Hszi Csin-ping kínai elnök 2014-ben kegyeskedett meglátogatni a Maldív-szigetek, Srí Lankával együtt. Peking felpörgette a Maldív-szigetekre irányuló turisták számát, szabadkereskedelmi megállapodást írt alá, és jelentős infrastrukturális projekteket indított el.
Amikor a választók 2018-ban leváltották Yameent, az Ibrahim Mohamed Solih elnök vezette új kormány próbálta csökkenteni a Maldív-szigetek hatalmas adósságát Kínával szemben, jégre akarta tenni a szabadkereskedelmi megállapodást, és visszatérni az India-közeli politikához.
Most viszont Újdelhin volt a sor, hogy hatalmas pénzügyi támogatással igyekezzen, infrastrukturális projektekkel és egyéb módokkal a Maldív-szigetekkel való kapcsolatok megszilárdítására. De Solih néhány hazai ellenfele „India out” kampányt indított, azzal vádolva Indiát, hogy katonaságot állomásoztat, haditengerészeti bázist keres a Maldív-szigeteken, és aláássa az ország szuverenitását. A Maldív-szigetek kormánya elutasította a vádakat, de tagadhatatlan a nyomás a kormányon.
A jóval nagyobb Srí Lanka (körülbelül 21,5 millió lakossal, a Maldív-szigetek félmillió) összetettebb és kényesebb egyensúlyozó aktusokat folytatott Újdelhi és Peking között. Kína nagy pillanata Srí Lankán a 2000-es évek elején érkezett, amikor még dúlt a polgárháború a kormány és a tamil tigrisek között. Az 1980-as években Újdelhi támogatta a tigriseket, és próbálta előmozdítani a rendezést a többségi szingaléz és a kisebbségi tamilok között. Míg India kiállt a tamilok jogai mellett, Peking fenntartások nélkül állt be Colombo mögé, politikai támogatást és katonai segítséget nyújtott a kormány gerillaszervezet elleni háborújához.
Miután Colombo 2009-ben legyőzte a felkelőket, Kína jelentős infrastrukturális projekteket hajtott végre Srí Lankán, beleértve a Colombo kikötőváros, a Hambantota kikötő és a Mattala Rajapaksa Nemzetközi repülőtér építését.