarosan nehéz helyzetbe kerülhet Ukrajna a brit lapnak nyilatkozó tisztviselők szerint.
A 90 ezer tonnás orosz olajszállítmány több mint egy hónapig várakozott a tengeren, mivel Srí Lanka nem tudott fizetni a szállításért.
Srí Lanka a függetlensége óta a legsúlyosabb gazdasági válsággal küzd, az üzemanyag és más alapvető cikkek hiánya rendkívül megnehezíti a szigetország 22 millió lakosának életét.
Az ország akkor tett lépéseket az üzemanyag-ellátás megoldására, amikor az Európai Unió vezetői tárgyalásokat folytattak az Oroszországgal szemben bevezetendő újabb szankciókról, köztük egy olajembargóról. Az orosz olajra már most is érvényes az amerikai embargó.
Srí Lanka nemrégiben átvette az orosz olajszállítmányt, így újraindíthatja az ország egyetlen olajfinomítóját – közölte Kanchana Wijesekera energiaügyi miniszter.
Az orosz nyersolajszállítmány – amely hamarosan európai embargó alá is kerülhet – több mint egy hónapig várakozott a tengeren, mivel Srí Lanka nem tudta előteremteni a szállítás kifizetéséhez szükséges milliókat – jelentette ki az energiaügyi miniszter, majd hozzátette: Srí Lanka 72,6 millió dollárt fog fizetni a 90 000 tonnás orosz olajszállítmányért.
„Több országot, köztük Oroszországot is megkerestük, hogy támogassuk a nyersolaj és más kőolajtermékek importját.(...) A következő szállítmányt is ugyanattól a cégtől rendeljük meg. A következő két héten belül újabb szállítmányra lesz szükségünk ahhoz, hogy a finomítónk folyamatosan működhessen” – mondta Wijesekera.
Colombo (Sri Lanka fővárosa) jelenleg Moszkvával tárgyal a nyersolaj, szén, dízel és benzin közvetlen szállításáról, annak ellenére, hogy globális diplomáciai felháborodást váltott ki Oroszország ukrajnai inváziója és az Egyesült Államok szankciókat vezetett be az orosz bankok ellen.
„Hivatalos kérelmet intéztem az orosz nagykövethez az orosz olaj közvetlen szállítása érdekében” – mondta Wijesekera.
„A nyersolaj önmagában nem elégíti ki az igényeinket, szükségünk van más finomított [kőolaj]termékekre is” – szögezte le Srí Lanka energiaügyi minisztere.
Ahogyan a Makronóm is megírta, Srí Lanka gazdasági válsága miatt az autósok hosszú sorokban állnak a benzinkutak előtt, órákig, sőt néha napokig várakoznak a szűkös benzin- és gázkészletekre, de olyan is volt, amikor egyszerűen elfogyott a benzin.
A helyiek az importált élelmiszerek és gyógyszerek hiányával is küzdenek, valamint a rekordszintű inflációval és a mindennapos áramszünetekkel.
Az IMF nemrégiben közölte, hogy elkötelezett Srí Lanka megsegítése mellett, de minden segélyprogram feltétele, hogy az ország fenntarthatatlan adósságállományát kezelni lehessen.
Srí Lanka nem teljesítette 51 milliárd dolláros külföldi adósságát, és kedden nemzetközi tanácsadókat nevezett ki, hogy segítsenek a nemzetközi államkötvények és a hitelek átstrukturálásában. A kormány emellett rekordmagasra emelte az üzemanyagárakat, és ezzel gyakorlatilag megszüntette az üzemanyag-támogatásokat.
Az ország teljes inflációja a múlt hónapban megdöbbentő 33,8 százalék volt éves szinten, az élelmiszer-infláció pedig még ennél is magasabb, 45,1 százalék – fedte fel májusban a Srí Lanka-i népszámlálási hivatal.
A Johns Hopkins Egyetem közgazdásza, Steve Hanke – aki a világ problémás pontjainak árait követi nyomon – szerint Srí Lanka inflációja még a hivatalosan közöltnél is magasabb volt.
„A széleskörű adatok és a vásárlóerő-paritásos technika segítségével pontosan 122 százalékos inflációt mértem éves szinten” – mondta Hanke, utalva a márciusi inflációra, amely hivatalosan 21,5 százalék volt.
„Az infláció eltiporja Srí Lanka legszegényebbjeit” – húzta alá Hanke.
Borítókép: MTI szerkesztett