Hont András az ATV-ben: Ne tagadjuk már el, hogy a 2022-t megelőző tíz évben mérhető reálbér-növekedés volt (VIDEÓ)
Megzavart egy-két fejtegetést a statisztika az ATV péntek esti műsorában.
Sikeresen forgatta át az inflációs időszakot és a válságot extraprofitba a Mercedes. A vártnál jobb üzleti eredményeket ért el 2021-ben a Mercedes-Benz csoport a német járműgyártó társaság előzetes adatai szerint.
A társaság az első számú üzletágában, a luxusautók és kishaszongépjárművek gyártásában (Mercedes-Benz Cars & Vans) 14 milliárd euró (5100 milliárd forint) üzemi eredményt (EBIT) ért el. Ez az egy évvel korábbi 6,8 milliárd euró bő kétszerese, emelte ki a Handelsblatt című német üzleti lap.
Az árbevétel-arányos nyereségmutató minden korábbinál nagyobb, 12,7 százalék volt, szemben a vállalat előrejelzésében szereplő 10-12 százalékkal.
A negyedik negyedévben a félvezetők folyamatos ellátási nehézségei ellenére 15 százalék volt az árbevétel-arányos nyereségmutató. Ez a társaság közleménye szerint az árképzésnek, a jó termékösszetételnek és a használt autók kedvező teljesítményének tulajdonítható.
Továbbra is teljes sebességgel hajtjuk végre stratégiánkat, a világ legértékesebb luxusautó-márkájaként a teljesen elektromos, szoftvervezérelt jövő felé tartunk, idézte a cég közleménye Ola Källenius igazgatótanácsi elnököt.
A svéd szakember 2019 nyarán, hivatali idejének kezdetén még sokkolta a befektetőket egy sor profitfigyelmeztetéssel, újabban viszont rendszeresen felülmúlja az előrejelzéseit, kommentálta az adatokat a Handelsblatt.
Kifejtették: az adatok azt jelzik, hogy a Mercedes-Benz csoport számára a dízelbotránynak nagyrészt vége, a koronavírus-járvány operatív szempontból már nem jelent problémát, a félvezetőhiány pedig ugyan az eladások csökkenésével jár, de emeli az értékesítési árakat, vagyis
Jól teljesített 2021-ben a másik fő üzletág, a mobilitási szolgáltatásokkal, köztük a BMW-vel közösen üzemeltetett Share Now autómegosztóval és finanszírozási szolgáltatásokkal foglalkozó Mercedes-Benz Mobility is, amely 3,4 milliárd euró üzleti eredményt ért el. Ez ugyancsak bő kétszeres növekedés az előző évi 1,6 milliárdhoz képest, mutatott rá a Handelsblatt.
A Kecskeméten autógyárat működtető társaság tavaly leválasztotta és a frankfurti tőzsdére vitte teherautógyártó üzletágát (Daimler Truck), február elején pedig bejelentette, hogy Daimler helyett Mercedes-Benz csoport néven működik tovább.
Közleményük szerint a 2021-es eredmények részleteit február 24-én ismertetik, üzleti jelentésüket pedig március 11-én mutatják be.
Az autóipar a The Wall Street Journal szerint igazán jó évet zárt – ami nem mondható el a beszállítókról. Idézhetnénk a KPMG friss felmérését is, amely szerint az autóipari vezetők többsége igazán szép, növekedés jellemezte éveket lát maga előtt még a globális csiphiány közepette is. A megkérdezett üzleti vezetők 53 százaléka magabiztosan állította, hogy az ágazat profitábilis jövő előtt áll, és csak 38 százaléka mondta azt, hogy aggódik, derült ki a Makronóm elemzéséből.
E cikkünk egyébként arra mutatott rá: egyre több jel mutat arra, hogy az extraprofit húzza az elszabaduló inflációt és a legnagyobb piaci szereplők a válságban kimondottan előnyös helyzetbe kerültek, amivel nagyon is igyekeztek élni.
A Nissan novemberben megtriplázta profit-előrejelzését, és bár a vártnál kevesebb autót értékesít idén, mint fogalmaznak, az eladások „minősége” – azaz ára – minden piacon javul, ami az egyes eladott kocsikra jutó nagyobb nyereséget eredményez. A Toyota szintén javította profitvárakozását novemberben, számoltunk be korábbi cikkünkben.
A globális autóipar maga is oligopólium, hiszen csupán tizennégy nagy társaság áll az összes fő márka mögött. A Daimler pénzügyi vezetője bevallotta a lapnak, hogy a cég tudatosan fog kevesebbet termelni a keresletnél,
Az Autonews portál pedig arról ír, hogy a gépkocsi-kereskedők a csiphiány okozta helyzetben még extra mértékben is tudják növelni az árakat, persze arra hivatkozva, hogy valamiből nekik is meg kell élniük. Amerikában a használt autók ára egyébként 45 százalékkal nőtt egy év alatt, a kereskedők rekordnyereséget könyvelhetnek el a lapok szerint.
(MTI, Makronóm, címlap: MTI/EPA/Soren Andersson)