A Nisből Belgrádba induló járat évtizedes tervekre tekint vissza, de eddig soha nem valósult meg. A légi közlekedés fejlődését, az egykori Jugoszlávia szétesése jelentős mértékben megnehezítette, így ezeknek a terveknek a megvalósítását is. A városközi légi járatot az 1999-es NATO bombázások után, a nisi Nagy Konsztantin Repülőtér (Veliki Konstantin Aerodrom) felújítását követően 2003-ban és 2004-ben indították újra, de hát a politikai változások miatt rövid életű volt.
Másfél évtizedes szünet után, január 6-tól azonban újra felélesztették a városközi légi szolgáltatást. Ezúttal is szerbiai légitársaság, az Air Serbia közlekedik majd a két város között, mégpedig hetente két-két alkalommal szállítja majd az utasokat, így Belgrádból csütörtökön és szombaton utazhatnak Nisbe, míg Belgrádba pénteken és vasárnap indul járat.
A két szerbiai város között A319 és ATR72 típusu Airbusok repülnek majd, 144, illetve 66 fős kapacitással.
A szemfülesebb utasok elővételben már 2.519 dináros (21 eurós) áron is találhattak jegyet, de tegnap, a januárra fennmaradt jegyek Belgrádból Nisbe már 6.426 dinárba (55 euróba) kerültek. Egyébként Belgrád és Nis között a városközi buszjáraton a jegy ára 1700 és 2000 dinár között mozog (egy irányban).
Miért indul repülőjárat a két város között?
Az Air Serbia légitársaság 51 százalékos tulajdonjoga Szerbia kezében van, így az állami vállalatok közé tartozik. A fennmaradt tulajdon 49 százaléka az Egyesült Arab Emírségek légitársaságáé, az Etihad Airwaysé.
Egyes adatok arra mutatnak rá, hogy az Air Serbia nehéz helyzetben van, hiszen a 2020-as évet 77 millió eurós veszteséggel zárta, de az állami vállalat által közzé tett adatok alapján, csak a múlt év augusztusában, ami 2021-ben a legmozgalmasabb hónapnak számított, több mint 300 ezer utast szállított menetrend szerinti charter járatokon.
Tavaly január és szeptember között az Air Serbia összesen 1 257 597 utast szállított, ami egyben azt jelenti, hogy a belgrádi Nikola Tesla Repülőtér utasainak 51 százalékát szállította a légitársaság. A járvány ellenére növelni tudta az utasok számát, így a bevétele is jobban alakult. Egyelőre még nem tették közzé, hogy 2021-es évet sikerült-e pozitívan zárniuk.
A szerb kormány tavaly októberi döntése, 2022. január 1-je és 2023. december 31-e között a Belgrád-Nis járatot közérdekűnek minősítette. A járatot úgy képzelték el, hogy hetente négyszer a két város között repül, hetente kétszer pedig Tivatba, Kölnbe, Athénba, Isztambulba, Ljubljanába és Frankfurtba utazik majd.
Ezt a döntés megelőzően Szerbiában 12 légi járat számított közérdekűnek, mindegyik Nisből indult és az állami költségvetésből támogatták azokat. A legújabb kormánydöntés alapján ugyanakkor már csak 10 járat számít közérdekűnek, amiből három járat a kraljevói repülőtérről, hét pedig a nisi repülőtérről indul.
Nem számít rendkívülinek az állam ilyen hozzáállása az egyes légijáratok iránt. Európában több ország is támogat bizonyos repülőjáratokat, hogy növelje ezzel a polgárok mozgási lehetőségeit, hozzájárulva a gazdasági és idegenforgalmi lehetőségekhez. Rendkívüli ugyanakkor, hogy Belgrád és Nis között a távolság csupán 241 kilométer, így felmerül a kérdés, hogy hányan veszik igénybe majd ezt a lehetőséget. Illetve az sem mellékes kérdés, hogy egy (vagy tíz) támogatott járat milyen mértékben tudja rendezni az adott vállalat anyagi helyzetét?