A kötelező közszolgálat gondolata nem példa nélküli. Dánia, Nigéria és Németország az elmúlt évtizedekben vezettek be sikeresen ilyen programokat. Emmanuel Macron francia elnök is szorgalmazta hasonló program létrehozását. De ilyen példa a kötelező katonai sorozás, amelyre az Egyesült Államok a történelem során hatszor támaszkodott nemzetbiztonságának védelmében. Mivel minden 18 és 25 év közötti férfi amerikai állampolgárnak regisztrálnia kell a Selective Service System rendszerében, a katonai vagy egyéb sorozás rendszere még mindig működik. E példák ellenére az Egyesült Államokban jelenleg uralkodó politikai hangulat miatt kétségtelenül nagy kihívást jelentene egy kötelező közszolgálati program megtervezése és bevezetése. Az első lényeges lépés az, hogy emlékeztessék az amerikaiakat az ilyen szolgálatra vonatkozó példákra, és úgy adják el a programot, mint megoldást az ország legnagyobb kihívásaira: a pártpolitikai megosztottságra, az elidegenedésre, a közszolgáltatások hiányára, a gazdasági egyenlőtlenségre, a csökkenő gazdasági lehetőségekre és a polarizáció nemzetbiztonsági fenyegetésére.
A program lépései
Először is, kötelezővé kellene tenni a programot minden 18 és 24 év közötti amerikai számára. Egy önkéntes program valószínűleg nem érné el azt a földrajzi, valamint társadalmi és gazdasági keveredést, amely az ország pártpolitikai és egyéb megosztottságának áthidalásához szükséges. A programot meghatározott idő alatt fokozatosan lehetne bevezetni, esetleg egy erőteljes önkéntes megközelítéssel kezdeni, de végül kötelezővé kellene tenni. Másodszor, a munkalehetőségeket úgy kell kialakítani, hogy a lehető legnagyobb mértékben segítsék és megkönnyítsék a résztvevők karriercéljainak elérését. Ez lehetővé tenné a résztvevők számára, hogy valós készségeket fejlesszenek ki az őket érdeklő területeken. A cél az lenne, hogy ezt egyensúlyba hozzák azzal, hogy a résztvevőknek ki kell lépniük a komfortzónájukból. Ez például úgy nézhetne ki, hogy a résztvevők kiválaszthatnák a fókuszterületüket, de a földrajzi elhelyezkedésüket nem, vagy fordítva. Harmadszor, a program utáni oktatási juttatásokat, beleértve a szakiskolák és egyetemek tandíját és a megélhetési költségek támogatását, olyan mértékűre kell emelni, hogy lehetséges legyen eladósodás nélkül teljesíteni a tanulmányokat. Ez nem csak hozzáférhetőbbé tenné az oktatást, hanem segítséget nyújtana a nehéz helyzetben lévő főiskoláknak és egyetemeknek is, amelyeknek a csökkenő születési arányszámok és a COVID-19 világjárvány miatt a jövőben kihívásokkal kell szembenézniük a beiratkozás terén. A visszaesés máris megkezdődött egy nemrégiben készült jelentés, a 2014-2015 és 2018-2019 közötti időszakban a beiratkozás öt százalékpontos csökkenését említi, beleértve kétszázezer feketebőrű diák hiányát. Ezek a hátrányos helyzetű diákok teljesen kiestek a továbbtanulási rendszerből, mivel pénzügyi helyzetük nem tette lehetővé, hogy tanulhassanak. Végül pedig, a programot úgy kell megtervezni, hogy a lehető legkisebb mértékben zavarja a résztvevők életét. A szolgálat az érettségi után kezdődhetne (vagy korábban, ha valaki úgy szeretné), de az egyéneknek különböző okokból akár halasztást is lehetne kérvényezni. Fontos, hogy a résztvevőknek lehetővé kell tenni, hogy a program követelményeinek teljesítése mellett dolgozzanak vagy iskolába járjanak. A szolgálat egy vagy kétéves, meghatározott időtartamra szólna, ami lehetővé teszi, hogy a magánélet nagy áldozatok nélkül folytatódhasson.
Lehetséges ellenállás
Természetesen a kötelező programmal szembeni ellenállás borítékolható. Egyesek azzal érvelnek, hogy az amerikaiaknak jogukban áll eldönteni, hogy mi a saját érdekük, a kormány beavatkozása nélkül - és így nem kellene kötelezővé tenni a részvételt. De ez a gondolkodásmód, amely az állampolgársággal járó jogokat helyezi előtérbe a kötelezettségekkel szemben, az egyik fő oka annak, hogy a programra egyáltalán szükség van. Különösen nagy ellenállást válthat ki a „költségvetés-érzékeny” konzervatívok körében, mivel egy ilyen program az ő szemszögükből pénzügyileg kivitelezhetetlen. Bár a program pontos költségeit még fel kellene mérni, egy durva becslést lehet készíteni Buttigieg egymillió résztvevőre vonatkozó programjavaslata alapján. A 18 és 24 év közötti amerikaiak száma mintegy harmincmillió, ha feltételezzük, hogy minden hét emberből egy belépne a programba egy adott évben, akkor az egyéves programban való teljes részvétel körülbelül négymillió fő lenne, ez négyszerese a Buttigieg által javasolt program résztvevői számának. Így tehát a kötelező program körülbelül nyolcvan milliárd dollárba kerülne ugyanezen tíz éves időszak alatt. Természetesen az oktatási költségek még tovább növelnék a kötelező közszolgálati program árát. Összehasonlításképpen, ugyanezen tíz éves időszak alatt a Head Start program -egy államok közti szövetségi program, mely gyermekvállalási támogatásokat nyújt az alacsony jövedelmű családok számára - a jelenlegi finanszírozási arány mellett körülbelül százmilliárd dollárba kerülne.