Kiderült, lesz-e még zsebbenyúlós az infláció a magyaroknak
A K&H elemzője még azt is elárulta: melyik időszak lesz a legizgalmasabb az infláció szempontjából 2025-ben.
Delhiben a közelmúltban kevesebb, mint két hét alatt a benzin és a gázolaj ára 7,20 rúpiával emelkedett literenként – Magyarországon szerencsére a benzinárstop miatt nem kell tartanunk hasonló áremelkedéstől.
Bár az üzemanyagárakat Indiában az olajforgalmazó vállalatok szabályozzák, gyakran megfigyelhető, hogy a választások idején az árak változatlanok maradnak, majd az eredmény kihirdetését követően megemelik azokat.
Tavaly március és április között 18 napon keresztül maradt változatlan a benzin és a gázolaj ára, mivel négy államban is választásokat tartottak – azonban a május 2-i eredményhirdetés óta az árak folyamatosan emelkedtek, sőt, rekordszintet értek el.
Idén öt államban tartottak választásokat, így az üzemanyagárak is be voltak fagyasztva, pedig ebben az időszakban a nyersolaj ára 30 dollárral emelkedett hordónként.
Bár az indiai és a magyar módszer hasonló, a cél mégis eltérő: Magyarországon a benzinárstopot azért vezették be, hogy az elszálló benzinárak ne a magyar családok pénztárcáját terheljék – írta korábban a Makronóm.
A két ország közötti különbséget az is alátámasztja, hogy itthon nem közvetlenül a választások után szüntették meg az intézkedést, hiszen
a kormány döntése szerint 2022. május 15-ig fenntartja a benzinárstopot, ráadásul az nálunk fenntartható is, hiszen a MOL olcsó orosz olajhoz fér hozzá.
„A kormányzat közlése szerint a magyar családok az egyik legalacsonyabb árat fizetik Európában az áram és a gáz mellett az üzemanyagért is. Az intézkedés a gazdaságra is jó hatással van, az üzemanyagárstop fél százalékkal hozzájárul az infláció csökkentéséhez” – ismertette az árstop pozitív hatásait a Pénzcentrum, azóta pedig már sokkal jelentősebb mértékben vág vissza az inflációból az árstop. Emlékezzünk: mára egyedül a magyar infláció egyszámjegyű a nagy régiós gazdaságok közül.
Amennyire nagy segítséget jelentett az embereknek a benzinárstop, annyira hozhatta nehéz helyzetbe a benzinkutakat, miután 480 forintban maximálta a kormány a benzin literenkénti árát.
Ez nem érdeke a kormánynak sem, amely éppen ezért tárgyalást kezdeményezett a Vállalkozók Országos Szövetségével és leszögezte, hogy továbbra is elkötelezett a benzinárstop fenntartása mellett, hiszen ez a magyar emberek érdekét szolgálja, viszont nyitott a konstruktív javaslatokra is.
„A kormány kitart a benzinárstop mellett, de kész az egyeztetésre a kis kutak képviselőivel” – szögezte le György László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkára Facebook bejegyzésében, majd az ITM számos megnyugtató választ dolgozott ki a legkisebb vállalkozások megsegítésére.