Mi volt az oka, hogy ennyire gyors és intenzív haderőfejlesztésbe kezdett Magyarország?
Két dolog vezérelt bennünket. 2010-ben egy teljesen legatyásodott, lefegyverzett, technikai eszközeitől megfosztott, gyakorlatilag hadra foghatatlan Magyar Honvédséget örökölt a baloldaltól a kormány. Ekkor azonban még esély sem volt az azonnali haderőfejlesztésre.
Nem tudtuk elindítani a programot, hiszen ahogyan a hadsereget, úgy az országot is gazdasági csődbe vitte a Gyurcsány-Bajnai kormány.
Első lépésben a gazdaságot kellett talpra állítani, így csak 2016-ra jutottunk el a gyakorlati megvalósítás kezdetéhez. Ekkor látta úgy a kormány, hogy az ország gazdasági helyzete elérte azt a pontot, amikor már lehet a haderőfejlesztésbe invesztálni. A másik ok a biztonságpolitikai helyzet drasztikus és gyors változása volt. Annak idején a prognózisok 2030 környékére vártak olyan eseményeket, amelyek a régió destabilizálódásához vezethetnek. Ebből a szempontból a haderőfejlesztés elindítása nem opció, hanem kötelesség volt.
Sokan kiabálták annak idején, hogy agresszív fegyverkezésbe kezdtünk, a geopolitikai helyzet azonban jól mutatja, mekkora szükség van a védelmi fejlesztésekre.
Hogy érthető legyen: mi nem azért fejlesztjük a haderőt, hogy háborúzni tudjunk, hanem éppen azért, hogy kimaradjunk a háborúból. Egy erős hadsereggel rendelkező országot senkinek nem érdeke belerángatni egy konfliktusba.
A kilencvenes és a kétezres években többször felmerült a haderőfejlesztés ötlete, ezek a tervek azonban minden esetben inkább leépítéseket jelentettek. A Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program indulásakor felmerült az aggály, hogy esetleg nem sikerül folyamatában végigvinni?
Éppen fordítva. 2016-ban még egy teljesen más volumenű haderőfejlesztésben gondolkoztunk. Az egy szűkített program volt, ami az akkori reális tényezőkre épült. Aztán az ország gazdasági teljesítőképességének ugrásszerű növekedésével párhuzamosan változott a program volumene is. Egyre szélesebb körű tervezést tett lehetővé a rendelkezésre álló biztos és folyamatosan bővülő anyagi háttér, ezzel egy időben pedig – ahogyan a piaci szereplők látták, mennyire komolyan vesszük a szerződéseket – egyre jobb ajánlatokat kaptunk a nemzetközi piacról.
Az ország nemzetközi gazdasági megítélése erősen pozitív irányba tolódott, ezzel pedig a bizalmi tőkénk is megszilárdult.
A nemzetközi piac szereplői sorra olyan hosszú távú finanszírozási lehetőségeket kezdtek kínálni, amelyek gyakorlatilag értelmetlenné tették már a program végpontjának eredetileg meghatározott, 2026-os céldátumot is. A haderőfejlesztés permanens és komplex folyamat, mi is ebben gondolkodunk, így jelenleg már a 2030-2032 körüli időszakra tervezünk.