Az az igazság, hogy az eurónak két születésnapja is van. Az eurót 1999. január 1-jén vezették be, mint elszámolási pénzt. Az euró-érmék és az euró-bankjegyek pedig 2002. január 1-jén kerültek forgalomba, aminek nemrég ünnepelhették a huszadik évfordulóját. Az euró bevezetését és használatát, a monetáris integráció kialakulását általában az mainstream véleményformálók sikerként könyvelik el, mind Európában, mind a tagállamokban, pedig megítélése 20 évvel bevezetése után még mindig ellentmondásos. Még az első, huszadik születésnap alkalmából jelentett meg a freiburgi Európa-politikáért Központ (Centrum für Europäische Politik) egy tanulmányt, amit a második születésnap alkalmából újra közzétett. Ebből szemezgettünk.
Az euró bevezetésének 20. évfordulóján mégsem volt nagyarányú az ünneplés. Ennek oka az euro-válság, amely a mai napig mindenkit megdöbbent. Az euró-válság 2009 végén Görögországból indult, majd számos más euró-államot is érintett. A válság csúcspontján, 2012 közepén az euro-zóna 17 országából öt szorult támogatásra.
Az e célra létrehozott alapokból, valamint a kétoldalú hitelekből Görögország 262 milliárd, Írország 45 milliárd, Spanyolország 41 milliárd, Portugália 50 milliárd és Ciprus 6,3 milliárd eurót kapott.
A helyzet mégsem nyugodott addig, amíg az Európai Központi Bank elnöke, Mario Draghi 2012 júliusában meg nem ígérte, hogy az EKB mindent megtesz, hogy megmaradjon a valutaunió.
Ez pedig az euró bevezetését megelőző időszakban gyakori eszköz volt a tagállamokban.
Ehelyett elindult a periférikus országok nemzetközi versenyképességének csökkenése, lassabb a gazdasági növekedés, a munkanélküliség növekedett, és az adóbevételek csökkentek. Különösen Görögország és Olaszország szenved attól, hogy többé nem tudja leértékelni a pénznemét.
Az euró tehát ellentmondásosabb, mint valaha, mégsem készült eddig megbízható empirikus kutatás, amely megállapította volna, mely országoknak vált előnyére és melyek hátrányára az euró bevezetése.
A freiburgi Európa-politikáért Központ érdekes tanulmányában pont ezt vizsgálta nyolc ország esetében. Olyan országokban, amelyek már a kezdetektől átvették a monetáris rendszert, és az azóta eltelt fejlődésben nem történt olyan esemény, ami befolyásolta volna annak a modellnek a kialakítását, amellyel meg tudják becsülni, miként fejlődött volna a vizsgált országok gazdasága, ha maradtak volna a régi valutájuknál. Belgium, Franciaország, Németország, Olaszország, Hollandia, Portugália és Spanyolország közül a központ szerint csupán Németország és Hollandia tudott profitálni az euró bevezetéséből, a többiek vesztettek, és nem is keveset.
A legnagyobb győztes Németország, amely a 2004-et és 2005-öt kivéve minden évben az euró bevezetésének haszonélvezője volt, és ez a pozitív hatás az euró-válság óta megsokszorozódott. A központ szerint 1999-től 2017-ig az euró bevezetése Németországnak összességében 1 900 milliárd eurót hozott, azaz egy lakosra 23 116 eurót.
Görögország egy specifikus eset. Az euróövezethez való csatlakozás, 2001 és 2010 között a jólét hatalmas növekedéséhez vezetett. Viszont mindez 2011-ben megváltozott, miután a korábbi években megjelent buborék 2009-ben kipukkadt. Azóta az euró a jólét csökkenéséhez vezetett. Az euró bevezetése utáni első években tapasztalt jólét növekedése miatt a teljes egyenleg mégis csak pozitív lett, 2017 végén lakosonként 2 milliárd euró, azaz 190 euró volt.
Ahhoz, hogy ez középtávon így is maradjon, a görög kormánynak sürgősen reformokat kell végrehajtania az egy főre jutó GDP növelése érdekében. Ide tartoznak a versenyképesség növelésére és a befektetési környezet javítására irányuló intézkedések. Spanyolország példája azt mutatja, hogy a strukturális reformok megfordíthatják az egyre nagyobb jólétvesztés negatív tendenciáját.
Franciaország az euró-övezethez való csatlakozás óta minden évben veszteséget könyvelhetett el. A veszteség 3 600 milliárd euróra halmozódott, ami lakosonként 55 996 eurót jelent. Ez a fejlődés is azt bizonyítja, hogy Franciaországnak nincs meg a módja az euro-övezeten belüli versenyképesség erősítésére, ugyanis a korábbi évtizedekben Franciaország rendszeresen leértékelte pénznemét.
Az euró bevezetése óta ez már nem lehetséges. Franciaországnak szigorú reformokat kellene bevezetnie, csak hát ott vannak például a sárgamellényesek. Az egyenlőtlen fejlődés kétségessé teszi a Franko-Germánia projektet kivitelezhetőségét is.
A vizsgált országok közül Olaszország bukta a legnagyobbat. Az euró bevezetése óta a veszteségek 4300 milliárd euróra nőttek, ami fejenként 73 605 euró. Ez tulajdonképp az olasz gazdaság stagnálását jelenti, azaz nem találta meg a módját, hogy az euro-övezeten belül versenyképes legyen. Az euró bevezetése előtti évtizedekben Olaszország is rendszeresen leértékelte devizáját, most viszont strukturális reformokra volna szükség, belső leértékelésre, azaz a bérek, a szociális kiadások csökkentésére.
Hova vezetett mindez? Az olasz családok 92 százaléka a válság óta azt érzékeli, hogy csökkentek a bevételei. 2006-ban az olaszok egy főre eső GDP mutatója majdnem 11 százalékkal magasabb volt, mint az európai 28-ak átlaga. 2017-re az egy főre eső olasz GDP az európai átlag 95 százalékán tanyázik.
Az európai gazdaság a válság óta lassan feleszmél, és a 2008-as állapothoz képest 2017-re már 5,3 százalékos növekedést tudott kimutatni. A görögök még mindig a 2008-as szint 77 százalékán, olaszok is csak 94 százalékán teljesítenek (2017-ben). De a mediterrán országok, köztük Franciaország is csupán a válság előtti szintre tudták visszatornászni a gazdasági teljesítményüket. Mindemellett ezen országok adósságállományának növekedéséről ne is beszéljünk.
Most a balliberális narratíva a békés európai együttléttel érvel, a demokrácia a humanizmus eszmeiségével. Ezzel minden jóérzésű ember egyetért, de gazdasági oldalon is áldozni kellene a nemes célért, mert egy föderális állam fenntartása a GDP tizenöt–húsz százalékos központosítását igényli, míg a nettó befizető tagállamok a jelenlegi egy százalékot is sokallják.
Szükségszerű volna, hogy kezelni lehessen a feszültségeket, amit a versenyképesség, vagy a regionális egyenlőtlenségek területén keletkezik. Az egységes, vagy föderális állam összetartását csupán ideológiára, eszmére nem lehet alapozni, mert olyan egyensúlytalanság alakulhat ki, ami a közösség robbanásszerű felbomlásához vezethet.
Amit a jelenlegi balliberális véleménydiktatúra képvisel az nem más, mint a nagytőke érdekében kialakított európai birodalom, ami Európa valódi barátai számára, ahogy az európai polgárok számára elfogadhatatlan. Európa polgárai a tisztes megélhetést, az igazságos elosztást, és Európa összes régiójának felemelkedését várják.