Nincs közös kincstár, és Európa fenntartásának költségei magasak. Emellett attól is tartanak, hogy a súlyos problémák miatt Németország kevésbé lesz együttműködő a közösség más országaival.
Európa vezető gazdasága nagy strukturális probléma előtt áll. Az energiaválság arra kényszeríti Németországot, hogy újraértékelje a hosszú távú ipari modelljét. Azt a modellt, amely az olcsó energia importjára, a globalizáció előnyeinek kihasználására, értéknövelésre és termékek exportálására épít.
Még a nagy nemzetközi bankok sem optimisták. A Morgan Stanley várakozásai szerint az euró árfolyama ebben a negyedévben 0,97 dollárra esik, amire a 2000-es évek eleje óta nem volt példa. A Nomura International japán pénzintézet szeptember végére 0,975 dollárt jósol, ami akár 0,95 dollárra vagy még lejjebb is eshet.
Az elemzők sem látják a javulás lehetőségét. Az eurózóna sokkal nagyobb recesszióval néz szembe, mint a tengerentúlon, ami korlátozza az Európai Központi Bank azon képességét, hogy olyan gyorsan emelje a kamatokat, mint a Fed. Jelentős mozgástér maradt az euró gyengülésére. A magas infláció, az emelkedő energiaárak és a lassuló gazdasági növekedés a paritás alá történő mélyebb zuhanást vetíti elő.
A reálgazdaságra gyakorolt hatás
Mit jelentenek ezek a fejlemények a közös valutát használó országok gazdaságai számára?
Az erős dollárral az USA-ból importált áruk, de különösen a különböző, általában dollárban árazott áruk fognak drágulni .
Jó példa erre az olaj. Az import drágulni fog, ami az átlagfogyasztó számára magasabb árakat jelent, például az importált fogyasztási cikkek esetében, de valószínűleg az üzemanyagárak is emelkedni fognak, mivel az Európába importált olaj és az abból készült termékek árát általában dollárban határozzák meg. Míg amerikai valutában az olaj valamivel több mint 30 százalékkal drágult a tavalyi év végéhez képest, addig euróban közel 50 százalékkal.
Ezzel szemben az árfolyam alakulásának lehetnek pozitív aspektusai is.
Az euró gyengülése olcsóbbá teszi az áruk exportját,
és így segítheti az euróövezet gazdaságait abban, hogy versenyezzenek az amerikai és ázsiai cégekkel. Ezzel az üzleti szektor magasabb profitot tud termelni, amivel magasabb adóbevételeket biztosíthat a kormányok számára, fenntartja a foglalkoztatást és a háztartások jövedelmét.
Egy olyan társaságnál, mint az Airbus, amely dollárban értékesíti a repülőgépei és euróban könyveli el a bevételt, a Bloomberg számításai szerint az euró-dollár árfolyam 1 centes ingadozása 130 millió euróval érintheti az éves nyereséget.